Nejdelší vlakový tunel má zpoždění. Stát zkoumá vítězství Metrostavu

  13:33aktualizováno  13:33
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže bude zkoumat, zda stavební společnost Metrostav vyhrála oprávněně soutěž na stavbu nejdelšího českého tunelu na železnici mezi Plzní a Rokycany. Stavba financovaná z evropských peněz tak nabere další zpoždění.

Na antimonopolní úřad se obrátila společnost Skanska. "Podali jsme návrh na přezkoumání úkonů zadavatele," řekla na dotaz MF DNES mluvčí Skansky Lucie Nováková.

Stavební firma je jednou ze tří soutěžících, kteří podali proti výsledku soutěže námitky vůči Správě železniční dopravní cesty, tam však neuspěli. Kromě Skansky si stěžovala společnost OHL ŽS a sdružení firem Hochtief a Eurovia.

Metrostav vyhrál soutěž s cenou lehce pod čtyři miliardy korun, což bylo bezkonkurenčně nejméně ze všech. Oproti projektu v zadávací dokumentaci ale nabídl jiné technické řešení. Podmínky soutěže to avšak umožňovaly. Konkurenti považují cenu za příliš nízkou, SŽDC si za výběrem Metrostavu stojí.

Další právní průtahy kolem zakázky mohou způsobit i potíže s čerpáním peněz na tento tunel z Evropské unie. Podle podmínek dotace musí být celá trať dokončena do konce roku 2015, jinak může o peníze přijít. Už teď je celý projekt v mírném skluzu.

"Náš návrh nesměřuje ke zrušení soutěže a tím pádem nečerpání evropských peněz, chceme, aby se stavělo," dodala Nováková.

Modernizace tratě, která může zkrátit cestování z Plzně do Rokycan až o 10 minut, by měla být dokončena do tří let. Součástí nové železnice bude nejdelší železniční tunel v Česku. Čtyři kilometry dlouhými tubusy pod vrchem Chlum se vlaky na modernizované trati z Plzně do Prahy mají vydat v roce 2015.

Ze strany SŽDC jedná o největší zakázku za posledních deset let, ve srovnání s původními odhady je konečná cena několikanásobně nižší. Smlouva za 3,97 miliardy korun by obsahuje i pojistku proti prodlužování výstavby.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Najdete na iDNES.cz