O více než půl miliardy lepší výsledek než v roce 2020 potom dosáhla největší dceřiná společnost ČD Cargo. Zatímco v prvním roce pandemie skončila ve ztrátě, loni vykázala zisk po zdanění ve výši 289 milionů korun.
„Rostlo množství přepraveného zboží i tržby,“ uvedl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Naopak osobní doprava doplácela na covidová omezení, zejména v první polovině loňského roku, kdy byly kvůli epidemiologické situaci uzavřené okresy.
Proti roku 2020 se nicméně podařilo alespoň mírně zvýšit počet přepravených cestujících ze 118 milionů na necelých 121 milionů cestujících. V předcovidovém roce 2019 přitom největší tuzemský dopravce na železnici přepravil přes 181 milionů pasažérů.
Mírně se rovněž proti roku 2020 zvýšila obsazenost vlaků, které v průměru jezdily za celou síť obsazené z 22 procent a o jeden kilometr se zvýšila průměrná přepravní vzdálenost na 45 kilometrů.
I tak ale skončila osobní doprava v ztrátě 2,25 miliardy korun při tržbách přes 23,3 miliardy korun. Z toho 6,6 miliardy připadalo za tržby z jízdenek a více než 16 miliard korun za platby od objednatelů, tedy jednotlivých krajů a ministerstva dopravy.
O 1,6 milionu tun na celkových 62,8 milionu tun se zvýšila přeprava zboží u ČD Cargo. „Největšího meziročního navýšení tržeb dosáhlo ČD Cargo v komoditách železo a strojírenské výrobky, dřevo a papírenské výrobky, chemické výrobky a kapalná paliva, uhlí a koks,“ uvedl Krapinec.
Miliardové rezervy na pokuty
Výsledek hospodaření nicméně ovlivnila i tvorba finančních rezerv na soudní spory a opravná položka na majetek. „Bez toho bychom dosáhli černých čísel. Podle účetních pravidel jsme ale povinni ve výsledku zohlednit všechny skutečnosti, o nichž se dozvíme před schválením účetní závěrky. Proto jsme například vytvořili rezervu na soudní spory, které řešíme a musíme být připraveni na jejich případné vypořádání,“ uvedl Krapinec.
Jde konkrétně o vyšetřování Evropské komise (EK), která od listopadu 2016 prověřuje, zdali se České dráhy nedopustily predátorského chování a rovněž prošetřování údajné kartelové dohody při prodeji vagonů rakouských ÖBB. Kvůli oběma sporům dopravce drží rezervu 1,7 miliardy korun.
V prvním případě se měl dopravce podle vyšetřovatelů v dominantním snižováním cen pod náklady snažit udržet podíl na lince mezi Prahou a Ostravou, o kterou měla zájem soukromá konkurence.
„V roce 2020 bylo ze strany EK vydáno sdělení výhrad v neprospěch společnosti. Vedení skupiny provedlo posouzení rezervy na soudní spory, včetně posouzení pravděpodobného výsledku, který je k datu sestavení účetní závěrky založen na množství odhadů a předpokladů, a proto podléhá značné nejistotě,“ uvedl dopravce ve výroční zprávě. Případnou pokutu za toto jednání dopravce vypočítal na 700 milionů korun.
U druhého sporu od EK zatím ČD výhrady nedostaly, mohlo by se tak ale stát už během letošního roku, a proto firma musí držet jednu miliardu korun jako rezervu pro případné penále.