Vydavatelé začínají v levných verzích nabízet prakticky všechny novinky světové populární scény.

Vydavatelé začínají v levných verzích nabízet prakticky všechny novinky světové populární scény. | foto: Profimedia.cz

Cédéčka pro „chudé“ pomáhají gramofirmám přežít

  • 100
Hudební novinky zahraničních interpretů seženete v obchodě už za necelé tři stovky, chlubí se rády vydavatelské společnosti. Jenže pokud na obalu cédéčka s přijatelnou cenou najdete drobné vlaječky států střední a východní Evropy či písemné upozornění, že jde o takzvanou lokální verzi, můžete být po nákupu nemile překvapeni.

Tato alba totiž bývají často ošizena o kompletní booklet, čili knížečku nejčastěji s texty písní. Právě toto "příslušenství" cédéček je v době masového stahování hudby z internetu pro fanoušky hlavním lákadlem, proč klasické stříbrné placky kupovat.

"Koupil jsem si nové album Lennyho Kravitze v domnění, že jde o plnohodnotné cédéčko. O nějaké osekané verzi jsem neměl ani tušení," říká osmadvacetiletý Vojtěch z Prahy. Zaplatil za něj sice necelé tři stokoruny, ale k jeho překvapení místo barevného několikastránkového materiálu s fotografiemi našel jen amatérsky vyhlížející list z dílny Virgin Music.

Podobné verze u nás vydávají i další velcí hráči jako Universal Music či EMI a jsou s touto taktikou spokojeni. "Sledujeme tím samozřejmě zvýšení prodejů CD, což se daří," říká šéf české Universal Music Tomáš Filip.

Universal tak nabízí hned tři verze, které si můžete koupit: levnější lokální, standardní nebo bonusové, ke kterým je často přibaleno DVD. Kdo se pořádně nepodívá, může si nakonec odnést něco, co vlastně vůbec nechtěl.

Podle Filipa díky lokálním edicím prodali dvacet tisíc kusů nového alba zpěvačky Nelly Furtado či patnáct tisíc zpěvačky Rihanny, což je podle Filipa velký úspěch. Nejprodávanějším českým interpretem byla loni Aneta Langerová, jejíž novou desku si koupilo necelých 32 tisíc fanoušků.

Vydavatelé začínají v levných verzích nabízet prakticky všechny novinky světové populární scény. Podobně označené disky nabízí i Sony BMG, zástupci společnosti se ale dušují, že v jejich případě najde zákazník v balení to samé, co třeba Londýňan.

Výše cen tomu také odpovídá – jejich lokální verze se prodávají v průměru za necelé čtyři stovky. "Proti ochuzeným edicím bojuji ve vlastních řadách i na zahraniční centrále. Připadá mi to krátkozraké a naopak podporující nelegální stahování," říká obchodní ředitel Martin Moravec ze Sony BMG.

Sám říká, že by pro oživení trhu s cédéčky byla ideální maloobchodní cena kolem 250 korun za plnohodnotná alba včetně bookletu. "Pracujeme na tom, abychom se k té ceně přiblížili co nejdříve," slibuje Moravec.

V loňském roce se prodalo v Česku dva a půl milionu cédéček, což je o 7 procent méně než v předchozím roce. Díky nižším cenám, které mají tento byznys oživit, ale tržby klesly o více jak deset procent na 390 milionů korun.