Makro prodává pražské obchody. Německý řetězec zůstane v nájmu

  5:00aktualizováno  5:00
Obchodní řetězec Makro, fungující v Česku jako velkoobchod, jedná o prodeji svých tří pražských obchodů. Prodejny budou fungovat dále, ale v nájmu u nového vlastníka nemovitosti Metro. O to samé se německý řetězec, o který se uchází i český investor Daniel Křetínský, pokouší i v dalších zemích.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Makro Cash & Carry ČR

Makro v Česku vlastní všech svých třináct obchodů včetně pozemků kolem nich. V dubnu převedlo obchodní domy v Praze Stodůlkách, Čestlicích a na Černém Mostě na speciálně vytvořenou společnost Trinity Properties. Ta je prozatím ve vlastnictví skupiny Metro. Nicméně jde o obvyklý postup, když se prodávají nemovitosti či část společnosti.

„Proces prodeje a zpětného pronájmů tří pražských obchodů stále běží, takže nemůžeme poskytnout další informace,“ uvádí za Makro odpovědi z německé centrály mluvčí Romana Nýdrle. „Kromě Česka Metro také pracuje na prodeji některých malých portfólií v několika dalších zemích,“ dodává. 

Peníze za prodej vylepší výsledky

Důvodem je podle vyjádření mateřské společnosti Metro snaha o to, soustředit se na jejich klíčový byznys, tedy prodej zboží. Peníze za nemovitosti ale samozřejmě také vylepší, i když jen jednorázově, hospodaření řetězce. Podobně v Česku postupuje v posledních letech i britský řetězec Tesco, který takto už prodal například obchodní centrum Letňany nebo letos obchodní dům v centru Prahy známý jako Máj. Nyní prodává ještě obchodní dům Prior v Pardubicích, kde si chce Tesco ponechat jen prodejnu potravin, nebo obchodní centrum v Plzni.

Tesco dokončilo prodej domu My v Praze, chystá se rekonstrukce

Pokud jde o Makro v Česku, to utržilo ke konci června loňského roku 27,95 miliardy korun, což je o pár setin procent méně než rok předtím. Zisk byl ale o pět procent vyšší, 606 milionů korun. V evropském měřítku se Metru, které působí v 32 zemích včetně Číny či Indie, daří hůře, což je také důvod probíhajících jednání o prodeji vlastnických podílů v této společnosti. 

Zatímco na svém největším trhu v Německu si Metro loni udrželo prodeje zhruba na stejné úrovni, ve většině zemí západní Evropy šly tržby dolů, s výjimkou Francie. Ve východní Evropě, kam v tabulkách Metra spadá i Česká republika, byl vývoj příznivější. „Pokud se podíváte podrobněji, i v této kolonce roste pouze Rumunsko a v eurech lehce i Česká republika. Ale v Rumunsku skoro neexistuje obchodník, který by nerostl o čtyři až osm procent ročně,“ dodává k vývoji v Metru manažer obeznámený s vývojem. 

Česká stopa v Metru

Kvůli horšícím se výsledkům a klesajícím akciím se Metro pokouší o ozdravení už delší dobu a zároveň se někteří stávající akcionáři zbavují podílů. Ten zde loni poměrně překvapivě získala i společnost EP Global Commerce (EPGC) patřící Danielu Křetínskému a slovenskému finančníkovi Patriku Tkáčovi.

Křetínský s Tkáčem vstupují do společnosti, která v Česku vlastní Makro

EPGC má nyní v Metru zhruba deset procent a opci na získání dalšího podílu. Tím by se mohla EPGC dostat až na 30 procent, což je podle německého práva hranice, kdy by musela společnost dát povinnou nabídku na odkup celé společnosti. Jde přitom o první vstup Křetínského do tohoto segmentu, gros jeho skupiny tvoří energetická společnost EPH. V Česku vlastní ještě mediální dům Czech News Center, pod který spadá například deník Blesk, a nově od loňska i francouzský list Le Monde. 

Metro prochází restrukturalizací už delší dobu a snaží se soustředit na svůj klíčový byznys, což je velkoobchodní prodej. V minulých letech už skupina prodala obchodní domy Kaufhof, oddělila společnost Ceconomy prodávající elektroniku a nyní také hledá kupce pro ztrátové hypermarkety Real. Ty sice dosahují ročních tržeb více než sedmi miliard eur, ale už roky bojují s tvrdou konkurencí, jako jsou diskonty Aldi či Lidl. Hypermarkety obecně navíc patří k formátu obchodu, který je nejvíce na ústupu a v problémech. 

Velká prodejní plocha je dnes spíše přítěží, nepotravinářskému zboží konkuruje nabídka na internetu a všechny řetězce, u nás hlavně Tesco a Albert, se proto snaží tam, kde to jde a nájemní smlouvy to umožňují, plochu uříznout. Makro u nás, ale i v zahraničí, cílí ve své velkoobchodní činnosti na tři skupiny zákazníků. V Česku se podílejí řetězce na tržbách zhruba rovnoměrně po třetinách, v západní Evropě vedou jako hlavní zákazník restaurace a hotely. 

Dalšími živiteli Makra jsou nezávislé obchody, což jsou v Česku hodně vietnamské večerky a drobní zákazníci s živnostenským listem. Hlavně u poslední skupiny ale Makru konkurují všechny ostatní řetězce.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Mapa cen bytů v metropoli: U řeky je draho, za metro si připlatíte

INFOGRAFIKA: Kolik stojí byty u metra

Volná pracovní místa v okolí, prázdné školky pro děti a spousta obchodů – to jsou kritéria, která zdražují byty....

Další z rubriky

Zoot míří do reorganizace, majitelem se má stát společnost Natland

Prodejna e-shopu Zoot v Praze.

Český internetový obchod s módou Zoot, který se dostal do problémů, bude pokračovat dál ve svém fungování s novými...

Miliardář Pavel Tykač kupuje teplárny skupiny Alpiq ve Zlíně a Kladně

Lidé ve Zlíně si stěžují, že teplárna hlučí.

Švýcarská společnost Alpiq prodala teplárny ve Zlíně a v Kladně energetické skupině Sev.en Energy, kterou vlastní...

Postihy pro řetězce. Inspektoři udělují vysoké pokuty za klamání zákazníků

Ilustrační snímek

Inspektoři tvrdě trestají za rozdílné ceny v regálech a u pokladny. V loňském roce dostalo šest největších řetězců...

Najdete na iDNES.cz