Nejdelší český železniční tunel prorazí obří desetimetrový štít

  17:49aktualizováno  17:49
Obří razicí štít o průměru deseti metrů bude v příštím roce hloubit železniční tunel pod vrchem Chlum u Plzně. Přípravy na budování tubusů začínají už teď. Firma Metrostav přebírá staveniště, u Kyšic se kácí stromy a na místo se chystají také archeologové.

Studie železničního koridoru, tunel pod vrchem Chlum u Plzně | foto: SUDOP

"Nejdříve si musíme udělat zázemí, v září začneme se skrývkou zeminy v místech, kudy povede trať k tunelu. Vzápětí tam začnou pracovat archeologové," popisuje mluvčí Metrostavu František Polák, co všechno bude předcházet hloubení tunelu.

První práce se teď rozbíhají u Kyšic. Potvrzuje to tamní starosta Hynek Sladký. "Začalo kácení stromů v trase budoucí trati. Dostali výjimku, aby mohli kácet hned a nemuseli čekat na období vegetačního klidu," říká starosta Sladký.

Jakmile trasu budoucího kolejiště prozkoumají archeologové, bagry se začnou zakusovat hlouběji do země. Až k tunelu trať povede v zářezu.

V příštím roce přivezou technici z Německa razicí štít a ten se pak začne zavrtávat pod povrch. Denně za sebou nechá průměrně dvacet metrů tunelu.

"Štít je podobný těm, které jsme používali v Praze při ražení tunelů pro metro. Jen pražské měly v průměru šest metrů, tenhle bude desetimetrový. Nic většího jsme u nás ještě nepoužili. Železniční tunely jsou větší, na rozdíl od metra mají lokomotivy nad střechou pantografy," vysvětluje František Polák.

Až štít prorazí pod zemí první tunel mezi Kyšicemi a Plzní, technici ho otočí v místě, kde se vynoří na zemský povrch, a vedle již hotové tunelové roury začnou hloubit druhý otvor opačným směrem.

"Vše má být hotovo tři roky od podpisu smlouvy. Předpokládám, že v roce 2015 bude vše proraženo," říká za Metrostav František Polák.

Podle původních plánů měl první vlak projet čtyřkilometrovým tunelem mezi Plzní a Kyšicemi v roce 2014. Jenže nejdřív vše zdržely výkupy pozemků, ve třech případech došlo i k jejich vyvlastňování. To skončilo před rokem. Jeden z majitelů tento proces napadl několika žalobami, se kterými neuspěl. Teď čeká, jak se soudy popasují ještě s jeho správní žalobou.

 

Cenu tunelu původně odhadovali na deset miliard

Další rok zdržení zavinila odvolání firem proti výsledkům výběrového řízení na stavbu železničního tunelu. Antimonopolní úřad letos v červenci všechna odvolání zamítl.

Tunel by mohl být dokončený v září 2016. Trasa z Plzně do Rokycan se díky němu zkrátí o více než šest kilometrů a cesta potrvá jen deset minut. Oproti současnosti se tady zkrátí na polovinu.

Cenu tunelu původně projektanti odhadovali na 10 miliard, Metrostav ale ve výběrovém řízení zvítězil s nabídkou těsně pod čtyřmi miliardami korun. 

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

VIDEO: Oslava na letišti. Korean Air létají z Prahy do Soulu již 15 let

Korean air přiletěl do Prahy

Je tomu již patnáct let, co na Letišti Václava Havla Praha s velkou slávou poprvé přistálo letadlo společnosti Korean...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Najdete na iDNES.cz