Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Elektromobil v Česku je vzácný jev. Za deset let jich má být dvě stě tisíc

Do deseti let už nebudou majitelé elektroaut za exoty, plánuje vláda. Prozatím počty elektromobilů v ulicích českých měst rostou velmi pomalu, letošní rok by však měl znamenat obrat a lidé by měli vozidla na elektřinu kupovat více.

Ultrarychlá dobíječka společnosti E.On u Humpolce. | foto: E.On

Se zhruba šesti sty veřejnými dobíjecími stanicemi a přibližně stejným počtem nově registrovaných elektrických vozů ročně patří Česko na „elektromobilní chvost“ Evropy. Vyplývá to alespoň ze statistiky společnosti EV Readiness Index prezentované minulý týden u příležitosti ekonomického fóra ve švýcarském Davosu.

Přestože Česko na rozdíl od jiných evropských zemí lidem na nákup elektroaut finančně nebo formou daňových úlev nepřispívá, plánuje, že do roku 2030 bude na českých silnicích jezdit přes 200 tisíc bateriových elektrovozidel a zhruba 40 tisíc vozů poháněných vodíkem. Vyplývá to z aktuální podoby národního plánu čisté mobility, který nedávno dopravní resort rozeslal k připomínkování jednotlivým resortům.

Přestože se plánování postupného nárůstu počtu vozů, které se u české veřejnosti zatím přílišné důvěře netěší, může zdát pouhým věštěním z křišťálové koule, stát tyto statistiky potřebuje. Mimo jiné i proto, aby mohl nastavit přípravy na budování doplňkové infrastruktury, jako jsou veřejné dobíjecí stanice nebo vodíkové plničky.

Odhady postupného nárůstu čistějších vozidel ve skladbě tuzemského automobilového parku vycházejí z dosavadního vývoje prodejů a zohledňují i povinnosti, které na výrobce klade Evropská unie.

„Letos potřebují automobilky dosáhnout hodnoty 95 gramů oxidu uhličitého vypuštěných na ujetý kilometr. Tam už je nutné pustit na trhy určitou část elektromobilů, aby výrobci toto pravidlo splnili,“ řekl MF DNES tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. V souvislosti s tím se dá očekávat razantnější tempo, ve kterém si budou především firmy kupovat auta na elektrický pohon. 

Vývoj počtu elektroaut v ČR.

Další skok bude následovat po roce 2025, kdy se nároky na takzvané fleetové emise automobilek zpřísní o dalších 15 procent. Tuto přísnější normu už podle Pokorného nebude možné plnit ani zapojením většího počtu hybridních aut. K elektromobilitě tak budou muset přikročit i automobilky jako Toyota, pokud budou chtít uspět na evropském trhu.

Zmíněných 217 tisíc elektrovozů představuje podle ministerstva dopravy optimální scénář, který se může v závislosti na vývoji automobilového trhu lišit. Minimálně ale bude podle odhadů v Česku během následujících deseti let jezdit zhruba 74 tisíc těchto vozidel, zatímco maximální scénář počítá s půl milionem. I tento nejvyšší odhad však uvádí, že elektroauta budou tvořit jen sedm procent počtu vozidel jezdících na tuzemských silnicích, kterým budou stále dominovat vozidla se spalovacím motorem.

Nabíječka na deset elektroaut

Podle vývoje elektrovozů se budou odvíjet i státní investice na výstavbu veřejných dobíječek. Během příštích deseti let by tak podle ministerstva dopravy mělo být možné elektrické vozidlo dobít v 19 tisících nabíječek. Čtyři z pěti těchto zařízení ale budou připadat na nabíjecí místa s nízkým výkonem od 3,7 do 11 kilowattů.

„Takovéto nabíječky jsou na úrovni domácích nebo firemních wallboxů. Profesionálně dobijí auto, ale je to záležitost na noc,“ uvedl mluvčí ČEZ Martin Schreier.

Pro rychlejší dobíjení baterií na cestách je potřeba stavět nabíječky s vyšším výkonem alespoň 22 kilowattů, které zvládnou nabít standardní baterii v rozmezí od hodiny do tří hodin.

Rychlodobíjecích stanic nad 50 kilowattů, které zvládnou dobít vozidlo za desítky minut, má být kolem jedenácti procent celé sítě.

Podobné složení dobíjecích stanic plánuje Česko budovat i v případě, že se zájem o elektromobily v následujících letech ukáže výrazně vyšší. Pokud by počet pořizovaných vozidel směřoval k půlmilionové hranici, připravovaná síť dobíjecích stanic by se k tomu musela adekvátně rozšířit na 35 tisíc dobíjecích bodů.

24. ledna 2020

Vodík jako bonus

Kromě bateriových elektrovozů má v české koncepci zelené dopravy vlastní kapitolu i vodík. S vyšší pořizovací cenou a skutečností, že dobíjecí infrastruktura pro vozidla na vodík se zatím ještě v tuzemsku nezačala stavět, bude rozmach vozidel s vodíkovými články pomalejší. Zjednodušeně řečeno, počty těchto vozidel budou čtvrtinové proti elektrovozům.

Elektromobilem na dovolenou? Klidně, ale potřebujete rychlonabíječky

Do roku 2030 se tak česko připravuje, že bude muset vystavět infrastrukturu pro obsloužení 58 tisíc vodíkových automobilů a téměř devíti set autobusů. Ty by palivo pro vlastní výrobu elektrické energie měly čerpat na osmdesáti stanicích po celé republice.

Z alternativních paliv vládní koncepce očekává v dlouhodobé perspektivě omezení zájmu o vozidla na zemní plyn. Těch v současnosti v Česku jezdí přes 20 tisíc, meziročně se přitom jejich počet téměř o třetinu zvyšuje. Už kolem roku 2030 by ale jejich počty mohly podle pesimistických předpokladů začít v souvislosti s novými restrikcemi pro používání spalovacích vozidel klesat.

28. srpna 2019

  • Nejčtenější

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení je v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Kamiony dopravců z ciziny unikají v Česku trestu. Zaplatí jen každý druhý

13. května 2024

Premium Řidiči zahraničních kamionů nemusí být v Česku příliš nervózní, pokud překročí povolenou rychlost...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení je v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Knihovny věcí jsou stále populárnější. Potěší planetu i peněženku

12. května 2024

Obavy z koupě jen občas využívaného či drahého zboží zkoušejí nově řešit takzvané knihovny věcí....

Horečka kolem birkinek pro mileniály trvá, vznikla i háčkovaná verze kabelky

12. května 2024

Kabelka ve tvaru půlměsíce, kterou někteří nazývají „Birkinkou pro mileniály“ a jiní ji zase...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...