Ministr dopravy Vladimír Kremlík

Ministr dopravy Vladimír Kremlík | foto: Roman Vondrouš, ČTK

Zemětřesení na ministerstvu dopravy, Kremlík chce zrušit desítky míst

  • 45
Ministr dopravy Vladimír Kremlík chystá reorganizaci vedení svého resortu. O vliv přijdou šéf mýta i první muž úřadu. Současné rozdělení pravomocí podle Kremlíka znemožňuje efektivní řízení ministerstva. Chce také ušetřit až 40 úřednických míst.

Při nástupu do úřadu letos v ­dubnu sliboval ministr dopravy Vladimír Kremlík, že jeho příchod nebudou automaticky provázet personální zemětřesení. Až doposud se tohoto předsevzetí víceméně držel. 

Výjimkou bylo odvolání generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy tři dny po nástupu do funkce. Kritika Kroupy z řad koaličních i opozičních politiků během prosincového kolapsu D1 nicméně dává tušit, že o odchodu šéfa silničářů bylo rozhodnuto ještě před Kremlíkovým nástupem.

Desítky míst na odpis

Teď ministr přichází s plánem na rozsáhlou reorganizaci, která má v ­resortu ušetřit 40 úřednických míst. Týkat by se měla částečně i prvního tajemníka Tomáše Čočka nebo architekta mýtné soutěže Jakuba Kopřivy.

Od ledna tak Kopřiva přijde o zmíněnou správu mýta tím, že mu bude odebrán odbor pozemních komunikací. Kromě něj jím řízená sekce legislativně právní zeštíhlí o odbor správy silničních vozidel nebo o odbor informačních technologií.

První náměstek Čoček pak přijde například o vliv na strategické plánování dopravní výstavby a s tím související změny územního plánu.

Dopravci podle Babiše zneužívají státní slevy. Ve hře je zastropování jízdného

Podle Kremlíka je současné rozdělení pravomocí nelogické a neumožňuje úřad efektivně řídit. „Je nutné posílit roli strategického plánování a význam agend, které zabezpečují rozvoj moderních technologií. Strategie ministerstva musí ve všech módech dopravy ukazovat cestu budoucnosti, nikoliv jen řešit aktuální problémy výstavby dopravní infrastruktury,“ řekl MF­ DNES Kremlík.

Právě mýtné a zavedení elektronických dálničních známek, které zaštiťuje zmíněný první náměstek Čoček, jsou nejbedlivěji sledované projekty resortu. Tlak na ministra Kremlíka ještě zesílil po rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který zatím nepravomocně zneplatnil smlouvu na mýtnou správu s konsorciem vedeným společností CzechToll. Ministerstvu zároveň dal dvanáctiměsíční lhůtu na vypsání nového tendru, která se začne počítat od chvíle, kdy bude rozhodnutí úřadu pravomocné.

Anabáze ministra Kremlíka s mýtem

Roční lhůta je zhruba jen třetina času, kterou by ministerstvo na přípravu a vyhodnocení plnohodnotné soutěže potřebovalo. Poslancům už proto šéf resortu sdělil, že se připravuje zadat provoz mýta na nezbytně dlouhou dobu bez soutěže. 

Dopravci otálí s registrací nového mýta. Zacpou přechody, varuje úřad

Start satelitního mýta letos v ­prosinci sice v ohrožení není, ministr ale bude mít problém najít člověka, který riskantní smlouvu o­ prodloužení výběru bez soutěže podepíše. Náměstek Kopřiva, který je podepsaný pod tříletým dodatkem o prodloužení spolupráce s­ Kapschem, to totiž už nebude.

Pojistka služebního zákona

Přeskupování pravomocí je po zavedení služebního zákona chránícího státní úředníky před vlnou výpovědí při změně politického vedení resortů stále častějším jevem. Pro odvolání představeného, jak služební zákon vyšší úředníky ministerstev označuje, totiž musí být zákonné důvody. 

„Jde o situace, kdy bylo například zrušeno konkrétní služební místo – v takovém případě má nárok na převedení na adekvátní pozici jinde. Nebo je potřeba prokázat, že ve službě dosahoval nevyhovujících, nebo dostačujících výsledků,“ uvedla Hana Malá z tiskového oddělení ministerstva vnitra.

Kromě personálního obsazení sekce prvního náměstka a sekce legislativně právní, bude kompletně zrušena sekce vnějších vztahů. Ta je po odchodu Lenky Voplatkové do Českých drah půl roku bez vedení.

Pokuty za obstrukce staveb nebudou, Kremlík stahuje návrh svého předchůdce

Vzniknout mají naopak dva nové útvary jejichž šéfy slíbil ministr vybrat v otevřeném výběrovém řízení. Prvním z nich bude sekce strategie a mezinárodní spolupráce. Ta bude nově zodpovědná za plánování výstavby a hodnocení priorit dopravních projektů. Zároveň ale bude mít pod sebou odbor zahraničních vztahů a EU, aby mohla efektivněji koordinovat financování a přípravu výstavby evropsky důležitých projektů, jako jsou například vysokorychlostní tratě.

Druhým je sekce infrastruktury a ­letectví, kam bude nově spadat i řízení výběrů elektronického mýta od kamionů a autobusů.