"Nejdříve si musíme udělat zázemí, v září začneme se skrývkou zeminy v místech, kudy povede trať k tunelu. Vzápětí tam začnou pracovat archeologové," popisuje mluvčí Metrostavu František Polák, co všechno bude předcházet hloubení tunelu.
První práce se teď rozbíhají u Kyšic. Potvrzuje to tamní starosta Hynek Sladký. "Začalo kácení stromů v trase budoucí trati. Dostali výjimku, aby mohli kácet hned a nemuseli čekat na období vegetačního klidu," říká starosta Sladký.
Jakmile trasu budoucího kolejiště prozkoumají archeologové, bagry se začnou zakusovat hlouběji do země. Až k tunelu trať povede v zářezu.
V příštím roce přivezou technici z Německa razicí štít a ten se pak začne zavrtávat pod povrch. Denně za sebou nechá průměrně dvacet metrů tunelu.
"Štít je podobný těm, které jsme používali v Praze při ražení tunelů pro metro. Jen pražské měly v průměru šest metrů, tenhle bude desetimetrový. Nic většího jsme u nás ještě nepoužili. Železniční tunely jsou větší, na rozdíl od metra mají lokomotivy nad střechou pantografy," vysvětluje František Polák.
Až štít prorazí pod zemí první tunel mezi Kyšicemi a Plzní, technici ho otočí v místě, kde se vynoří na zemský povrch, a vedle již hotové tunelové roury začnou hloubit druhý otvor opačným směrem.
"Vše má být hotovo tři roky od podpisu smlouvy. Předpokládám, že v roce 2015 bude vše proraženo," říká za Metrostav František Polák.
Podle původních plánů měl první vlak projet čtyřkilometrovým tunelem mezi Plzní a Kyšicemi v roce 2014. Jenže nejdřív vše zdržely výkupy pozemků, ve třech případech došlo i k jejich vyvlastňování. To skončilo před rokem. Jeden z majitelů tento proces napadl několika žalobami, se kterými neuspěl. Teď čeká, jak se soudy popasují ještě s jeho správní žalobou.
1. října 2010 |
Cenu tunelu původně odhadovali na deset miliard
Další rok zdržení zavinila odvolání firem proti výsledkům výběrového řízení na stavbu železničního tunelu. Antimonopolní úřad letos v červenci všechna odvolání zamítl.
Tunel by mohl být dokončený v září 2016. Trasa z Plzně do Rokycan se díky němu zkrátí o více než šest kilometrů a cesta potrvá jen deset minut. Oproti současnosti se tady zkrátí na polovinu.
Cenu tunelu původně projektanti odhadovali na 10 miliard, Metrostav ale ve výběrovém řízení zvítězil s nabídkou těsně pod čtyřmi miliardami korun.