Pivovar Heineken

Pivovar Heineken | foto: Heineken

Heineken má smělé plány. Přejde na obnovitelné zdroje energie a sníží emise

  • 21
Nizozemská společnost Heineken představila nové ambiciózní plány: do roku 2030 hodlá dekarbonizovat veškeré své výrobní aktivity a do roku 2040 celý svůj řetězec. Pivní gigant se již dlouhodobě zaměřuje na konkrétní opatření pro snížení vlastní uhlíkové stopy, a to v úzké spolupráci se zákazníky, spotřebiteli a dodavateli.

Jde o první z řady aktualizovaných ambicí společnosti v rámci programu Brew a Better World a o důležitou součást nové strategie EverGreen zaměřené na vyvážený růst společnosti.

„Zavazujeme se urychlit realizaci našich aktivit v rámci boje se změnami klimatu. Abychom přispěli k tomu, že nárůst teploty nepřekročí hranici 1,5 °C vytyčenou Pařížskou dohodou, stanovili jsme si cíl dosáhnout do roku 2030 uhlíkové neutrality ve výrobě. K dalšímu snížení našich emisí přispějí energetická efektivita a rychlejší přechod na obnovitelné zdroje energie,“ poznamenává Dolf van den Brink, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Heineken. 

Velká část celkové uhlíkové stopy mimo výrobu připadá na zemědělství, obaly, distribuci a chlazení. „Proto budeme intenzivně spolupracovat s našimi dodavateli a partnery na splnění ambiciózního cíle, kterým je dosáhnout do roku 2040 uhlíkově neutrálního hodnotového řetězce,“ dodává generální ředitel.

Česká pobočka nezaostává

V České republice vlastní pivovarnická skupina Heineken pivovary Starobrno, Krušovice a Velké Březno. I zde bude hrát udržitelnost zásadní roli. V oblasti snižování CO2 od roku 2011 firma ve svých pivovarech snížila uhlíkovou stopu o 24 procent. To díky efektivnějším postupům ve výrobě, udržitelnému využití odpadů z pivovarů a modernímu přístupu k dopravě. 

V Česku se vypilo nejméně piva od 60. let, spotřeba klesla o 7 litrů na hlavu

Na své cestě za uhlíkovou neutralitou tak například v logistice využívá elektrické vysokozdvižné vozíky a také první tahač na CNG. Zároveň využívá odlehčených návěsů a zaměřuje se na pravidelnou obměnu vozového parku. Důležitým krokem směrem k uhlíkové neutralitě je také pravidelná optimalizace tras přepravy nákladu. Co se týká práce s odpady, pivovary dlouhodobě směřují k cirkularitě a stoprocentní eliminaci odpadů, které směřují na skládky.

Energie z obnovitelných zdrojů

Za uplynulé desetiletí programu Brew a Better World se společnosti podařilo emise uhlíku produkované jejími pivovary snížit o 51 procent ve srovnání s jejich produkcí v roce 2008. 

Od roku 2018, kdy přijala závazek přejít na obnovitelné zdroje energie, společnost v této oblasti realizovala více než 130 projektů a v současné době provozuje pět z deseti největších světových pivovarů fungujících na solární energii.

Navíc také uzavřela partnerství na výstavbu větrné elektrárny ve Finsku, která bude obnovitelnou energii přivádět do elektrické sítě zásobující třináct z jejích provozních společností v Evropě.

Hlavní milníky na cestě k uhlíkové neutralitě:

  • Maximalizací energetické účinnosti a využíváním obnovitelných zdrojů hodlá společnost dosáhnout do roku 2030 uhlíkové neutrality všech svých výrobních provozů.
  • V úzké spolupráci s dodavateli chce společnost do roku 2030 snížit emise v celém svém hodnotovém řetězci (včetně pěstitelů ječmene, výrobců lahví, sklenic a plechovek, vlastní výroby, logistických společností a lednic instalovaných u zákazníků) o 30 procent ve srovnání s produkcí emisí v roce 2018.
  • Společnost má za cíl do roku 2040 jako vůbec první globální výrobce piva dosáhnout uhlíkové neutrality v celém svém hodnotovém řetězci.
  • Společnost svůj nový závazek prosazuje vědecky podloženým přístupem vycházejícím z intenzivní spolupráce s iniciativou SBTi.