Aerolinkám i cestujícím přitom začíná příští týden hlavní sezona, která přináší i podstatně větší pravděpodobnost zpoždění.
"Čím více letů je naplánovaných, tím je větší šance na zpoždění. Letové řády jsou velmi těsné, nejsou tak dostupná náhradní letadla," vysvětlila Lotte van’t Klooster z EUclaim.
Podle zmíněných statistik měl loni Travel Service během letní sezony zpoždění nad půl hodiny u více než pětiny letů, nad tři hodiny u dvou procent. Firma tvrdí, že ve skutečnosti je to méně, a ve statistikách jsou podle mluvčí Vlaďky Dufkové například i charterové lety pro fotbalové kluby. "Většina zpoždění je způsobena vyšší mocí, tedy například přírodními vlivy, stávkou nebo hustým provozem," říká Dufková.
Tříhodinová hranice zpoždění je pro cestující zásadní: nad tři hodiny mají už podle evropského nařízení nárok na finanční kompenzaci ve výši 250 až 600 eur. Musí však jít o zpoždění zaviněné dopravcem, ne "vyšší mocí".