Méně triků než loni. E-shopy na Černý pátek omezily manipulace s cenami

  16:17aktualizováno  16:17
Tuzemské internetové obchody letos omezily triky s umělým navyšováním cen, ze kterých se počítají slevy během výprodejů na tzv. Černý pátek (Black Friday). Analýza start-upu Apify, která monitoruje největší on-line prodejce, letos nalezla 33 takových případů na portálu Alza.cz, 569 případů na Mall.cz a 13 případů na CZC.cz.
Black Friday v Metropoli Zličín (24. listopadu 2017)

Black Friday v Metropoli Zličín (24. listopadu 2017) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Podle analýzy letos šlo spíše o chyby v naceňování produktů než o cílené klamání zákazníků. Naopak loni analýza ukázala u všech sledovaných e-shopů klamání zákazníků pomocí umělého navyšovaní původní ceny. Loni analýza zjistila 291 případů klamání spotřebitele, kde došlo u zboží k navýšení původní ceny.

Řada slev na Black Friday je jen velmi zdánlivá, varuje Heureka

„Tou se přitom nemyslí cena, za niž se produkt prodával před Černým pátkem, ale cena, ze které se vypočítává sleva. Typicky těsně před Black Friday obdobím se tato původní cena náhle navýšila, aby se vytvořila zajímavější sleva,“ uvádí zpráva.

Loni během slevových akcí na Černý pátek provedla Česká obchodní inspekce 92 kontrol a porušení zákona zjistila ve 14 procentech z nich. Nejčastějším prohřeškem bylo, že avizované ceny neodpovídaly cenám účtovaným. Porušení zákona o ochraně spotřebitele bylo prokázáno ve 13 případech, kdy se prodejci nejčastěji dopouštěli nekalé obchodní praktiky.

Slevy byly větší

Průměrná reálná sleva dosáhla u zlevněných produktů na Černý pátek letos 25 procent na Alze (loni 20 procent), 22 procent na Mallu.cz (loni 15 procent) a 25 procent na CZC (loni šest procent). Zlevněna byla asi dvě procenta celkového sortimentu obchodů.

E-shop Mall.cz uvedl, že podobné aktivity vítá, protože pomáhají zákazníkům s orientací na trhu. „Naším cílem je být transparentní a umožnit lidem rychle a snadno ověřit uvedenou cenu. Z toho důvodu se dlouhodobě řídíme doporučenými maloobchodními cenami, případně, pokud chybějí, cenami stanovenými při zavedení produktů do nabídky,“ uvedla mluvčí Táňa Lálová.

Útraty Čechů v týdnu během slevových akcí na Černý pátek dosáhly letos rekordní 4,2 miliardy korun. V meziročním srovnání je to zhruba o 19 procent více. Číslo je zároveň více než dvojnásobné proti běžnému týdnu v roce. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci. 

„Současně lze odhadnout, že během samotného pátku atakovaly nárůsty obratů e-shopů až 300 procent v porovnání s běžnými útratami,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Polské maso nabízely podniky v Praze jako argentinské, steak za tisícovku

Řezník v obchodě v polském městě Gdyně aranžuje hovězí maso.

Restaurace, které odebíraly v Praze hovězí z problematických polských jatek, je následně vydávaly za argentinské....

PŘEHLEDNĚ: Do žlutého, nebo hnědého kontejneru? Vše o třídění odpadu

Tříděný odpad, kontejner na papír.

Víte, kam se starým kartáčkem na zuby, s rozbitým zrcadlem, se špinavým polystyrenovým jídelním boxem, nebo s použitými...

Většina Filipínců nemá ani bankovní účet. Čech jim půjčuje online

Filipínský startup Oriente je zaměřený na spotřebitelské úvěry přes mobilní...

Sedmatřicetiletý Vlastimil Hrabal pracoval pro firmu ze skupiny PPF Petra Kellnera, loni v dubnu však změnil dres a...

Najdete na iDNES.cz