Třiadvacátým listopadem startuje období výprodejů a samotné nákupy svou atmosférou začínají připomínat spíše gladiátorské hry. Během amerického Black Friday, jenž následuje po Dni díkuvzdání, však nejde jen o přežití, ale také o kořist v podobě zlevněného zboží. A její „lov“ berou Američané o poznání vážněji než Češi. „Centra se otevírají prakticky po půlnoci a lidé před nimi čekají hodinové fronty,“ píše americký Forbes.
Studenti i zaměstnanci si také berou den volna, aby nákupnímu šílenství mohli propadnout naplno. Podle odhadů Nation Retail Federation a Best Black Friday jich na nákupy mezi Dnem díkuvzdání a Cyber Monday (následující pondělí po Black Friday, kdy se zlevňuje online zboží, pozn. red.) letos vyrazí až 180 milionů. A každý z nich utratí průměrně 340 dolarů (7 700 korun), což je zhruba o 5 dolarů více než loni.
V loňském roce utratili Američané rekordních 5 miliard dolarů (114 miliard korun) za online nákupy během jednoho dne, což oproti roku 2016 představovalo nárůst o 19 procent, píše CNN. A letos budu výdaje zřejmě ještě vyšší. Jenom během Black Friday by měly přesáhnout hranici 2, 4 miliard dolarů (54, 6 miliard korun) za nákupy v kamenných obchodech a 5, 8 miliard dolarů (132 miliard korun) pak utratí zákazníci online, přičemž nejvíce vytížené budou obchody Walmart, Amazon a Target.
Češi oproti Američanům tráví Black Friday o poznání klidněji. Většina slev navíc začíná už začátkem týdne. A už v první polovině byly tržby o 33 % vyšší než loni touto dobou. Podle informací od poskytovatele online plateb PayU bude však nejsilnějším dnem z celého kalendářního roku právě pátek.
„Loni byl nárůst hodnoty transakcí během Black Friday o 80 % vyšší ve srovnání s běžným listopadovým dnem. Podle dopoledního průběhu očekáváme, že letos bude toto číslo ještě vyšší,“ tvrdí šéfka českého PayU Barbora Tyllová.
Trojnásobně vyšší odbyt
Prodejnám Eletro World stouply prodeje ve čtvrtek, kdy slevové akce spustily, oproti loňskému roku o čtvrtinu na internetu a o 12 procent v kamenných prodejnách. Oproti běžnému dni je odbyt trojnásobně vyšší.
„Prodeje v Black Friday předčily veškerá naše očekávání. Jak se mezi zákazníky rozšiřuje povědomí o využití výhodných nákupů, tak je rok od roku o akci větší zájem,“ dodala mluvčí Datartu Iva Pavlousková.
Podle mluvčí Kasa.cz Andrea Jankovcové je největší zájem o mobily, herní konzole a sušičky prádla. „Od pátku až do neděle očekáváme ještě větší zájem ze strany zákazníků,“ dodala mluvčí.
Na Alza.cz je lidé nejvíce kupují elektroniku. „Téměř okamžitě se letos např. vyprodal zlevněný iPhone 8, na dračku jdou také herní konzole nebo širokoúhlé televize, tři typy za akční cenu už jsou zcela vyprodány,“ řekla ČTK mluvčí Alza.cz Patricie Šedivá.