Pátek 3. července 2020, svátek má Radomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 3. července 2020 Radomír

Svah nad nestabilní dálnicí u Budějovic zajistí zeď. Stavba se prodraží

aktualizováno 
Zpevnění rizikového svahu nad novostavbou D3 u Českých Budějovic má prodražit stavbu o patnáct milionů. Nestabilní svah hrozící sesuvem na dálnici budou silničáři zajišťovat pomocí pilotových opěrných stěn. Horní část nebezpečného kopce bude navíc nutné odtěžit. Rizikový svah se nachází mezi obcemi Hodějovice a Třebonín jižně od Českých Budějovic.

Problematický svah v místě plánované trasy D3 na jih od Českých Budějovic u Roudné (9. ledna 2020) | foto: Petr Lundák, MF DNES

„Máme k dispozici novou dokumentaci, která opět prošla projekční kanceláří a nyní je schválena,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Piloty opětné zdi by se na stavbě mohly začít budovat ještě během léta.

Podle předběžných odhadů by se tak účet za průchod dálnice nestabilním prostředím mezi obcemi Roudné a Kamenný Újezd mohl navýšit zhruba o 15 milionů korun. To je méně, než kolik stála náprava škod poté, kdy se na dálnici D8 svah skutečně sesunul a kde sanace škod do současnosti překročila 200 milionů.

Stavbu dálnice jižně od Českých Budějovic, jejíž pokračování brzdí nečekané odhalení sesuvného území už od konce loňského roku, nicméně čekají další měsíce zdržení. Zatímco při zahájení prací vloni na jaře počítalo ředitelství silnic s­ tím, že se motoristům otevře v polovině roku 2022, nyní v oficiálních materiálech předpokládá zprovoznění 12,6 kilometru dlouhého dálničního úseku v roce 2023.

Zdržuje i neobvyklé potrubí

Vzhledem k tomu, že stavbu brzdí i ­další problémy, zpoždění způsobené zajišťováním svahu se do konečného data zprovoznění komunikace nepromítne, věří Rýdl.

Jedním z uvedených problémů, který silničářům zkomplikoval práci více, než se čekalo, je přeložka vodovodu u obce Vidov. „Tento vodovod je veden v potrubí s neobvyklým rozměrem. Potrubí se proto muselo dovézt z Francie,“ dodal Rýdl.

Problematický svaz dálnice D3

Zhruba roční skluz bude mít rovněž sousední dálniční úsek, který krajské město obchází z východu. Tam plynulou výstavbu brzdí výstavba tunelu Pohůrka, který je ohrožen průsakem spodní vody.

Do konce května mělo být rozhodnuto, jakou technologii silničáři zvolí, aby zabránili poškození stavby. Favorizovaným řešením je podle vedení ŘSD položení hotové betonové konstrukce, takzvané krabice, do vyhloubené jámy a její následné zahrnutí zeminou před takzvanou technologií milánských stěn.

Hrozící sesuv není zdaleka první problém, který nejjižnější část rozestavěné dálnice doposud potkal. Stavba byla přitom pod drobnohledem vzhledem k tomu, že ji původně stavěla italská společnost Salini Impregilo, kterou krátce předtím vyloučili kvůli neplnění termínů na sousedním Slovensku ze stavby dálnice A1 protínající pohoří Malá Fatra mezi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou. Aby se situace neopakovala, zavedlo ŘSD mimořádná kontrolní opatření, mimo jiné monitorovalo postup prací prostřednictvím dronů.

Přesto se na stavbě po pár týdnech začal projevovat skluz oproti harmonogramu. Loni v září nakonec italská společnost z výstavby dálnice vycouvala a stavbu přenechala partnerské firmě Doprastav.

Soud musí znovu projednat žalobu proti vyvlastnění pozemků na D3

Na riziko možného sesuvu upozornila stavební firma loni v létě, kdy nechala původně zalesněný svah vykácet. Následně Česká geologická služba v místě vytipovala celkem tři potenciálně nebezpečná území, která mohla ohrozit budoucí dálnici. Ta měla úsekem procházet v nezajištěném zářezu, protože původní dokumentace nepočítala s ­tím, že by území mohlo být nestabilní.

Problémy neodhalil ani geologický průzkum. Ten ovšem podle informací MF DNES nepředpokládal provádění hloubkových sond právě kvůli tomu, že svah nad připravovanou dálnicí byl v době průzkumu zalesněný.

Zpoždění při výstavbě není nic neobvyklého, část skluzů oproti harmonogramu se nyní navíc schová za dopady koronavirové karantény. V rámci úlev pro stavební firmy během výjimečného stavu totiž ministerstvo dopravy umožnilo prodloužit délku výstavby až o čtvrtinu, aniž by musely platit jakákoliv penále za zpoždění.

V tomto období, kdy přetrvává nedostatek pracovníků ze zahraničí a­ jiné komplikace, přitom dostaly prioritu opravy a další stavební práce. Ty totiž komplikují řidičům provoz a jsou daleko více na očích než stavby na zelené louce.

18. července 2019

  • Nejčtenější

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Stačí poslat dítě pro vysvědčení a rodič přijde o dávku, varuje resort

Mimořádné podmínky, za kterých lze čerpat ošetřovné, platí až do 30. června. K tomu, aby rodič o nárok na tuto dávku...

Žluté vlaky do Chorvatska mohou podle ministerstva porušit slovinské nařízení

Úterní start vlaků RegioJetu z Česka do Chorvatska může zkomplikovat koronavirová překážka na trati. Slovinsko totiž...

Astronomická suma: Schillerová potřebuje na financování dluhu 730 miliard

Ministerstvo financí bude letos potřebovat na financování státního dluhu 730,6 miliardy korun. To je o 459,5 miliardy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šéf Smartwings měl schůzku na Hradě, naznačilo porsche na nádvoří

Spolumajitel aerolinek Smartwings Jiří Šimáně byl na schůzce na Pražském hradě. Není zřejmé, s kým se sešel, hovoří se...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Odškodné a storno zakázky za miliardy. Norové se rozkmotřili s Boeingem

Norské nízkonákladové aerolinky Norwegian Air stornovaly u Boeingu zakázku zhruba za deset miliard dolarů (239 miliard...

Air France propustí přes 7 tisíc lidí. Zmenší se i dceřiná společnost HOP

Letecká společnost Air France plánuje do dvou let propustit více než 7 500 lidí. Reaguje tím na nebývalý pokles...

Semafor se mění: RegioJet a FlixBus přestaly prodávat jízdenky do Slovinska

Dopravci RegioJet a FlixBus přestaly prodávat kvůli změně podmínek cestování jízdenky do Slovinska. Omezení pro Čechy...

Další země se českým turistům uzavírat nebudou, věří cestovky

Zástupci cestovních kanceláří neočekávají, že by některé další země postupovaly po vzoru Slovinska a omezovaly české...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz