Republika uzavírek. Některé úseky D1 dokončí stavební firmy v předstihu

  1:00aktualizováno  1:00
Oprava potrvá déle, uzavírka se protahuje. Z dálnice D1 obyčejně přicházejí právě takové zprávy. Teď je tu však jedna nečekaně dobrá. Stavební firmy stihnou některé úseky otevřít v předstihu. Řidiči to podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pocítí už na konci prázdnin při návratu z dovolené a poté v září. „Práce na úsecích, které zprovozňujeme letos, jsou spíše v předstihu,“ uvádí Jan Studecký z ŘSD.

Na dálnici D1 začaly 15. března 2018 dvouleté opravy mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru. | foto: Luboš Pavlíček, ČTK

Dálnice D1 bude přitom opravená nejdříve v roce 2022. Pár úseků se však letos nečekaně otevře dříve. Dělníci momentálně pracují na pěti úsecích, z nichž ze čtyř by měli odejít ještě letos. 

Dvě opravy měly podle plánu skončit v listopadu (Ostředek–Šternov a Hořice–Koberovice), ale hotovo bude už v říjnu, respektive v září. Úsek mezi Jihlavou a Velkým Beranovem jede podle harmonogramu a stavební firmy ho dokončí v srpnu. Dálnice mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou se však o měsíc opozdí. ŘSD ji neuvede do provozu v srpnu, ale bude se po ní jezdit až od září.

Které úseky se opravují na dálnici D1

Ostředek–Šternov

původní plán dokončení: listopad

aktuální výhled: říjen

Hořice–Koberovice

původní plán dokončení: listopad

aktuální výhled: září

Jihlava – Velký Beranov

původní plán dokončení: srpen

aktuální výhled: srpen

Velké Meziříčí – Lhotka

původní plán dokončení: srpen

aktuální výhled: září

Humpolec – Větrný Jeníkov

původní plán dokončení: rok 2020

aktuální výhled: ?

Příběh pátého modernizovaného úseku Humpolec – Větrný Jeníkov však řidičům nebude znít jako dobrá zpráva ani trochu. Jeho opravu vysoutěžila trojice firem z Česka, Itálie a Kazachstánu (českým zástupcem ve sdružení je firma Geosan), ale práce se nerozbíhají, jak by měly.

Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa dal dokonce firmám nůž na krk a není vyloučeno, že stát změní na poslední chvíli dodavatele. „Sešel jsem se s šéfem Geosanu. Konsorcium do měsíce předloží časový harmonogram tak, aby napravilo zpoždění. Ředitelství silnic a dálnic firmy upozornilo, že může jednostranně vypovědět smlouvu a stáhnout bankovní záruky,“ prohlásil Kroupa 19. července, takže ultimátum vyprší za pár dní.

Modernizace v polovině

Prozatím se jezdí po 63 nových kilometrech dálnice z celkových 162 kilometrů, které se budou opravovat. Oba konce u Prahy a u Brna jsou nové, takže se jich velká modernizace netýká. Po letošku by už mělo být Ředitelství silnic a dálnic za polovinou – plánuje, že do konce prosince opraví 88 kilometrů.

Silničáři mají nově podle Studeckého pravomocná stavební povolení na další dva úseky – jeden za Mirošovicemi směrem na Brno a jeden přímo nad městem Velké Meziříčí. Za Mirošovicemi by se mělo začít stavět ještě letos.

Zdaleka nejhorší zprávou však je vývoj okolo úseku Koberovice–Humpolec, o kterém se ŘSD skoro tři roky dohaduje s ekologickým sdružením Děti země. Jde nejspíš o vůbec největší problém opravované dálnice. Stavební povolení pochází ze 2. listopadu 2015, ale stále se nestaví.

„Rozkladové řízení je zatím přerušeno do konce října, protože ve spisu chybí pravomocné rozhodnutí o vyvlastnění pozemků K. Mošnové,“ upozorňuje Miroslav Patrik z Dětí země.

Přitom pokud se nezačne opravovat letos, termín dokončení modernizace „navždy rozkopané dálnice“ se posune přinejlepším do roku 2022.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Ilustrační snímek

Největší britská automobilka Jaguar Land Rover zruší zhruba 4500 pracovních míst, převážně v Británii, kde má kolem 40...

Najdete na iDNES.cz