Podle nových pravidel Evropské komise budou muset společnosti provést vědecky podložené posouzení všech významných dopadů daného produktu na životní prostředí nebo produkt ověřit v rámci již fungujícího systému environmentálního značení.
Výsledná data bude muset zkontrolovat nezávislý ověřovatel akreditovaný k danému účelu. Společnostem, které budou tvrdit, že jsou jejich výrobky jakkoliv šetrné ke klimatu, a zároveň nebudou mít potvrzení od ověřovatele, hrozí pokuta.
Nová pravidla se budou vztahovat na všechno spotřební zboží prodávané v Evropské unii. Greenwashing tu teď zažívá zlatou éru. U kosmetiky se uvádí, že je „přírodní“, trička jsou „z klimaticky neutrální bavlny“ a každá druhá sušenka je zabalená ve „stoprocentně recyklovaném obalu“.
Náš výrobek je udržitelný. Britské úřady vyhlásily válku greenwashingu![]() |
Z analýzy Evropské komise z roku 2020 vyplývá, že v tvrzeních o ekologických vlastnostech výrobků více než polovina společností uvádí nejasné, zavádějící nebo nepodložené informace.
„Proto musíme reagovat. Protože tato nepravdivá greenwashingová tvrzení jsou stále sofistikovanější,“ řekl evropský komisař pro životní prostředí Virginijus Sinkevičius.
Zainteresovaným neziskovým organizacím se aktuální návrh Komise líbí, podle nich je to krok správným směrem. Na druhou stranu varují, že je to stále ještě k firmám benevolentní. Nová pravidla jim dávají příliš velký prostor k manévrování.
„Jeden výrobek by mohl být hodnocen dvěma různými metodami, což by vedlo k naprosto odlišným výsledkům,“ uvedla pro Reuters Margaux Le Gallou, programová manažerka neziskové organizace Environmental Coalition on Standards.
Členské země a Evropský parlament teď musí dohodnout finální legislativní podobu návrhu. Komisař Sinkevičius odhaduje, že by se tak mělo stát do konce roku 2024.
Sedm hříchů greenwashinguHřích skryté změny
Hřích menšího zla
Hřích nedostatků důkazů
Hřích vágnosti
Hřích bezvýznamnosti
Falešné značky
Hřích lži
Zdroj: TerraChoice, No Greenwashing |