ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Risk v oblacích. Američtí piloti ve velkém skrývají zdravotní problémy

  • 2
Americké úřady vyšetřují na pět tisíc pilotů, kteří zatajili své zdravotní problémy. Přišlo se na to křížovou kontrolou proti databázím Úřadu pro veterány: jde totiž o bývalé vojenské piloty, kteří kvůli svým potížím pobírají příspěvky.

Americký úřad pro dohled nad letectvím (FAA) zjistil, že na 4 800 pilotů si u Úřadu pro veterány nárokuje dávky kvůli nějakému zdravotnímu omezení. Těchto téměř pět tisíc pilotů, z nichž šest set létá na dopravních linkách, je nyní předmětem vyšetřování – a to z obou stran. FAA je podezřívá ze zatajování zdravotních potíží a hrozí jim odebráním licence. Úřad pro veterány (VA) je naopak podezřívá ze simulování a podvodného nárokování dávek – a hrozí, že jim dávky odebere a bude požadovat vrácení těch vyplacených, a případně také žalobou pro podvod.

Ve Spojených státech je podle listu Washington Post, který na problém upozornil, na 110 tisíc pilotů s licencí pro komerční létání. A z nich třetina jsou bývalí vojenští piloti.

Všichni piloti sice musí absolvovat pravidelné lékařské prohlídky, které mají podle věku pilota a typu licence interval od šesti měsíců do pěti let, ale vyplácení dávek kvůli zdravotním omezením také stojí na lékařských zprávách. Jde tedy o potenciální problém. A ten podle Washington Post bobtná již roky.

Již v roce 2005 totiž FAA odkryla rozsáhlý podvod, kdy 3 200 pilotů pobíralo sociální podporu kvůli zdravotním problémům, které je omezovaly v práci – ale ty problémy nehlásili FAA ani svým zaměstnavatelům a létali dál. Od roku 2008 proto FAA od pilotů požaduje, aby hlásili pobírání jakýchkoli dávek ve spojitosti se svým zdravotním stavem. Až do roku 2019 však FAA správnost ani úplnost těchto hlášení nijak nekontrolovala.

Nejznámější havárie

Podle amerického národního úřadu pro bezpečnost dopravy se zdravotní stav pilota podílí na celkovém počtu obětí leteckých nehod v USA devíti procenty. Za posledních deset let se však žádná taková nehoda netýkala americké linkové letecké dopravy.

Ve světě však takové případy byly. Havárie letadla společnosti Germanwings v roce 2016 byla uzavřena jako sebevražda pilota, který záměrně narazil do skály ve francouzských Alpách a zavraždil tak 150 lidí. Také havárie mozambických aerolinek v Namibii roce 2013 s 13 oběťmi byla vyhodnocena jako takzvaná „rozšířená sebevražda“.

Pilot Germanwings, který navedl stroj do skály, měl problémy už ve škole

Podobně skončil let egyptských aerolinek v roce 1999, kdy kopilot záměrně navedl letadlo do oceánu, zřejmě aby spáchal sebevraždu a zabil manažera, který vyšetřoval jeho sexuální skandály. O život přišlo také všech dalších 215 lidí na palubě.

Širší výčet příkladů přinesla studie českého Úřadu pro civilní letectví z roku 2016 s názvem Extrémní případy psychického selhání leteckého personálu.

Deprese neměl, dávky na ně bral

Hlavním důvodem, proč američtí piloti tají před FAA své zdravotní problémy jsou podle Washington Post obavy ze ztráty licence. I když je reálná šance na získání výjimky, příslušné řízení trvá měsíce – a celou dobu pilot nemůže létat.

Podle právníka, se specializuje na letectví, a který tvrdí, že se na jeho firmu v souvislosti s vyšetřováním FAA obrátily stovky pilotů, lže o svém zdravotním stavu víc než 85 procent pilotů.

Odhad toho, kolik případů je spíš simulování, tedy podvod vůči VA, než zatajování zdravotních potíží, Washington Post neuvádí. Mezi příklady však popisuje případ Nicholase Beyera, pilota s komerční licencí a bývalého pilota amerického námořnictva. Ten je obviněn, že před FAA zatajil příspěvek od VA kvůli „závažným depresím“.

Uzemnění piloti se vracejí do práce, aerolinky je ale nestíhají trénovat

U soudu Beyer své problémy zlehčoval: tvrdil, že pramenily z rozvodového řízení a že byly přechodné. A doktora vinil z toho, že ve své diagnóze přeháněl. Vyšetřovatelé však poukazovali na to, že Beyer nijak neprotestoval proti téměř tisícovce dolarů, co měsíčně dostával. Soud skončil konstatováním viny a roční podmínkou.

„FAA jde jen po bývalých vojenských pilotech, protože mají přístup k jejich zdravotním záznamům skrz VA. To je diskriminace,“ uvedl Beyer pro Washington Post. A dodal, že FAA mu po odsouzení sebrala licenci, ale že o nI požádal znova a už ji získal zpět.

Podle českého Úřadu pro civilní letectví by se v tuzemsku podobné případy stávat neměly. „Vzhledem k přísně střežené praxi zavedené v České republice a povinnosti plnit požadavky harmonizované mezi všemi státy EU se domníváme, že současně praktikovaný systém by u nás podobným případům měl zabránit. Samozřejmě, pokud nedojde k selhání jednotlivců, především lékařů provádějících zdravotní prohlídky,“ uvedl pro iDNES.cz Vítězslav Hezký, mluvčí Úřadu pro civilní letectví.