Republika uzavírek. Některé úseky D1 dokončí stavební firmy v předstihu

  1:00aktualizováno  1:00
Oprava potrvá déle, uzavírka se protahuje. Z dálnice D1 obyčejně přicházejí právě takové zprávy. Teď je tu však jedna nečekaně dobrá. Stavební firmy stihnou některé úseky otevřít v předstihu. Řidiči to podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pocítí už na konci prázdnin při návratu z dovolené a poté v září. „Práce na úsecích, které zprovozňujeme letos, jsou spíše v předstihu,“ uvádí Jan Studecký z ŘSD.

Na dálnici D1 začaly 15. března 2018 dvouleté opravy mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru. | foto: Luboš Pavlíček, ČTK

Dálnice D1 bude přitom opravená nejdříve v roce 2022. Pár úseků se však letos nečekaně otevře dříve. Dělníci momentálně pracují na pěti úsecích, z nichž ze čtyř by měli odejít ještě letos. 

Dvě opravy měly podle plánu skončit v listopadu (Ostředek–Šternov a Hořice–Koberovice), ale hotovo bude už v říjnu, respektive v září. Úsek mezi Jihlavou a Velkým Beranovem jede podle harmonogramu a stavební firmy ho dokončí v srpnu. Dálnice mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou se však o měsíc opozdí. ŘSD ji neuvede do provozu v srpnu, ale bude se po ní jezdit až od září.

Které úseky se opravují na dálnici D1

Ostředek–Šternov

původní plán dokončení: listopad

aktuální výhled: říjen

Hořice–Koberovice

původní plán dokončení: listopad

aktuální výhled: září

Jihlava – Velký Beranov

původní plán dokončení: srpen

aktuální výhled: srpen

Velké Meziříčí – Lhotka

původní plán dokončení: srpen

aktuální výhled: září

Humpolec – Větrný Jeníkov

původní plán dokončení: rok 2020

aktuální výhled: ?

Příběh pátého modernizovaného úseku Humpolec – Větrný Jeníkov však řidičům nebude znít jako dobrá zpráva ani trochu. Jeho opravu vysoutěžila trojice firem z Česka, Itálie a Kazachstánu (českým zástupcem ve sdružení je firma Geosan), ale práce se nerozbíhají, jak by měly.

Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa dal dokonce firmám nůž na krk a není vyloučeno, že stát změní na poslední chvíli dodavatele. „Sešel jsem se s šéfem Geosanu. Konsorcium do měsíce předloží časový harmonogram tak, aby napravilo zpoždění. Ředitelství silnic a dálnic firmy upozornilo, že může jednostranně vypovědět smlouvu a stáhnout bankovní záruky,“ prohlásil Kroupa 19. července, takže ultimátum vyprší za pár dní.

Modernizace v polovině

Prozatím se jezdí po 63 nových kilometrech dálnice z celkových 162 kilometrů, které se budou opravovat. Oba konce u Prahy a u Brna jsou nové, takže se jich velká modernizace netýká. Po letošku by už mělo být Ředitelství silnic a dálnic za polovinou – plánuje, že do konce prosince opraví 88 kilometrů.

Silničáři mají nově podle Studeckého pravomocná stavební povolení na další dva úseky – jeden za Mirošovicemi směrem na Brno a jeden přímo nad městem Velké Meziříčí. Za Mirošovicemi by se mělo začít stavět ještě letos.

Zdaleka nejhorší zprávou však je vývoj okolo úseku Koberovice–Humpolec, o kterém se ŘSD skoro tři roky dohaduje s ekologickým sdružením Děti země. Jde nejspíš o vůbec největší problém opravované dálnice. Stavební povolení pochází ze 2. listopadu 2015, ale stále se nestaví.

„Rozkladové řízení je zatím přerušeno do konce října, protože ve spisu chybí pravomocné rozhodnutí o vyvlastnění pozemků K. Mošnové,“ upozorňuje Miroslav Patrik z Dětí země.

Přitom pokud se nezačne opravovat letos, termín dokončení modernizace „navždy rozkopané dálnice“ se posune přinejlepším do roku 2022.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Zvedněte ceny. RegioJet zažaloval Flixbus kvůli cenám pod náklady

Mezi Libercem a Prahou jezdí autobusy společností Flixbus a RegioJet.

Dlouhodobý spor o ceny jízdenek mezi německým autobusovým dopravcem Flixbus a tuzemským RegioJetem skončil u soudu....

Najdete na iDNES.cz