Koženkové rychlíky do pěti let skončí, slibují České dráhy

  14:20aktualizováno  14:20
Cestující Českých drah na řadě rychlíkových tratích čeká během pěti let zásadní zlepšení komfortu. České dráhy chtějí do pěti let zrušit všechny vozy východoněmecké řady B ze sedmdesátých a osmdesátých let a nahradit je modernějšími vagóny.

Šumperská firma Pars pracuje na modernizaci třicet let starých vagonů pro České Dráhy. První várku jim předala na začátku srpna, na snímku nový interiér jednoho z nich. Poslední z celkem čtyř desítek omlazených vozů předá do poloviny roku 2014. (7. srpna 2013) | foto: Petr Janeček, MAFRA

"Některé naše vozy nejsou důstojné pro 21. století," připustil generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený. Vozy přezdívané "koženky" nahradí sice většinou také ojeté vozy, ale po modernizaci.

Podle náměstka pro osobní dopravu Michala Štěpána mají dráhy ještě zhruba 150 takových vozů, které jezdí hlavně na vnitrostátních rychlících, často na velmi vytížených tratích. "Postupně se snažíme je nahrazovat už teď. Do pěti let by měly zmizet úplně," řekl Štěpán.

Postupné vylepšování mohou vidět například cestující na rychlících mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Do každého rychlíku dráhy nově nasazují modernizované vagóny, které mají například klimatizaci, elektrické zásuvky, toaletu s uzavřeným systémem nebo plošinu pro vozíčkáře.

Fotogalerie

Koženkové rychlíky dosud převažují na řadě důležitých tratí, například mezi Brnem a Olomoucí nebo Prahou a Děčínem. Cestující v nich přitom často musí platit paradoxně za kilometr jízdy více, než například za jízdu pendolinem do Ostravy, kde dráhy bojují o přízeň s ostatními dopravci.

Zlepšení komfortu mají přinést i soutěže na rychlíkové tratě od ministerstva dopravy. Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák na konci září řekl, že vypsání tendru je otázkou několika dnů, od té doby ale jím vedený úřad soutěž vůbec nevyhlásil a slibovaná liberalizace nabírá zpoždění.

Dráhy čeká rozsáhlá obměna rychlíkových vozů díky nákupu jednotek Railjet a také nedávné koupi dalších rakouských použitých vozů. Na koleje se navíc dostane zhruba sto modernizovaných vagónů, jejichž úpravy zadalo ještě bývalé vedení drah.

Z Rakouska dráhy koupily zhruba 80 ojetých vozů, jde přitom o pohodlné vagóny, které dosud tamější dopravce ÖBB využívá v dálkové dopravě a zbavuje se jich kvůli nákupu railjetů. Jejich dodávka Českým drahám současně uvolní i desítky nejlepších vagónů ČD, které nasazují na trase mezi Prahou a Vídní, dopravce je přesune na jiné tratě.

Více jídla ve vlacích. Moskva za 25 hodin

České dráhy o modernizaci vozového parku informovaly na středečním představení jízdního řádu. Zlepšení slibují od prosince i ve službách. Například nově bude jídelní nebo bistro vůz ve všech vlacích kategorie IC/EC. V praxi to znamená, že občerstvení bude mít 105 spojů denně namísto 65. Nově budou mít všichni cestující v 1. třídě v 80 vlacích EC/IC zdarma denní tisk a vodu ve všech spojích, dosud to bylo jen 22 spojů.

Modernizace dorazí i do lehátkových a lůžkových vlaků: dráhy koupily v Rakousku modernější vozy, které nasadí do Krakova a na sezónní spoje do Splitu a Baru, končí naopak přímé spojení do Bulharska. Výraznou změnou projde i cestování do Ruska: cesta se díky objíždění Varšavy zkrátí o zhruba devět hodin a potrvá 25 hodin. Rychlejší bude díky zrušení přeřazování v Berlíně i noční spoj do Amsterdamu.

Kde cestujete raději?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 30. listopadu 2013. Anketa je uzavřena.

Ve vagonech s kupé 1797
Ve velkoprostorových vozech 1542
Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Mapa cen bytů v metropoli: U řeky je draho, za metro si připlatíte

INFOGRAFIKA: Kolik stojí byty u metra

Volná pracovní místa v okolí, prázdné školky pro děti a spousta obchodů – to jsou kritéria, která zdražují byty....

Další z rubriky

Ministerstvo se odvolá proti opětovnému přezkumu mýtné kauzy

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy podá kasační stížnost proti rozhodnutí krajského soudu v Brně, který minulý týden vrátil...

Vlakem rychleji, než letadlem. Revoluce v železniční dopravě, tvrdí Čína

Prototyp nového maglev vlaku, který bude vyrábět čínská společnost CRRC.

Ve čtvrtek sjel z tovární linky v čínském městě Čching-tao prototyp vlaku, který by měl být schopen jet rychlostí až...

RegioJet chce od Flixbusu odškodné za nekalé praktiky, požaduje osm milionů

Autobusy Flixbus a Regiojet

Firma Radima Jančury vyčíslila cenu opatření proti „predátorským“ cenám německého dopravce. Flixbus vstoupil před dvěma...

Najdete na iDNES.cz