Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Volvo už není náš cíl, říká šéf Škody

  0:01
Největší česká firma Škoda Auto zažívá od převzetí německým Volkswagenem nejtěžší časy. Automobilka již neprodává tolik vozů jako v minulosti a němečtí šéfové v posledních týdnech několikrát jasně naznačili, že česká auta by v budoucnu neměla mít ambice konkurovat luxusnější provenienci s logem VW.

Zatímco bývalé vedení Volkswagenu dávalo Škodě velký prostor a za vzor jí vytklo takové značky jako Volvo nebo Rover, nové cíle jsou skromnější. "Zřejmě budeme směřovat jinam. Půjdeme směrem, a já to nevidím vůbec pejorativně, ke konkurenci typu Opel, Ford, Hyundai nebo Fiat. Když někdo řekne, že se posuneme ke korejským nebo japonským vozům, tak na tom nevidím nic dehonestujícího," říká šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek.

Před dvěma lety byste stěží něco podobného řekl. Přitom je to výrazný posun, který dokládá ústup české značky. Soustředíte se tedy na menší vozy s lacinější výbavou?
Je třeba vidět, že automobilový průmysl je úplně jinde než před několika lety. Definice Volvo a Rover hrála ve své době nějakou roli. Doba se ale změnila. Na automobilovém trhu je zcela jiná situace než před dvěma třemi lety.

Zeptáme se jinak. Prohlášení šéfů VW budí dojem, že Škodovka ustupuje ze svých cílů: tedy, že už nebude značkou, která vyrábí vozy několika tříd v mnoha škálách výbavy, ale soustředí se do budoucna na menší vozy s horší výbavou.
Pozor, rozlišujme. Je tady prohlášení šéfa VW Bernda Pischetriedera, který řekl, že otázka následníka superbu je v mlhách. Pak je vyjádření člena představenstva VWWilfrieda Bockelmanna, který říká něco jiného. Ale strategie značky teď není nijak přesně definovaná. Škoda by měla vyrábět vozy, které si najdou své zákazníky. A samozřejmě vozy, které najdou zákazníky jak v západní Evropě, tak na východě.

Co se na jejím zaměření změní?
Nic zásadního. Pokud jde o octavii, chystáme nový model v roce 2004. U fabie je otázka, co dál. Nyní je výbavou na svou třídu předimenzovaná. A to nemyslím z hlediska bezpečnosti nebo ekologických předpisů. Ale při porovnání základní výbavy fabie a konkurenčních modelů je jasné, že naše auto toho má třeba z hlediska použití elektroniky víc, než je nutné. Pokud budu mluvit o následovníkovi fabie, tak by to mělo být auto, které bude splňovat základní bezpečnostní, ekologické a kvalitativní požadavky, ale mělo by současně to, co nemají konkurenti, tedy větší zavazadlový prostor. Když to zjednoduším, tak malá auta vesměs nejsou auta rodinná, ale z hlediska prostorového by nová fabia měla být autem pro rodinu.

To znamená, že ustoupíte Volkswagenu a budete, alespoň v případě svého nejmenšího vozu, vyrábět lacinější výrobek hlavně pro střední a východní Evropu?
Je problém, že si v zásadě konkurujeme s Volkswagenem ve stejných třídách a že to zrovna dvakrát rozumné není. My například v Německu sbíráme ty zákazníky, kteří kupovali ojetého golfa a místo toho si teď koupí novou škodovku. Z našich analýz však vyplývá, že více získáváme od jiných značek. Opakuji, že hlavní je problém s trhem, který před dvěma lety rostl a všechny značky na něm dobře fungovaly. Teď je situace jiná, po dva roky trh klesá. V západní Evropě velmi klesá prodej malých aut, naopak u velkých aut je stabilní. Nahoru jdou trhy střední a východní Evropy, kde je nižší kupní síla. A my na to musíme reagovat. Když chcete udělat rodinné auto pro střední Evropu, nemůže být malé. V Česku, Maďarsku, Polsku a na Ukrajině, potřebují v nižší třídě auto, ve kterém pojede táta, máma a dvě děti a v kufru mají stan, spacáky a jídlo, když jedou třeba do Chorvatska.

Když příští fabie nebude vybavena jako nynější model, bude levnější?
Těžko může být levnější než stávající základní model fabie, to nemá ani konkurence.

Nemluvme o základní verzi. Když se vezme průměrná cena všech modelů, tak felicie byla o poznání levnější, než je fabie. Jak tomu bude u nového malého vozu?
Musí být cenově konkurenceschopný. Pro mě je porovnání třeba Hyundai Getz.

Čili vy říkáte, že Škodovka u fabie ztratila jednu ze základních výhod, na nichž byla postavena firemní filozofie, tedy že za stejnou cenu nabízí větší hodnotu...
V zásadě, když vezmu stávající celosvětovou cenu fabie a porovnám ji s konkurencí, tak jsme na podobné cenové úrovni. Máme srovnatelné auto za srovnatelnou cenu s ne zcela srovnatelným image. To je náš problém.

Škoda Auto vyrábí tři modelové řady. Říkáte, že jasno máte o následnících octavie a fabie. Co si má člověk vybrat z prohlášení, která v posledních dnech zástupci Volkswagenu a Škodovky pronášejí do tisku o následovníkovi limuzíny superb? Na jednu stranu se dozvídáme od vás, že superb bude mít ve vyšší střední třídě pokračovatele, na druhou stranu šéfové VW tvrdí, že vůbec není jasné, zda bude nějaký následovník. A do třetice, časopis Automobilwoche píše, že to bude prodloužená verze octavie?
Superb začíná a v zásadě u žádného modelu není garance, že bude mít následovníka, protože to závisí na vývoji trhu. Filozofie Škody, která není v zásadě koncernem VW nijak zpochybněna, je, že by měla stát na třech modelových řadách. A když to vezmu ze svého hlediska, není důležité, o jaké modely půjde.
Podstatné je, že to budou tři řady. A důležité také je, že je zafixován počet vozů, který je optimální vyrobit.

Když se tedy máte blížit automobilkám typu Fiat, nestane se, že místo superbu budete vyrábět velmi malý vůz, menší než fabia?
Všechno je možné. Já nemohu říkat, co máme připravené. Nevidím to jako reálné, ale dovedu si tuto změnu představit a neměl bych s ní problém. Byznys není to, jaká kdo dělá auta, ale kolik jich dělá a za jakou cenu je prodává.

Ale superb jste začali vyrábět proto, že měl zlepšit image značky. Když nyní říkáte, že místo něj můžete vyrábět minivozy, tak se image zase posune někam jinam...
Faktem je, že kdyby nebylo různých hloupých vyjádření, tak superb náš image zlepšuje.

Nás překvapuje, že nyní říkáte: Když se superb nepovede, tak se nedá nic dělat, můžeme místo něj dělat nejmenší auta. To bychom od vás před dvěma lety neuslyšeli.
Před šesti lety jsem říkal, že mým snem je dělat malá levná auta. Svět a automobilový trh se prostě vyvíjí. Když vezmu superb, tak když letos prodáme 17 až 18 tisíc aut, tak to není tak špatné. V příštím roce si na rozdíl od odborářů myslíme, že to bude daleko lepší. Superb už se začíná adaptovat na trhu, lidé si na něj začínají zvykat nejen v Česku, ale i v Evropě. V momentě, kdy se na trhu uplatní, není sebemenší důvod, aby neměl následníka. Pokud se neuplatní, tak není sebemenší důvod, aby následníka měl.

Tím korigujete své prohlášení z minulého týdne, kdy jste jasně řekl, že následník určitě bude...
Nekoriguji. Superb následníka mít bude, ale je otázka, jestli bude ve stejné třídě, nebo jinde. Já jsem přesvědčen o tom, že se v příštím roce uplatní a bude to úspěšný model. Když jsme začali dělat Octavii Combi, tak v prvním roce to byl naprostý propadák a my jsme uvažovali, zda vůbec ve výrobě tohoto modelu pokračovat. Výsledek je, že je to nejlépe prodávaný model octavie.

Když teď snižujte laťku, říkáte: My to musíme udělat proto, abychom vozů prodali víc, protože jsme šli směrem k špičkové výbavě moc rychle...
Třeba ten směr nebyl zcela optimální. Nebo jsme tím směrem ani nešli. Piech řekl, pro Seat je cílem Alfa Romeo, pro Škodu je Volvo a Rover. Tak jsme to vzali, ale to bylo tak všechno. Když to vztáhnu k vozům, tak fabia není v ničem blízká něčemu od Volva či Roveru. Octavia nemá s Volvem 40 společného vůbec nic a superb taky ne.

Automotive News napsal, že Škoda nebude mít na rozdíl od VW nejmodernější výbavu. Co oželíte?
Některé věci musí auto obsahovat. Ale třeba u systému prokluzování všech kol ve smyku je otázka, jestli musí být ve třídě, kde je fabia. Diskuse se ale vede spíše o špičkových motorech.

Znamená nový posun, že budete v budoucnu opatrnější s vozy, jako je sportovní Octavia RS?
Pokud jde o odvozené varianty, tak to není tak dramatické. Jiná věc je, zda je nutné pokračovat ve verzi 4x4, když nebude poptávka.

Jakékoli pochyby o směřování značky se dají zaměstnancům vyvrátit novými auty. Alfa Romeo přijde během sedmi let s devíti novými modely. Co vy máte v šuplíku?
To nemůžu zveřejnit. Ne, že bych v tom viděl riziko. Ale velí mi to firemní filozofie.

Pak budou lidé říkat, oni nechtějí říci, co mají, protože nemají nic...
Nezlobte se, ale pro lidi má být podstatné, že mají práci. Ale co budou vyrábět, do toho jim opravdu vůbec nic není. Zní to blbě, ale to je věc vlastníka. Ten riskuje své peníze, ne ti lidé. Filozofie zaměstnanců, že oni vědí nejlíp, co se má vyrábět, to je někde mimo.

Vy sám jste dříve říkal, že do roku 2007 bude osm nových modelů...
To jsem těžko mohl říct. Přijde následník octavie v obvyklých verzích. V každém případě přijde následník fabie, někdy v roce 2006 nebo 2007. Kde bych se dopracoval k osmi modelům, si nedovedu představit. Každý rok v osmém měsíci se dělá model pro další rok, což je stávající auto s menšími vylepšeními. Po čtyřech letech se dělá facelift, což je zase stávající model s podstatnějšími změnami. Ale ve třech řadách nejde udělat osm modelů.

Jakou roli hraje v chystaných změnách nástup asijské konkurence do střední Evropy? Vašim konkurentům při výrobě v Evropě odpadnou vysoká dovozní cla a jejich auta zlevní...
Ono je trochu legrační, že nová továrna Toyota s Peugeotem, která se má stavět v Kolíně, je brána jako náš velký konkurent. Kromě díry v zemi tam není vůbec nic.

Ale za čtyři roky tam bude velká automobilka...
Ale ještě nevypadlo jediné auto a nikdo ho nekoupil. To je třeba vidět v první řadě.

My se ptáme, zda Škoda nepřezbrojuje také proto, že jí roste v laciných vozech konkurence.
Je pravda, že Korejci a Japonci jsou zatíženi clem. Ale když se bavíme o Toyotě a Peugeotu, tak Toyota vyrábí v Anglii a Francii, Peugeot rovněž ve Franci, takže tam žádné celní zvýhodnění není. Jiná věc je u Hyundai, který uvažuje o stavbě nové továrny ve střední Evropě. To je něco jiného. Kdyby Hyundai montoval v Ostravě svůj malý vůz getz, tak to by byla jiná situace.

Autoři:

Loď, která zničila most v Baltimoru, odtáhli do přístavu

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

Bez gigafactory je Česko bílé místo na mapě Evropy, říká expert na investice

28. května 2024

Premium Každé investiční prostředí má nějaké mouchy. „Nicméně Česko má nejpřísnější pobídky v regionu,“...

Dřevěné pelety jsou nejlevnější za poslední dva roky. Níž už cena nepůjde

28. května 2024

Ceny dřevěných pelet jsou nejnižší za poslední dva roky. Suroviny je dost, zájmu málo a navrch mají...

Eurostar zpřísňuje hraniční kontroly. Vlaky zpožděné nebudou, slibuje dopravce

27. května 2024

Od 6. října se zásadně změní hraniční procedury, které se dotknou cestujících vlaků Eurostar...

Foodoru v Rakousku dohnaly ztráty. Ruší své sklady a propustí stovku lidí

27. května 2024

Rozvozovou službu Foodora čekají v sousedním Rakousku velké změny. Tamní vedení se rozhodlo zavřít...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...