Staví se koridor, v roce 2020 má jet vlak z Prahy do Budějovic 90 minut

  16:24aktualizováno  16:24
Ve středu začala modernizace železničního koridoru z Veselí nad Lužnicí do Horusic. O den dříve z Tábora do Sudoměřic. Koleje budou ochráněné i před povodněmi a výrazně zrychlí cestování. Po nových úsecích se svezeme v roce 2016.

Tak bude vypadat přemostění dálnice D3 s navazující estakádou přes údolí za železniční zastávkou Chotoviny. | foto: SŽDC

Z Prahy do Votic už je hotovo, cestující jedou vlakem v moderním koridoru. Teď se konečně v plné síle dostává na trati do Českých Budějovic na řadu i Jihočeský kraj.

V úterý a ve středu začaly stavby hned dvou důležitých úseků, z Tábora do Sudoměřic a z Veselí nad Lužnicí do Horusic. Budou mít hned několik zajímavostí. Například estakádu dlouhou 456 metrů a také nový dvoukolejný Sudoměřický tunel o délce 430 metrů, první železniční tunel v Jihočeském kraji.

"V záplavovém území Lužnice a Nežárky trať uložíme na tři až pět metrů vysoký násep, který bude chránit před povodněmi. Součástí budou také nová přemostění obou řek," upozornil na další zajímavost ředitel stavby z Veselí do Horusic Radomír Barták z Eurovia CS.

Právě úsek z Veselí dlouhý pět kilometrů by měl být hotový jako první, a to v lednu roku 2016. Druhý z Tábora v délce 11,4 kilometru, který má na starosti společnost OHL ŽS, pak jen o tři měsíce později v polovině dubna.

Samozřejmostí je, že trať bude dvojkolejná, zdvojnásobí tedy přepravní kapacitu a vlaky budou moci po kolejích jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu.

"Po dokončení celého koridoru by tak měla trvat cesta z Prahy do Tábora pouhých 63 minut. Až do Českých Budějovic se cestující z Prahy dostane za 92 minut," řekl Petr Šlegr ze Správy železniční dopravní cesty. Jen pro srovnání, dnes trvá cesta z hlavního města do Budějovic 2 hodiny a 40 minut.

Na výrazné zrychlení si však cestující budou muset ještě počkat, přibližně do roku 2020. Takové jsou střízlivé odhady dokončení modernizace železnice.

Z opuštěné tratě bude cyklostezka

Mnohem dříve se však lidé dočkají například na nádraží ve Veselí. Stanici čeká doplnění o dvě zastřešená ostrovní nástupiště. Přístup cestujících bude zajištěn novým podchodem s výstupem k výpravní budově a do prostoru přednádraží. Samozřejmostí mají být výtahy pro osoby s omezenou schopností pohybu či nový informační systém.

"Jsme moc rádi, že modernizace dorazila i k nám. Veselí bylo vždy železničářské město a čekali jsme, že se na nás dostane mnohem dříve. Pomůže nám i zvednutí trati, které bude svým způsobem město chránit před velkou vodou," řekl při středečním zahájením stavby veselský starosta Jaromír Novák.

Zajímavostí je, že opuštěnou železnici chce následně město využít pro vybudování cyklostezky.

Cestující samozřejmě také zajímá, jaké budou při pracích výluky. Dráhy se je snaží snížit na minimum. Celý projekt úseku z Veselí do Horusic bude stát přes 2,7 miliardy korun, samotná stavební část 1,3 miliardy. Stavba z Tábora do Sudoměřic vyjde na více než 1,4 miliardy.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Ilustrační snímek

Největší britská automobilka Jaguar Land Rover zruší zhruba 4500 pracovních míst, převážně v Británii, kde má kolem 40...

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

Najdete na iDNES.cz