V reklamách se objevovala slovní spojení, jako „uvědomělá volba pro planetu“, „udržitelné aerolinie“ či „udržitelné létání.“ Aerolinky také zdůrazňovaly, že omezují jednorázové plasty a využívají letadla, které mají menší uhlíkovou stopu, píše agentura Bloomberg.
Britský úřad dohlížející na dodržování pravidel reklamy (ASA) uznal, že aerolinky podnikly různé kroky ke snížení své ekologické stopy. Upozornil ale, že tvrzení aerolinek byla zavádějící. Environmentální tvrzení, jako je „udržitelné létání“, by podle úřadu měla být podložená vysokou úrovní důkazů. Na základě rozhodnutí ASA se tak nesmí reklamy společnosti Etihad Airways ve Spojeném království v této podobě už nikde objevit.
Setkali jste se s klamavou reklamou?
Dopravce uvedl, že je rozhodnutím ASA zklamaný. „Udržitelnost je pro Etihad klíčovou prioritou,“ uvedly aerolinky v e-mailovém prohlášení. Zdůraznily také vysoké investice do letadel s nízkou spotřebou paliva, výzkum týkající udržitelných leteckých paliv, uhlíkové kompenzace a opětovnou výsadbu stromů.
Experti: Greenwashing není jen o lhaní. Firmy často nevědí, že se ho dopouštějí![]() |
Regulační orgány zasahují proti „greenwashingu“ stále častěji. Britský úřad v březnu letošního roku zakázal reklamu německého dopravce Lufthansa. „Spojujeme svět. Chráníme budoucnost,“ zněl slogan na obrázku, na kterém bylo vyobrazeno letadlo a planeta Země. Na spotřebitele chtěl zřejmě dopravce vyvolat dojem, že chrání planetu. Úřad taktéž uvedl, že jde o zavádějící tvrzení.
Reklamy byly v minulosti zakázány také rakouským Austrian Airlines či irským nízkonákladovým aerolinkám Ryanair. Irská nízkonákladová společnost ve svých kampaních tvrdila, že „má nejnižší uhlíkovou stopu ze všech velkých leteckých dopravců“.
Na klamavá tvrzení společností reaguje také Evropská unie. Podle návrhu Evropské komise budou muset firmy, které používají ekologická označení, nově muset dokládat skutečný dopad svých výrobků na životní prostředí. Tyto údaje budou muset být ověřeny nezávislým orgánem, než je budou výrobci moci využívat.