Půl milionté auto přivítalo asi tisíc lidí, z toho zhruba 900 zaměstnanců firmy TPCA
„Dnešní den je mezníkem a zároveň důkazem, že TPCA je silná firma, která se může rozvíjet i v budoucnu,“ řekl v pondělí prezident japonsko-francouzské společnosti Toyota Peugeot Citroën Automobile Yasuhiro Takabashi.
Také zástupce francouzské části automobilky vidí budoucnost firmy růžově. „Díky krásnému designu, dobré kvalitě a také přiměřené ceně mohu říci, že všechny naše vozy se prodávají velmi dobře. A to je pro vás a vaši budoucnost velmi dobrá zpráva,“ řekl reprezentant PSA v Česku Nicolas Guibert.
Bytů pro zaměstnance je málo
Rozjezd automobilky nicméně neprobíhal úplně hladce. Problematické bylo zejména dostavění 850 bytů pro zaměstnance automobilky, které slíbila vláda společně s kolínskou radnicí. - více zde
Slíbené byty nyní Kolín předává posledním zájemcům, ale roste poptávka po dalších. „Tyto byty stačit nebudou, nicméně spolupracujeme s developerskými firmami, které organizují výstavbu nových bytů,“ řekl viceprezident automobilky Jiří Černý.
Automobilka zavedla nové programy, aby udržela zaměstnance
Automobilka má také problémy s vysokou fluktuací zaměstnanců. Společnost brzy opouští až třicet procent lidí. Polovina z nich podle Černého odchází sama, s polovinou se rozchází samotná firma.
Lidé ve výrobě si od dubna vydělávají průměrně 23 tisíc korun
„Od prvního dubna platí nový mzdový systém. Dělníci dostávají nástupní plat dvacet tisíc a po třech měsících se jim v průměru zvedne na třiadvacet tisíc korun. K tomu mohou získat tři až čtyři tisíce korun navíc například na splátky leasingu či na nájem bytu,“ řekl iDNES.cz personální manažer Vadim Petrov.
„Ve středu otevíráme také nové náborové centrum v Kolíně, abychom do firmy přilákali místní lidi,“ dodal Petrov. Podle něj má na velký odliv zaměstnanců totiž vliv hlavně to, že více jak polovina z nich dojíždí do továrny na přes padesát kilometrů denně.
Případné těžkosti PSA, se TPCA nedotkne
Jeden ze zakladatelů kolínské automobilky, francouzská PSA, navíc řeší vážné problémy. Objevují se informace o tom, že firma zvažuje zrušit ve Francii i jinde v Evropě až deset tisíc pracovních míst. - více zde
„Já jsem o této informaci neslyšel. My zaměstnáváme přes tisíce lidí a dlouhodobé perspektivě je zaměstnávat budeme,“ odmítl tyto spekulace Černý.
TPCA chce předběhnout Škodovku
Automobilka si pro letošní rok stanovila smělé cíle. Schovávají se za heslem - zapustit kořeny. „Znamená to stát se nejlepší firmou v České republice a potažmo i v Evropě,“ vysvětluje Takabashi.
Tento cíl - dostat se na špičku oblíbenosti v České republice - nebude lehké splnit. Ačkoliv z firmy totiž už vyjely statisíce vozů, zatím se jí nepodařilo dosáhnout zisku. V roce 2005 skončila kolínská automobilka se ztrátou 2,2 miliardy korun a podobně tomu bylo i v loňském roce, což vedení zdůvodňovalo zejména náběhem výroby. Letos chce firma vyrobit až 310 tisíc vozů.
Na mladoboleslavskou Škodu, která v letošní anketě Czech Top 100 obsadila již podeváté první místo, (více zde) má tak kolínská firma dost co dohánět. Škodovka loni zvýšila čistý zisk na rekordních 11,06 miliardy korun. Konsolidované tržby skupiny vzrostly o 8,7 procenta na dosud nejvyšších 203,7 miliardy korun. Firma loni poprvé překonala hranici půl milionu prodaných vozů a zvýšila prodeje o 11,7 procenta na téměř 550 tisíc aut. Letos chce prodat šest set tisíc vozů.
Kolínská automobilka do Česka přišla před pěti lety, na plnou výrobu najela v roce 2005. Projekt v hodnotě asi 19 miliard korun patří mezi největší dokončené investice v Česku. V roce 2005 přispěla společnost k růstu HDP jedním a půl až dvěma procenty.