Podle jednatele a majitele firmy Leoše Novotného se firma do černých čísel dostala v posledních měsících, jde ale o výsledek bez započítání splátek úroků a odpisů (EBITDA). "Leo Express dosáhl kladného provozního výsledku hospodaření nejrychleji ze všech soukromých dopravců v Evropě," chlubí se firma ve své tiskové zprávě.
Ceny na trase Praha – Ostrava jsou ale stále velmi nízko a ziskovost firmy je hluboko pod původními plány. Leo Express dosud přepravil zhruba 800 tisíc cestujících, firma má podle svých slov podíl na trhu už kolem třiceti procent. "V podílu jsme předstihli v březnu pendolina Českých drah," řekl Novotný.
Podle monitoringu společnosti zaujímají České dráhy s pendoliny 25procentní podíl a soukromá konkurence RegioJet 45 procentní podíl. Klasické rychlíky Českých drah do srovnání společnost nezařadila, protože u nich není místenka povinná a počet cestujících tak lze jen odhadovat.
Čtěte ve čtvrteční MF DNES: Jak splácí Leo Express dluhy a jaké čeká personální změny
Kdysi relativně neútočné vystupování vůči státní firmě skončilo: podobně jako RegioJet si nechal Leo Express zpracovat znalecký posudek, podle kterého jezdí České dráhy pod cenou a kvůli tomu si na dráhy stěžují u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. "Je zřejmé, že České dráhy jezdí za podnákladové ceny," uvedl Novotný. Dráhy to odmítají, blíže se však k tvrzení konkurence nechtějí vyjadřovat.
Posudky konkurentů jsou nepřesné, brání se ČD před kritikou
Antimonopolní úřad dosud ve sporu soukromých dopravců proti Českým drahám stále nerozhodl, i když RegioJet se obrátil na úřad už před dvěma lety. "Správní řízení stále probíhá," potvrdil mluvčí Martin Švanda.
"Moc se těšíme na den, kdy České dráhy budou muset jezdit za náklady," řekl Novotný. Podle znaleckého posudku by například měla jízdenka v pendolinu stát z Prahy do Ostravy 1 142 korun. "Za tyto ceny nebudeme černozlatí, ale zlatí," odhaduje Novotný v narážce na barvu svých souprav.
"České dráhy při stanovení cen na lince Praha - Ostrava postupují plně v souladu se zákonem. Při šetření cenové politiky na UOHS z podnětu konkurečních dopravců jsme Úřadu poskytli veškeré potřebné podklady, které mají České dráhy k dispozici, a které musí v souladu se zákony a dalšími právními předpisy vést," reagoval mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Podle něj jsou studie a posudky konkurentů nepřesné, zavádějící, a proto je nehodlá komentovat.
Leo Express oslovil hlavně lidi, kteří kupují jízdenky přes internet: tři ze čtyř jízdenek prodává on-line, firma začala letos i s věrnostním systémem, má v něm už přes dvacet tisíc cestujících.
Kromě kompenzací za státem nařízené slevy v jízdném čerpá Leo Express i další dotace: z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost dostala firma 3,7 milionu korun na vzdělávání zaměstnanců.