Restauratér Tomáš Karpíšek dál bojuje o pražskou šunku. Bude se o ni soudit.

Restauratér Tomáš Karpíšek dál bojuje o pražskou šunku. Bude se o ni soudit. | foto: MF DNES

Spor o pražskou šunku pokračuje. Restauratér o ni bude bojovat u soudu

  • 27
Jeden z nejúspěšnějších českých restauratérů Tomáš Karpíšek, který chce oprášit někdejší věhlas pražské šunky, prozatím prohrává svůj boj o pochoutku s masnami. Úřad průmyslového vlastnictví totiž zneplatnil ochrannou známku "pražská šunka", kterou si v roce 2007 restauratér nechal zapsat.

Toto slovní spojení chtěl zapsat například i pro tužky, propagační předměty, obrazy, omalovánky či historické brožury. A právě to úřadu vadilo.

"Vzhledem k tomu, že si lidé pod názvem pražská šunka představí produkt, a nikoli nějakého konkrétního výrobce, není možné takto ochrannou známku zapsat," uvádí Zuzana de Korver, vedoucí rozkladového senátu Úřadu průmyslového vlastnictví.

Kromě nejrůznějších reklamních předmětů chtěl restauratér zapsat slovní ochrannou známku mimo jiné i na restaurační činnost, přípravu jídel a výrobků studené kuchyně. A to zase vadilo výrobcům masných výrobků.

"Podle některých právních výkladů by to mohlo znamenat, že by výrobky s názvem pražská šunka nesměl vyrábět nikdo jiný. Proto jsme usilovali o zrušení této známky," uvedl jeden z představitelů masen, které stojí proti Karpíškovi. Dnes může výrobky s tímto označením vyrábět prakticky kdokoli.

Spor o šunku vyřeší soud

Je jasné, že boj o šunku podnikatel jen tak nevzdá. "S největší pravděpodobností budeme podávat správní žalobu. Úřad totiž nyní vydal rozhodnutí, jímž jde proti svému předchozímu verdiktu. Dříve nám totiž ochrannou známku zapsal," uvedl Karpíškův advokát Vilém Daněk.

Záměry majitele sítě Ambiente jsou přitom chvályhodné. Chce totiž název tradiční pochutiny, která se na našem území vyrábí od dob Rakouska-Uherska, propagovat jak v tuzemsku, tak v zahraničí a udělat z ní vyhlášenou pochoutku, jakou představuje například parmská šunka. Proč by měl mít práva na výrobu pochutiny jen Tomáš Karpíšek?

"Protože i za první republiky tady byla výroba této šunky monopolizovaná, a když se vyslovil její název, všichni si vybavili jediného výrobce," uvedl Daněk. Antonín Chmel, který výrobek nejvíce proslavil, jej vyvážel až do Ameriky.

A právě na Chmelovu tradici chce Karpíšek navázat. Jde mu především o to, aby se pražská šunka vyráběla stejnou metodou jako za časů své největší slávy. S tím však nesouhlasí masny, které tvrdí, že v její výrobě mají dlouholetou tradici a naopak Karpíšek je v této branži nováčkem. Nekonečný spor tak zřejmě bude muset rozhodnout až nejvyšší správní soud, kam se případ kvůli sérii očekávaných odvolání dostane.

Se šunkou začal Karpíšek ve svých restauracích

Když se v roce 2007 Karpíšek rozhodl, že oživí zašlou slávu pražské pochutiny, plánoval, že vlastní šunku začne nabízet nejdříve exkluzivně v síti svých restaurací Ambiente. Dnes je již nedílnou součástí jídelníčku velké části z nich.

Například v nově otevřeném pražské podniku Lokál, jenž návštěvníkům připomene tu lepší část atmosféry pohostinství 80. let, ji podává s křenem jako tradiční předkrm.

Pravá pražská šunka se musí nakládat, udit i vařit i s kostí. Základní surovinou jsou zhruba pěti- až osmikilové kýty z mladých vepřů, které musí několik týdnů ležet v láku. Pak se maso udí a nakonec povaří.