Úředníci oprašují velkolepé plány na miliardové výtahy pro lodě

  7:52aktualizováno  7:52
V Česku nejsou postaveny zásadní silnice, dálnice či železnice, přesto však stát křísí myšlenku o výstavbě výtahů pro lodě na Vltavě. Realizace by vyšla až na tři miliardy korun. Stavby by zajistily splavnost z Prahy až do Českých Budějovic.

Výtahy by mohly sloužit pro menší lodě u vltavských přehrad. Lodní zdvihadla by totiž umožnila plavbu proti proudu z Prahy až do Českých Budějovic. Ministerstvo dopravy zmiňuje stavby v nově zveřejněné koncepci vodní dopravy, kterou poslalo do meziresortního připomínkového řízení. Podle plánů resortu by měly mít lodě výtahy už v roce 2020.

A nejde o malé plány. Dva výtahy na Orlíku a Slapech by dle odhadů měly v součtu stát přes tři miliardy korun.

Na Orlíku sice lodní zdvihadlo stojí, ale stát chce nové. Stávající konstrukce mají být sanovány, část musí být z důvodů degradace a změny koncepce odstraněna. Náklady představují zhruba miliardu korun.

Stát přitom už v roce 2012 dokončil rozšíření výtahu na Orlíku tak, aby mohly hráz překonat lodě do tří metrů šířky místo původních 2,5 metru. „Výrazně se tak rozšířil segment malých plavidel, pro něž je vodní cesta souvisle splavná, ale k vyřešení souvislé splavnosti jako celku přirozeně nepostačuje,“ uvádí stát v analýze.

Dvojnásobně dražší má být výtah pro lodě na Slapech. Zatím tam malé lodě do 3,5 tuny převáží traktor, větší mají smůlu. Zastánci investic do Vltavy argumentují především rozšířením možnosti rozvoje cestovního ruchu, přičemž za turistické atrakce považují i přehrady.

Stát už jednou plány na výtahy odpískal, respektive odložil do daleké budoucnosti. „Nemáme takovou infrastrukturu, abychom si mohli dovolit třešničku na dortu, jakou je výtah pro lodě,“ řekl v roce 2013 tehdejší ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Stejný názor má i nyní. „Až budou hotovy všechny dálnice a železnice, ať se klidně výtahy postaví,“ tvrdí předseda poslaneckého klubu ODS.

Jen nápad

Zastánci výtahů naopak argumentují tím, že se absencí výtahů znehodnocují jiné investice do rekreační plavby, především více než miliardová investice na toku mezi Českými Budějovicemi, Hlubokou a Hněvkovicemi.

Fotogalerie

Ministerstvo dopravy tvrdí, že dokument pouze popisuje možnosti rozvoje vodní dopravy. „Pokud jde o konkrétní projekty, u každého by se muselo posoudit, jestli je efektivní, jaké má dopady a zda odpovídá jeho přínos výši investice,“ tvrdí mluvčí Tomáš Neřold.

Výtahy dle něj koncepce řeší proto, že bez nich nelze vltavskou vodní cestu spojit do jednoho funkčního celku, což je dlouhodobý cíl.

Koncepce obnovuje prakticky všechny stavby na tuzemských vodních tocích, které se v minulosti plánovaly, především na Labi. Materiál naopak příliš neřeší největší zvažovanou vodní stavbu, kanál Dunaj-Odra-Labe. Na něj ministerstvo dopravy soutěží studii proveditelnosti, která má říct definitivně, zda stavbu pohřbít, nebo plánovat.

Autor:
  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Personál Lufthansy stávkuje, firma zrušila i čtrnáct spojů s Prahou

Palubní personál německých aerolinek Lufthansa ve čtvrtek vstoupil do dvoudenní stávky, kvůli které firma zrušila 1 300...

Dreamlinery mohou mít problém s kyslíkem, tvrdí bývalý manažer Boeingu

Bývalý manažer Boeingu kritizuje firmu kvůli vysokému tlaku na výkon, který vedl k zanedbávání bezpečnostních opatření....

Nekonečný spor o mýto. Kapsch opět narazil, ÚOHS nemusí řešit jeho námitky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se nemusí zabývat námitkami společnosti Kapsch proti mýtnému tendru....

E.ON vybuduje 175 dobíječek pro elektroauta, většinu nákladů pokryjí dotace

Energetická společnost E.ON vybuduje do roku 2022 zhruba 175 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily. Investuje...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz