Strojvedoucí stárnou. Do osmi let jich může být nedostatek

  15:16aktualizováno  15:16
Strojvedoucí v České republice stárnou, více než polovině je přes padesát let a těsně před důchodovým věkem jich je 1700 ze zhruba devíti tisíc. Mladé lidi zatím tato profese příliš neláká. Do osmi let se proto může stát, že bude strojvedoucích nedostatek, varuje šéf Drážního úřadu Jiří Kolář.

(ilustrační snímek) | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Zájem o profesi naštěstí postupně roste. Vloni mělo licenci strojvedoucího 9199 lidí, o rok dříve 8577 lidí. Úspěšně zkoušku na strojvedoucího složilo 557 uchazečů. Počty nových strojvůdců však neodpovídají potřebám, které vyvolal rostoucí zájem o železniční dopravu. Za nedostatkem profesionálů je i to, že v Česku aktuálně neexistuje středoškolský obor, který by studenty na toto povolání připravoval, uvedl šéf Drážního úřadu Jiří Kolář.

Zaměstnání strojvedoucího přitom patří mezi lépe zaplacené profese. V průměru si vydělají 37740 korun hrubého za měsíc. Podmínkou pro zájemce je dosažení 20 let věku, nesmí mít soudně stanovený zákaz řízení a musí projít vyšetřením duševního zdraví. Uchazeči pak absolvují kurz, který vyjde na 15 tisíc až 20 tisíc korun. Poté mohou přistoupit ke zkouškám.

Jejich splnění je však hned neopravňuje k řízení. Každý strojvedoucí musí mít ještě osvědčení na konkrétní drážní vozidlo a na trať, kterou bude projíždět. Získání tohoto osvědčení je ve srovnáním s úvodním kurzem o něco dražší a strojvedoucí si je dělají přímo u dopravců.

Fotogalerie

Pozitivním trendem je podle Koláře rostoucí zájem o povolání strojvedoucího u žen. Vloni získalo licenci 11 žen, celkem může lokomotivu řídit 41 strojvůdkyň. Jejich počet tak sice i v tomto tradičně mužském povolání roste, zatím jsou ale zastoupeny velice slabě.

Podle Koláře by se měli dopravci více snažit náborovými akcemi a motivačními programy nové strojvůdce získávat. Přispět by mohl také stát podporou otevírání vhodných studijních oborů.

Bez štemplu úřadu vlaky na koleje nesmí

Schválené typy vozů a speciálů za rok 2017

Faccns typ 9-442.2 - výsypný vůz

Tamns typ 9-149.1 -vysokostěnný vůz

Laaers  typ 9-588.0 - dvoučlánková dvoupatrová jednotka pro přepravu automobilů

Zacns typ 9-3126.0 - cisternový vůz

Eaos typ 9-151.0 - vysokostěnný vůz

Zacens typ 9-3128.0 - cisternový vůz

DAF F440 TWT -  dvoucestná pojízdná svařovna

ZRM 79 - čistička štěrkového lože

SF 03 W FFS - sněhová fréza

RG 48 - bruska kolejnic

MFS 40 - zásobník pro přepravu sypkých materiálů

MTW 100 - speciální HV pro kontrolu a údržbu TV 

RM 900 - vysokovýkonná čistička kolejového lože

PVR 55.40 - přívěsný vozík

Drážní úřad, který má na starosti i dohled nad českými kolejemi a udělování licencí pro vlaky a drážní vozy iDNES.cz poskytl seznam typů nákladních vozů a speciálů, které úřad loni schválil. Zároveň popsal řízení, kterým musí vozy projít.

„Před schválením typu se provádějí typové zkoušky. Jejich počet je od zhruba sedmi pro nákladní vozy až po zhruba čtyřicet u hnacích vozidel. Základními zkouškami, které platí pro všechny druhy vozidel, jsou zkoušky pevnostní a brzdové, zkoušky jízdních vlastností a zkoušky hlukové,“ vysvětlil Kolář.  

Následují zkoušky, které závisejí na druhu vozidla, například zkoušky EMC (elektromagnetická kompatibilita), zkouška jízdního pohodlí cestujících, zkoušky osvětlení, zkoušky klimatizace, větrání a topení, zkoušky součinitele prostupu tepla, zkoušky sběračů elektrického proudu, adhezní zkoušky, zkoušky rozjezdu a zrychlení, zkoušky pro zjištění jízdních odporů, zkoušky trakčního a brzdového výkonu dynamické brzdy, zkouška obrysu, zkoušky hmotnosti a další.

„V případě, že vozidlo daná kritéria nesplní, na koleje nesmí. V krajním případě by mohlo být odstaveno z provozu,“ dodal Kolář. Při schvalování vlaků zatím Drážní úřad nemusel přistoupit k žádným represím. Jediným závažnějším konfliktem byl spor s Lesy České republiky. Těm úřad nařídil kácení stromů, které ohrožovaly bezpečnost provozu na železnici.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Prodeje aut po předloňském rekordním roce klesly na 261 tisíc vozů

Škoda Kodiaq RS

Prodeje nových aut v České republice vloni poklesly proti rekordnímu roku 2017 o zhruba deset tisíc vozů. Celkem si tak...

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

Najdete na iDNES.cz