Oprava dálnice D1 u Humpolce má skluz, stát zvažuje ukončení smlouvy

  9:50aktualizováno  11:31
Oprava dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem má skluz. Práce za 1,7 miliardy korun dělá česko-italsko-kazažské sdružení. Zatím provedlo jen asi 65 procent prací. Je tedy pravděpodobné, že se otevření úseku plánované na duben 2020 posune. Hrozí totiž, že Ředitelství silnic a dálnic současného zhotovitele ze stavby vykáže.

(ilustrační snímek) | foto: Jaroslav ŠnajdrMAFRA

„Pokud řidiči volají, že se na některém úseku nepracuje, tak v tomto případě mají pravdu,“ řekl MF DNES mluvčí ředitelství silnic Jan Rýdl. Státní investorská organizace podle něj už oslovila banky, aby zajistily bankovní záruky, které u nich má sdružení uložené. Za zpoždění firmám zároveň běží smluvní penále.

ŘSD připravuje sankce nejméně v desítkách milionů korun a nevylučuje ani možnost, že by odstoupilo od smlouvy a vybralo nového dodavatele.

Práce mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem pokračují, dnes se tam konal pátý kontrolní den. ŘSD jako investor podle Rýdla stav stavby sleduje denně. Ke zvýšení tempa, počtu pracovníků a techniky zatím stavaře vyzývalo marně, dodal mluvčí. „Tyto kroky jednoznačně se ukazují jako nedostatečné, to znamená, saháme po dalších nástrojích,“ řekl Rýdl.

Kromě rozšíření stávající dálnice mají tři stavební firmy - italská Toto Costruzioni Generali, kazašská SP Sine Midas Stroy a česká Geosan Group - také kompletně rekonstruovat cementobetonový a asfaltový povrch. Dosud provedly jen 65 procent prací z toho, co k nynějšímu datu měly udělat.

Celková délka modernizovaného úseku mezi exity 90 a 104 je 13 580 metrů. Metr dálnice tak vychází v přepočtu zhruba na 129 tisíc korun. Jde o nejdelší modernizovaný úsek dálnice mezi Prahou a Brnem.

Modernizovaný úsek D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem

Modernizovaný úsek D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem

Opravy dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly 15. března. Do provozu měl být opravený úsek uveden dle původního plánu v dubnu 2020.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Škvára končí na skládce, ale může z ní být silnice, říká ředitel spalovny

Ředitel spalovny v pražských Malešicích Aleš Bláha

Více než dvacet let fungující spalovna komunálního odpadu v pražských Malešicích prochází za provozu rekonstrukcí za...

Pražské letiště mělo rekordní rok. Odbavilo přes 16 milionů cestujících

Vstup do letové haly letiště Václava Havla v Praze

Pražské Letiště Václava Havla v loňském roce odbavilo rekordních 16,8 milionu cestujících, což je meziročně o devět...

Najdete na iDNES.cz