U Plzně začne stavba nejdelšího tunelu, vlaky jím projedou v roce 2015

  9:06aktualizováno  9:06
Nedaleko Plzně odstartuje na jaře stavba nejdelšího železničního tunelu v Česku. Čtyři kilometry dlouhými tubusy pod vrchem Chlum se vlaky na modernizované trati z Plzně do Prahy mají vydat v roce 2015.

Největší železniční stavba v Plzeňském kraji za posledních 25 let nabrala v minulosti několikrát zpoždění. Téměř k ledu ji loni v srpnu poslaly škrty tehdejšího ministra dopravy Víta Bárty.

Další zpoždění nabrala přestavba kvůli asi 180 pozemkům, které Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) musela vykoupit.

Fakta o tunelu Homolka - Chlum

* Vjezdové portály od Prahy vyrostou na východním úpatí vyvýšeniny Homolka - na 96. km pražské trati. Výjezdové portály u plzeňské Doubravky vyústí na západní straně vrchu Chlum - na 100. km trati.

* S délkou 4 150 metrů a dvěma souběžnými železobetonovými tubusy se stane nejdelším železničním tunelem v ČR. Připraví o prvenství březenský tunel (1 758 metrů, jedna kolej) i špičácký (1 747 metrů, dvě koleje).

* Konstruovaný bude až na rychlost 200 km/h.

* Předpokládané náklady na výstavbu se pohybují kolem 4 miliard Kč.

Vyvlastnění posledního pozemku by nyní měl krajský úřad potvrdit nejpozději do konce listopadu. Jakmile bude převedený v katastru nemovitostí na správce kolejí, může vítězný dodavatel kopnout do země. Výběrové řízení na úsek Rokycany - Plzeň se uskuteční podle Václava Šťastného ze SŽDC v ideálním případě ještě do konce letošního roku.

"Termín vypsání soutěže ale nezáleží jen na nás," konstatoval Šťastný.

Nový tunel bude součástí zmodernizovaného úseku III. koridoru. Podle současných předpokladů se cena nové tratě mezi Rokycany a Plzní blíží 7,8 miliardám. Oproti původním více než devíti.

"Podařilo se nám stavbu zlevnit zrušením nadstandardních prvků požární ochrany. Bezpečnost železničního provozu i evropské normy ale budou dodrženy," vysvětluje mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Úspory přinesla i recese, neboť zlevnil materiál. Další si slibují správci železnice od veřejné soutěže na zhotovitele stavby.

Komfortní a rychlejší svezení tunelem pod Chlumem si lidé začnou užívat na přelomu let 2015/2016. To už by mohla být hotová i přestavba části kolejiště na hlavním plzeňském nádraží.

"Bude to jedna z nejnáročnějších investic na železnici. I proto je přestavba železničního uzlu Plzeň rozdělena do pěti samostatných staveb," vysvětluje Václav Šťastný.

První, rekonstrukci takzvaného pražského zhlaví, by rádi správci železnice zahájili už za dva roky. Zbylé v letech 2014 až 2020.

Co všechno se změní do roku 2015?

1. Při stavbě tunelu, který se bude razit od jara 2012, se vyveze milion kubíků zeminy a štěrku. Odhadem naplní na 62 500 nákladních aut s přívěsem. Přes které obce a kam budou jezdit, to navrhne vítěz soutěže. Vypsaná bude do konce letošního roku.

2. Přeložka z Ejpovic do plzeňské Doubravky zkrátí nynější 20kilometrovou trať Rokycany-Plzeň o šest kilometrů. Rychlíky ji zvládnou místo současných 20 minut urazit o šest až osm minut rychleji.

3. Nová trať zcela mine Chrást. Cestující z Chrástu budou jezdit radnickou lokálkou po jedné koleji do Ejpovic, kde přesednou na vlak do Plzně nebo Prahy.

4. Mezi Chrástem a Plzní zmizí koleje a troleje. Definitivně po roce 2020. Plzeňský magistrát v minulosti zvažoval, že by po holém náspu mohla vést cyklostezka kolem přírodního parku Horní Berounka.

5. U východního portálu tunelu (u Kyšic) by mělo fungovat informační středisko. První na české železnici. Nejméně pět dní v týdnu se zde laici i odborníci dozví novinky ze stavby tunelu, úseku Rokycany-Plzeň i o celém III. železničním koridoru.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

Ryanair chystá „lítačku“ pro věrné klienty. Chce za ni 5 000 korun

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800

Irská aerolinka Ryanair se přidává do řady dopravců, kteří nabízí svým zákazníkům věrnostní programy. Spouští totiž...

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Najdete na iDNES.cz