"Některé naše vozy nejsou důstojné pro 21. století," připustil generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený. Vozy přezdívané "koženky" nahradí sice většinou také ojeté vozy, ale po modernizaci.
Podle náměstka pro osobní dopravu Michala Štěpána mají dráhy ještě zhruba 150 takových vozů, které jezdí hlavně na vnitrostátních rychlících, často na velmi vytížených tratích. "Postupně se snažíme je nahrazovat už teď. Do pěti let by měly zmizet úplně," řekl Štěpán.
Postupné vylepšování mohou vidět například cestující na rychlících mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Do každého rychlíku dráhy nově nasazují modernizované vagóny, které mají například klimatizaci, elektrické zásuvky, toaletu s uzavřeným systémem nebo plošinu pro vozíčkáře.
Koženkové rychlíky dosud převažují na řadě důležitých tratí, například mezi Brnem a Olomoucí nebo Prahou a Děčínem. Cestující v nich přitom často musí platit paradoxně za kilometr jízdy více, než například za jízdu pendolinem do Ostravy, kde dráhy bojují o přízeň s ostatními dopravci.
Zlepšení komfortu mají přinést i soutěže na rychlíkové tratě od ministerstva dopravy. Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák na konci září řekl, že vypsání tendru je otázkou několika dnů, od té doby ale jím vedený úřad soutěž vůbec nevyhlásil a slibovaná liberalizace nabírá zpoždění.
Dráhy čeká rozsáhlá obměna rychlíkových vozů díky nákupu jednotek Railjet a také nedávné koupi dalších rakouských použitých vozů. Na koleje se navíc dostane zhruba sto modernizovaných vagónů, jejichž úpravy zadalo ještě bývalé vedení drah.
Z Rakouska dráhy koupily zhruba 80 ojetých vozů, jde přitom o pohodlné vagóny, které dosud tamější dopravce ÖBB využívá v dálkové dopravě a zbavuje se jich kvůli nákupu railjetů. Jejich dodávka Českým drahám současně uvolní i desítky nejlepších vagónů ČD, které nasazují na trase mezi Prahou a Vídní, dopravce je přesune na jiné tratě.
Více jídla ve vlacích. Moskva za 25 hodin
České dráhy o modernizaci vozového parku informovaly na středečním představení jízdního řádu. Zlepšení slibují od prosince i ve službách. Například nově bude jídelní nebo bistro vůz ve všech vlacích kategorie IC/EC. V praxi to znamená, že občerstvení bude mít 105 spojů denně namísto 65. Nově budou mít všichni cestující v 1. třídě v 80 vlacích EC/IC zdarma denní tisk a vodu ve všech spojích, dosud to bylo jen 22 spojů.
Modernizace dorazí i do lehátkových a lůžkových vlaků: dráhy koupily v Rakousku modernější vozy, které nasadí do Krakova a na sezónní spoje do Splitu a Baru, končí naopak přímé spojení do Bulharska. Výraznou změnou projde i cestování do Ruska: cesta se díky objíždění Varšavy zkrátí o zhruba devět hodin a potrvá 25 hodin. Rychlejší bude díky zrušení přeřazování v Berlíně i noční spoj do Amsterdamu.