Na dálnici D1 začaly 15. března 2018 dvouleté opravy mezi Humpolcem na 90....

Na dálnici D1 začaly 15. března 2018 dvouleté opravy mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru. | foto: Luboš Pavlíček, ČTK

Republika uzavírek. Některé úseky D1 dokončí stavební firmy v předstihu

  • 92
Oprava potrvá déle, uzavírka se protahuje. Z dálnice D1 obyčejně přicházejí právě takové zprávy. Teď je tu však jedna nečekaně dobrá. Stavební firmy stihnou některé úseky otevřít v předstihu. Řidiči to podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pocítí už na konci prázdnin při návratu z dovolené a poté v září. „Práce na úsecích, které zprovozňujeme letos, jsou spíše v předstihu,“ uvádí Jan Studecký z ŘSD.

Dálnice D1 bude přitom opravená nejdříve v roce 2022. Pár úseků se však letos nečekaně otevře dříve. Dělníci momentálně pracují na pěti úsecích, z nichž ze čtyř by měli odejít ještě letos. 

Dvě opravy měly podle plánu skončit v listopadu (Ostředek–Šternov a Hořice–Koberovice), ale hotovo bude už v říjnu, respektive v září. Úsek mezi Jihlavou a Velkým Beranovem jede podle harmonogramu a stavební firmy ho dokončí v srpnu. Dálnice mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou se však o měsíc opozdí. ŘSD ji neuvede do provozu v srpnu, ale bude se po ní jezdit až od září.

Které úseky se opravují na dálnici D1

Ostředek–Šternov

původní plán dokončení: listopad

aktuální výhled: říjen

Hořice–Koberovice

původní plán dokončení: listopad

aktuální výhled: září

Jihlava – Velký Beranov

původní plán dokončení: srpen

aktuální výhled: srpen

Velké Meziříčí – Lhotka

původní plán dokončení: srpen

aktuální výhled: září

Humpolec – Větrný Jeníkov

původní plán dokončení: rok 2020

aktuální výhled: ?

Příběh pátého modernizovaného úseku Humpolec – Větrný Jeníkov však řidičům nebude znít jako dobrá zpráva ani trochu. Jeho opravu vysoutěžila trojice firem z Česka, Itálie a Kazachstánu (českým zástupcem ve sdružení je firma Geosan), ale práce se nerozbíhají, jak by měly.

Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa dal dokonce firmám nůž na krk a není vyloučeno, že stát změní na poslední chvíli dodavatele. „Sešel jsem se s šéfem Geosanu. Konsorcium do měsíce předloží časový harmonogram tak, aby napravilo zpoždění. Ředitelství silnic a dálnic firmy upozornilo, že může jednostranně vypovědět smlouvu a stáhnout bankovní záruky,“ prohlásil Kroupa 19. července, takže ultimátum vyprší za pár dní.

Modernizace v polovině

Prozatím se jezdí po 63 nových kilometrech dálnice z celkových 162 kilometrů, které se budou opravovat. Oba konce u Prahy a u Brna jsou nové, takže se jich velká modernizace netýká. Po letošku by už mělo být Ředitelství silnic a dálnic za polovinou – plánuje, že do konce prosince opraví 88 kilometrů.

Silničáři mají nově podle Studeckého pravomocná stavební povolení na další dva úseky – jeden za Mirošovicemi směrem na Brno a jeden přímo nad městem Velké Meziříčí. Za Mirošovicemi by se mělo začít stavět ještě letos.

Zdaleka nejhorší zprávou však je vývoj okolo úseku Koberovice–Humpolec, o kterém se ŘSD skoro tři roky dohaduje s ekologickým sdružením Děti země. Jde nejspíš o vůbec největší problém opravované dálnice. Stavební povolení pochází ze 2. listopadu 2015, ale stále se nestaví.

„Rozkladové řízení je zatím přerušeno do konce října, protože ve spisu chybí pravomocné rozhodnutí o vyvlastnění pozemků K. Mošnové,“ upozorňuje Miroslav Patrik z Dětí země.

Přitom pokud se nezačne opravovat letos, termín dokončení modernizace „navždy rozkopané dálnice“ se posune přinejlepším do roku 2022.