Středa 19. února 2020, svátek má Patrik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. února 2020 Patrik

Železnice se otevře světu. Se stavbou rychlotratí pomohou experti z ciziny

  6:00aktualizováno  6:00
Kvůli projektu první tuzemské vysokorychlostní trati se Správa železnic (SŽ) rozhodla zrušit dosavadní faktický monopol tuzemských společností a otevřít se expertům z ciziny. Češi totiž nemají zkušenosti. Neotevírá se však příliš, inženýři musí v češtině složit zkoušky z tuzemského práva a norem.

Dvoupodlažní vysokorychlostní souprava Škoda Transportation, která jezdí na trati Mnichov–Norimberk | foto: Škoda Transportation

Při stavbě rychlotrati mezi pražskými Běchovicemi a Poříčany s plánovanou rychlostí přes 300 kilometrů v hodině si SŽ pouze se zdejšími experty nevystačí. Jsou totiž zvyklí stavět železnici maximálně na 160kilometrovou rychlost. Proto je zadání zakázky na zpracování dokumentace nutí spolupracovat se zahraničním partnerem.

Mírný rozruch způsobilo už loňské rozhodnutí správy železnic nevytvářet pro české rychlotrati vlastní technické normy, ale řídit se předpisy francouzské železnice.

„Neumím si představit, že bychom je u nás začali vytvářet, když jsou 40 let vyzkoušené ve Francii,“ řekl při oznámení nákupu know-how od francouzské státní železniční společnosti SNCF ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Fakta

  • 30 miliard je minimální částka, kterou bude potřeba ročně vynaložit na výstavbu vysokorychlostních tratí.
  • 320 km/h má být nejvyšší rychlost vlaků projíždějících prvními vysokorychlostními úseky české železnice.
  • 650 miliard Kč má být účet za výstavbu sítě vysokorychlostních tratí, kterou v roce 2017 schválila vláda.
  • 240 milionů Kč je hodnota zakázky na vypracování dokumentace pro územní řízení u stavby první rychlotrati.

Stejně železničáři hodlají postupovat i v případě první ze zakázek na zpracování dokumentace pro vydání územního rozhodnutí kvůli první vysokorychlostní trati. Ta totiž kromě předpokládané čtvrtmiliardové hodnoty přinese vítězi cennou referenci pro následující soutěže, a tudíž i vítaný náskok před konkurencí.

Zájemce o zakázku proto musí doložit, že v posledních deseti letech zpracovával materiál pro povolení rychlotrati pro vlaky jedoucí alespoň 250 kilometrů v hodině a zároveň předkládá požadovaný seznam odborníků, kteří musí mít konkrétní zkušenost s prací na vysokorychlostní trati.

Například expert, který bude garantem pro přípravu mostů, musí mít zkušenost s projektováním mostu alespoň za 30 milionů korun na vysokorychlostní trati. Také kvalifikace na tento post musí splňovat takzvanou autorizaci, tedy dříve zmíněnou zkoušku z tuzemských norem a předpisů vyžadovanou v češtině. Rozdíl oproti minulosti však spočívá v tom, že pozici nebude muset zastávat jediný člověk, ale mohou to být dva lidé.

Zjednodušeně řečeno to může být zahraniční inženýr se zkušenostmi s přípravou rychlotrati, se kterým bude spolupracovat český kolega. Ten zajistí, že navržené řešení bude možné použít v českém právním prostředí.

Kvalifikovaných je málo

„Rozdělení požadavků na více osob umožňuje oslovit výrazně širší okruh dodavatelů, třeba i zahraničních,“ uvedla mluvčí SŽ Radka Pistoriusová. Podle ní totiž splnění podmínky zkušeností a zároveň zákonem vyžadované autorizace jednou osobou nelze očekávat ve větší míře, jelikož navrhování vysokorychlostních tratí v takto pokročilém stupni se v Česku ještě neuskutečnilo. Podobně chtějí železničáři postupovat i u ostatních pilotních vysokorychlostních projektů, které chtějí začít stavět během následujících pěti let.

Kvůli požadavkům státní správy železnic už začali tuzemští projektanti shánět partnery v zahraničí. „Jednáme s významnými francouzskými a britskými partnery,“ uvedl mluvčí Sudop Praha Jakub Ptačinský. Bližší podrobnosti bude možné sdělit v momentu, kdy bude dohoda dojednaná, doplnil mluvčí jedné z nejvýznamnějších projekčních kanceláří v Česku.

Nikoli všechny požadavky železničářů projektanti chápou jako rozumné a oprávněné. U takzvaného přesypaného tunelu, kdy se vykope díra, která se následně zakryje deskou, se nevyžaduje tunelářská autorizace, ale mostařská,“ řekl ředitel české pobočky společnosti Afry Ivo Šimek. Lidí s touto kvalifikací je přitom v Česku jen pár a pracují pro největší kanceláře, dodal šéf firmy, která vytvoření pobočky na českém trhu oficiálně oznámila tento týden.

Kromě Afry se o uchycení na zdejším trhu dlouhodobě pokoušejí inženýři z francouzské společnosti Egis Rail. Ti nedávno dokončili studii proveditelnosti rychlotratě, která má spojit Prahu s Drážďany a v zákulisí se o nich hovoří jako o potenciálním partnerovi tuzemského Sudopu u dalších zakázek.

Začátek nicméně neměli jednoduchý. Během výběrového řízení na projekční práce k modernizaci železniční trati mezi Brnem a Přerovem jim totiž Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě zrušila oprávnění pro práci v tuzemsku. Soudy se sice francouzských hostujících inženýrů zastaly, ale definitivní rozhodnutí Nejvyššího správního soudu padlo až na konci roku 2018, kdy již na zakázce pracovaly konkurenční Sudop Brno a Moravia Consult.

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Drobné zásilky z čínských e-shopů zdraží, skončí jim osvobození od DPH

V Evropské unii přestane v roce 2021 platit výjimka, díky které lidé neplatí DPH u zásilek do 22 eur (zhruba 550 korun)...

Premium

Češi bydlí stále častěji ve sklepech. K extrémním řešením je nutí drahé nájmy

Nedostupné bydlení nutí Čechy ke stále extrémnějším řešením bytové situace. Zejména v největších městech už lidé míří i...

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

V boji proti sněhu bude japonským šinkansenům pomáhat umělá inteligence

Síť vysokorychlostních železnic Šinkansen je chlouba Japonska. Jízdní řád vlaků na ní dokáže pravidelně narušit jen...

Společnost WizzAir přestane od června létat z Prahy do Londýna

Letecký dopravce WizzAir přestane od 1. června létat z Prahy na londýnské letiště Luton. Linka fungovala více než deset...

Sleva není zadarmo. Havlíček zadá Cendisu i zakázku na filmování vinět

Po bouři kolem e-shopu se ministerstvo dopravy vrací do starých kolejí. Karel Havlíček zrušil tendr na supervizi mýta a...

Pražské letiště hlásí rekordní leden, únor však asi bude o něco slabší

Pražské Letiště Václava Havla v lednu odbavilo přes 1,05 milionu cestujících. V porovnání s loňskem jejich počet...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz