Tak bude vypadat přemostění dálnice D3 s navazující estakádou přes údolí za

Tak bude vypadat přemostění dálnice D3 s navazující estakádou přes údolí za železniční zastávkou Chotoviny. | foto: SŽDC

Staví se koridor, v roce 2020 má jet vlak z Prahy do Budějovic 90 minut

  • 124
Ve středu začala modernizace železničního koridoru z Veselí nad Lužnicí do Horusic. O den dříve z Tábora do Sudoměřic. Koleje budou ochráněné i před povodněmi a výrazně zrychlí cestování. Po nových úsecích se svezeme v roce 2016.

Z Prahy do Votic už je hotovo, cestující jedou vlakem v moderním koridoru. Teď se konečně v plné síle dostává na trati do Českých Budějovic na řadu i Jihočeský kraj.

V úterý a ve středu začaly stavby hned dvou důležitých úseků, z Tábora do Sudoměřic a z Veselí nad Lužnicí do Horusic. Budou mít hned několik zajímavostí. Například estakádu dlouhou 456 metrů a také nový dvoukolejný Sudoměřický tunel o délce 430 metrů, první železniční tunel v Jihočeském kraji.

"V záplavovém území Lužnice a Nežárky trať uložíme na tři až pět metrů vysoký násep, který bude chránit před povodněmi. Součástí budou také nová přemostění obou řek," upozornil na další zajímavost ředitel stavby z Veselí do Horusic Radomír Barták z Eurovia CS.

Právě úsek z Veselí dlouhý pět kilometrů by měl být hotový jako první, a to v lednu roku 2016. Druhý z Tábora v délce 11,4 kilometru, který má na starosti společnost OHL ŽS, pak jen o tři měsíce později v polovině dubna.

Samozřejmostí je, že trať bude dvojkolejná, zdvojnásobí tedy přepravní kapacitu a vlaky budou moci po kolejích jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu.

"Po dokončení celého koridoru by tak měla trvat cesta z Prahy do Tábora pouhých 63 minut. Až do Českých Budějovic se cestující z Prahy dostane za 92 minut," řekl Petr Šlegr ze Správy železniční dopravní cesty. Jen pro srovnání, dnes trvá cesta z hlavního města do Budějovic 2 hodiny a 40 minut.

Na výrazné zrychlení si však cestující budou muset ještě počkat, přibližně do roku 2020. Takové jsou střízlivé odhady dokončení modernizace železnice.

Z opuštěné tratě bude cyklostezka

Mnohem dříve se však lidé dočkají například na nádraží ve Veselí. Stanici čeká doplnění o dvě zastřešená ostrovní nástupiště. Přístup cestujících bude zajištěn novým podchodem s výstupem k výpravní budově a do prostoru přednádraží. Samozřejmostí mají být výtahy pro osoby s omezenou schopností pohybu či nový informační systém.

"Jsme moc rádi, že modernizace dorazila i k nám. Veselí bylo vždy železničářské město a čekali jsme, že se na nás dostane mnohem dříve. Pomůže nám i zvednutí trati, které bude svým způsobem město chránit před velkou vodou," řekl při středečním zahájením stavby veselský starosta Jaromír Novák.

Zajímavostí je, že opuštěnou železnici chce následně město využít pro vybudování cyklostezky.

Cestující samozřejmě také zajímá, jaké budou při pracích výluky. Dráhy se je snaží snížit na minimum. Celý projekt úseku z Veselí do Horusic bude stát přes 2,7 miliardy korun, samotná stavební část 1,3 miliardy. Stavba z Tábora do Sudoměřic vyjde na více než 1,4 miliardy.