Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Správci nestíhají opravovat zanedbané koleje, vlaky se musí ploužit

  1:05
Špatný stav železničních tratí nutí České dráhy, aby jejich vlaky po kolejích jezdily leckde jen desetikilometrovou rychlostí. V některých úsecích už dopravce dokonce rezignoval a pro pasažéry raději posílá autobusy. Správa železniční dopravní cesty má problém udržovat nejen lokálky, ale i hojně využívané trasy.

Špatný stav tratí už několikrát způsobil vykolejení nákladních vlaků. Ilustrační foto | foto: Radek Miča, MAFRA

Cestující na trati mezi Mělníkem a Mšenem se vlakem svezli naposledy o předminulém víkendu. Od pondělí 15. září musí přesednout do autobusů. „Vlaky nabíraly velká zpoždění kvůli omezením,“ vysvětlil mluvčí Českých drah (ČD) Petr Šťáhlavský. Koleje patřící státní Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) jsou už v tak špatném stavu, že se vlaky často mohly ploužit jen desetikilometrovou rychlostí.

SŽDC každým rokem od státu dostává kolem devíti miliard korun na takzvanou provozuschopnost dráhy. Tyto prostředky slouží k udržování tuzemské železniční sítě v takovém stavu, aby po ní mohly jezdit vlaky. Jenže peníze buď SŽDC nestačí, anebo je nevyužívá dostatečně efektivně.

Správa o problému ví několik let. Špatný stav tratí už několikrát způsobil vykolejení vlaků, zatím „naštěstí“ nákladních. Kdy začne oprava kolejí mezi Mělníkem a Mšenem, přesto není jasné. V neutěšeném stavu jsou navíc desítky dalších tratí. 

Podle dopravního experta Jana Hrušky je zejména stav lokálních spojnic tristní. „Podobných tratí mají v síti dost a zdaleka se nejedná jen o ty, kde je už zastavený provoz,“ upozornil Hruška. Seznam všech úseků, kde je snížena kvůli špatnému stavu rychlost na deset kilometrů za hodinu, SŽDC redakci MF DNES nedodala.

Špatný stav kolejí ničí Drahám vlaky i reputaci

Na problematické úseky pravidelně správce železnice upozorňuje Drážní inspekce. „Obecně jde o nevyhovující stav svršku, blátivá místa, nefunkční upevňovadla, nedostatek štěrku,“ vypočítává hlavní závady náměstek generálního inspektora Jan Kučera. 

Jen letos inspekce upozornila SŽDC na velmi špatný stav na šesti úsecích. I když nejvíce problémů je hlavně na menších tratích, potíže se nevyhýbají ani hlavním tahům. Na trati z Prahy do Brna přes Vysočinu, konkrétně mezi Přibyslaví a Havlíčkovým Brodem, bylo například při kontrole až 70 procent upevňovadel spojujících pražce s kolejnicemi nefunkčních.  „V kontrolovaném úseku tratě byly zjištěny výrazně poškozené a vadné kolejnicové podpory (betonové pražce),“ uvádí protokol Drážní inspekce. 

České dráhy mají důvod být jako největší zákazník SŽDC nespokojené s kvalitou kolejí. Špatný stav tratí jim totiž kromě reputace u cestujících poškozuje samotná vozidla. Nejmarkantnější je to na trati Liberec–Tanvald, kde poničená trať poškodila nové vlaky od firmy Stadler.

SŽDC vinu odmítala, přestože kromě poškozených měchů byly některé škody patrné na první pohled, jako třeba poškrábaný lak od neprořezaných větví. SŽDC už letos zahájila rozsáhlou modernizaci celé tratě. České dráhy přesto na SŽDC příliš neútočí. Důvodem může být plánovaný převod nádraží z majetku ČD právě na správce kolejí. 

Správce železnic se do místních tratí bojí investovat

Trať mezi Mělníkem a Mšenem se začne opravovat nejdříve koncem prvního pololetí příštího roku. Pokud na to budou peníze. „V současné době zadává SŽDC jednostupňovou dokumentaci, která bude řešit rozsah nutných opravných prací. Za předpokladu finančního pokrytí výše uvedené opravy předpokládá SŽDC v prvním čtvrtletí vysoutěžení zhotovitele, realizaci pak ve druhém čtvrtletí roku 2015,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Správci kolejí vadí, že zastupitelé měst či krajů nejsou schopni zaručit, že trať budou využívat dlouhodobě. „Bez vidiny dalšího provozování dráhy SŽDC jako řádný hospodář realizuje modernizace a rozsáhlejší úpravy zvláště tam, kde je větší jistota, že investice nevyjde vniveč a trať bude používána i v dalším období,“ řekl Ptačinský.

SŽDC chystá velké investice do regionálních tratí na příští rok, kdy bude některé úseky zrychlovat a revitalizovat. Důvodem je především snaha o dočerpání peněz z evropských dotačních fondů. 

Železniční fanoušci vidí za zanedbanou údržbou snahu o postupné zrušení některých tratí. U řady z nich je to totiž levnější řešení. Ostatně Česko má jednu z nejhustších železničních sítí na světě. Zato v okolních zemích mnohé tratě končí. Například v Německu za posledních deset let zmizelo ze sítě přes tři tisíce kilometrů kolejí.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Chystá se nová plavba naháčů Karibikem. Povinný bude ručník pod zadek

5. května 2024

Cestovní kancelář Bare Necessities, která realizuje nudistické plavby, zahájí v příštím roce plavbu...

Přepych na umělých ostrůvcích. V Dubaji ožívá projekt luxusních vil

5. května 2024

Uměle vybudované souostroví ve tvaru mapy světa se po léta považovalo za symbol excesů, které Dubaj...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....