„Z dalšího prodlužování či opakování Black Friday během roku nevede cesta zpět. Zákazníci budou slevy příště očekávat, což může směřovat k ještě nižším maržím. Stane se to, že lidé budou nakupovat jen ve výprodejových dobách,“ uvedl ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha.
Český trh je podle něj citlivý na slevy a akce všeho druhu - je jich ale tolik, že si tím obchodníci utahují smyčku kolem krku. Prodejci v ČR si tak dlouhodobě kazí ceny i marže a nepřináší zákazníkům nic, co by mohlo opodstatnit vyšší cenu, upozornil Poucha.
„Na jednu stranu je to vstřícný tah směrem k zákazníkům, aby nabídky opravdu mohli využít, na druhou stranu to jen potvrzuje problémy obchodníků, kteří se neumí odlišit a zaujmout jinak, než poskytnutím slevy, v tomto případě dokonce dlouhodobé slevy. Považuji za důkaz zmaru, že i některé skutečně velké e-shopy věnují Black Friday třeba celý měsíc,“ dodal.
Například Mironet, Alza.cz, Mall.cz či TSBohemia rozjely slevové akce s výrazným předstihem. Podle e-shopu Alza.cz, který pořádá slevové akce Black Friday několikrát ročně, je poptávka zákazníků vysoká.
„Postupem času byla akce prodloužena a na četné prosby i během roku opakována. Nárůsty (tržeb) nyní jsou v řádu vyšších desítek procent oproti běžným týdnům,“ uvedla mluvčí Alza.cz Patricie Šedivá. Podle ní obchod do aktuálních slev zařadil 2 500 produktů. Největší poptávka je po elektronice.
Mall.cz na začátku listopadu uvedl, že v rámci marketingové akce „Neeejvětší Black Friday“ koupili zákazníci za prvních 14 dní zboží za více než půl miliardy korun. Na celý listopad připravil internetový obchod tisíce zvýhodněných nabídek, které postupně uvádí.
Sleva je často menší, než se zdá
Někteří obchodníci Černý pátek však stále dodržují na konci listopadu. Podle manažerky centra Freeport Fashion Outlet v Hatích Anny Karáskové si zákazníci na tuto slevovou akci zvykli a očekávají, že obchodníci během ní nabídnou nižší ceny. „Na druhou stranu ale nechceme tuto akci nadužívat a proto poběží v prodejnách většinou jen od pátku do neděle 25. listopadu,“ dodala.
Loni dosáhl obrat tuzemských e-shopů v posledním listopadovém týdnu během slevových akcí na tzv. Černý pátek téměř čtyř miliard korun, uvedla Asociace pro elektronickou komerci. Průměrná sleva v e-shopech byla podle Heureka.cz ale jen 17 procent proti často inzerovaným desítkám procent.
Černý pátek je pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce. Podle tržeb patří k největším nákupním dnům a zahajuje hlavní předvánoční nákupní sezonu. Označení Černý pátek zřejmě vzniklo jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících.