Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto | foto: Lukáš Kuběna, MF DNES

Škoda chce od ledna zrychlit výrobu Octavií. Odbory chtějí vyšší platy

  • 63
Automobilka Škoda Auto vyjednává s odbory o zrychlení výroby modelu Octavia v továrně v Mladé Boleslavi a modelu Roomster ve Vrchlabí. Auta by se měla vyrábět nově i z pátku na sobotu. Odbory naproti tomu požadují nejvyšší platy do roku 2014 a záruky, že se nebude příští rok propouštět.

Škodovka své plány označuje růstovou strategií. V některých závodech chce zavést práci v sobotu a přidat o směnu navíc. Odbory mají vlastní koncepci. Chtějí jistotu v zaměstnání a v roce 2014 požadují pro zaměstnance nejvyšší platy v Česku a mezi závody VW a Audi v bývalých zemích východní Evropy. V týdeníku Škodovácký odborář to řekl šéf odborů Jaroslav Povšík.

"Chceme být do roku 2014 jedničky ve mzdách v ČR a mezi závody VW a Audi v bývalých zemích východní Evropy. Do roku 2018 se chceme dostat na úroveň mezd závodu AutoEuropa v Portugalsku. Za těchto podmínek růstovou strategii podpoříme," uvedl v listu Povšík. Tyto požadavky chtějí odbory prosadit v kolektivním vyjednávání.

Škoda Auto plánuje příští rok zvyšovat například kapacitu výrobní haly M13 v hlavním závodě v Mladé Boleslavi, kde se v současné době vyrábí Škoda Octavia. "Linku přestavíme, chceme ji prodloužit, abychom mohli vyrábět více Octavií," sdělil týdeníku Škodovácký odborář člen představenstva odpovědný za výrobu Michael Oeljeklaus.

Odboráři ve své koncepci například požadují, aby se příští rok, i v době případného poklesu výroby, lidé nemuseli bát propouštění. Navíc chtějí, aby počet kmenového personálu vzrůstal, zaměstnanci nebyli přetěžováni a automobilka vytvářela podmínky pro zaměstnávání starších pracovníků nebo lidí se zdravotním postižením.

Jednou z jejich dalších podmínek je také jasná budoucnost pro Vrchlabí. "Pro vrchlabský závod musí být zajištěn výrobní produkt a záruka zaměstnanosti," řekl Povšík. Předseda představenstva Winfried Vahland minulý týden na konferenci odborářů zopakoval, že Vrchlabí Škodovka nezavře. "Řešení se budeme snažit najít co nejdříve. Bojujeme o více témat," uvedl Vahland. Ve Vrchlabí Škoda letos v listopadu ukončila výrobu první generace modelu Octavia.

Kolektivní vyjednávání, které začalo v listopadu, potrvá až do jara příštího roku. Nejdříve na konci ledna přijde na řadu diskuse o tarifním vyjednávání. Mzdová dohoda vyprší 31. března 2011.

Škoda Auto

Ve třech závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí pracuje celkem přes 20 tisíc lidí. Průměrný plat dělníka ve Škodovce byl od ledna do září 27 tisíc korun. Celkem loni boleslavská automobilka vyrobila 669 tisíc a prodala přes 684 tisíc aut. Do budoucna chce vyrábět 1,5 milionu vozů za rok.

,