Boeing 737 společnosti Travel Service

Boeing 737 společnosti Travel Service | foto: Profimedia.cz

Travel Service koupí třetinu Českých aerolinií. Využije opce od Korean Air

  • 16
Travel Service koupí 34 procent akcií Českých aerolinií z opce Korean Air. Stane se tak druhým největším akcionářem ČSA právě po Korejcích, kteří letos koupili od státu 44 % akcií českého národního dopravce.

Stát zastoupený Českým aeroholdingem bude nyní vlastnit 19,74 % a Česká pojišťovna 2,26 procenta. Vzhledem k tomu, že je nový akcionář Travel Service českým dopravcem, neztratí ČSA status tzv. národního dopravce. Ten je nutný pro létání na některé regulované trhy, jako je zejména Rusko.

Po podpisu akcionářské a kupní smlouvy musí celou transakci schválit příslušné antimonopolní úřady, teprve poté nabudou zmíněné smlouvy účinnosti.

"Český aeroholding byl společností Korean Air informován o jejím požadavku uplatnit formou opce právo na nákup dalších 34 % akcií Českých aerolinií od společnosti Český aeroholding, což je v souladu s kupní smlouvou," informoval Aeroholdnig na svém webu. Akcie pak následně Korean Air prodá společnosti Travel Service, která se tak stane spoluakcionářem Českých aerolinií.

"Rozhodnutí uplatnit svou opci a poté tyto akcie prodat českému leteckému dopravci Travel Service vysvětluje společnost Korean Air tím, že plánuje posílit své působení v Evropě a vytvořit z Letiště Václava Havla v Praze ve spolupráci s Travel Service svou evropskou základnu," uvedl Miroslav Dvořák, předseda představenstva a generální ředitel Českého aeroholdingu.

Šéf ČSA Moreels rezignuje

V souvislosti se změnou akcionářské struktury v Českých aeroliniích rezignoval stávající předseda představenstva a prezident společnosti Philippe Moreels na obě pozice. "Vstup společnosti Travel Service do Českých aerolinií vítám a zároveň ho vnímám jako vyvrcholení jejich náročné čtyřleté restrukturalizace. V této nové fázi budou ČSA potřebovat novou krev a změnu stylu řízení," vysvětlil Moreels.

"Vstup do ČSA bereme nejen jako strategickou kapitálovou investici, ale i jako příležitost spolupracovat s Korean Air, který patří mezi největší světové letecké přepravce," uvedl v tiskové zprávě předseda představenstva Travel Service Jiří Šimáně.

Jeho společnost nabídne Korean Air znalost českého i středoevropského trhu a napojení jejich sítě na 40 destinací Travel Service z pražského letiště. Českým aeroliniím pak chce pomoci lepším využitím jejich flotily letadel a posádek v rámci plánování codesharových linek. Šimáně od toho očekává významné snížení nákladů.

Podle ministra dopravy Zdeňka Žáka je však proces privatizace ČSA takovýmto způsobem nešťastný. "V historii totiž ani ti nejfanatičtější privatizátoři nikdy neprivatizovali firmu v době, kdy je její hodnota nejnižší, jako to udělala ČR," řekl ministr Českému rozhlasu. Dnešní krok je podle něj "poslední díl hořké pilulky", kterou musí český stát a daňoví poplatníci spolknout. Z pohledu firmy je ale podle něj tento krok v nynější situaci nezbytný, proto jej hodnotí neutrálně.

Opačný názor má analytik letectví a investiční bankéř Petr Kováč. Podle jeho vyhádření pro ČTK není cena obchodu v případě dlouhodobě ztrátových ČSA rozhodující. Důležitější je vytvoření silnější společnosti, která zabezpečí pracovní místa, což by se propojením ČSA Travel Service a Korean Air mohlo zdařit. Travel Service navíc doplňuje služby poskytované ČSA o charterovou dopravu a umožní jim lépe využít vlastní kapacity.

Přímému nákupu brání EU

Travel Service je českou leteckou společností, která vznikla v roce 1997. Po rozsáhlé expanzi nyní působí i na Slovensku, Maďarsku, Polsku, Švýcarsku, Francii a na Kanárských ostrovech. Provozuje charterové lety, pravidelné linky pod obchodní značkou SmartWings a privátní lety kategorie Business Jet.

Korean Air koupily podíl v Českých aeroliniích za 67,5 milionu korun letos v dubnu. Asijský dopravce zůstal jediným zájemcem o dlouhodobě ztrátové ČSA. Druhý zájemce Qatar Airlines nepředložil závaznou nabídku.

Zástupci Korean Air si tehdy vymínili předkupní právo na všechna procenta, která jsou do minority (pod 50 procent). Kromě tohoto minoritního podílu měl však dopravce zájem i o zbylé akcie, které vlastnil Český Aeroholding. Sám by je však odkoupil pouze za předpokladu, pokud by padla podmínka EU omezující vlastnictví národních dopravců aeroliniemi mimo Evropskou unii. Tomu se nyní dohodou s Travel Service Korejci vyhnuli.