Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dotace pro bezpečnější vlaky nestačí. Dopravci chtějí víc

Pořizování povinného evropského zabezpečovače ETCS na české železnici drhne. Výrobcům chybějí čipy, dodávky materiálů se zpožďují. Zároveň stoupá cena, kterou za zpětné dovybavení lokomotiv a vlakových souprav důležitým bezpečnostním systémem účtují. Podle dopravců se zvýšené náklady promítnou do cen přepravy.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Ještě před pár lety se dopravcům zdálo příliš vynakládat na zabezpečení jedné lokomotivy částky kolem deseti milionů korun. Zejména u starších strojů a souprav totiž nepoměr mezi cenou instalace evropského zabezpečovače a zbytkovou hodnotou vozidla byl příliš vysoký.

Čekání na lepší cenu se však nevyplatilo. Nyní jsou ceny obecně vyšší, přestože konkrétní suma závisí na typu lokomotivy a na tom, kolik jich má ten který dopravce ve flotile. Na slíbenou evropskou dotaci, která může dosahovat až 85 procent, navíc málokdo dosáhne.

Dotace zaplatí asi polovinu

„Cena sériové instalace na jednu lokomotivu se nyní na trhu pohybuje mezi 14 až 16 miliony korun. Pětaosmdesát procent je daleko v nedohlednu, takže dopravci a provozovatelé lokomotiv tyto vysoké náklady zaplatí ze svého, což budou muset promítnout do svých cen pro zákazníky,“ řekl MF DNES jednatel nákladního dopravce Metrans Martin Hořínek.

Podle výkonného ředitele Sdružení nákladních železničních dopravců Žesnad Oldřicha Sládka nyní podpora dosahuje přibližně 50 procent nákladů, které dopravci se zabezpečovačem mají. Ve vládním materiálu z minulého roku přiznávalo ministerstvo dopravy maximální výši dotace na vybavení jednoho vlaku ve výši 6,75 milionu korun.

Pokud by částka nestačila, připouštěl plán navýšení podpory na 8,5 milionu na vozidlo. Tím by se potřeba dotací zvýšila ze 4,5 miliardy korun na 5,3 miliardy jen u osobních dopravců. Kromě vyšších nákladů už tak napjatého státního rozpočtu má navíc zvyšování částky v průběhu dotačního období zásadní problém – znevýhodní totiž zodpovědné dopravce, kteří se na přechod na novou technologii dopředu připravili, a odmění ty, kteří se zavedením čekali na poslední chvíli, dodal Hořínek.

Jak se vyhnout železničním nehodám. Vláda hledá způsob, jak bezpečnost zlevnit

Jednotný zabezpečovací systém ETCS požaduje Evropská unie zavést na hlavních tazích tak, aby vlaky z jednotlivých členských států mohly bez potíží projíždět napříč Evropou a nemusely být vybavené všemi národními systémy. Česko se však v plánech na modernizaci zabezpečení železnice rozhodlo tento drahý systém rozšířit do roku 2030 prakticky na celou síť. Kromě propojení Evropy totiž nový zabezpečovač umí například sám zastavit vlaky, pokud se ocitnou proti sobě na téže koleji, takže ho Česko využije i jako nástroj pro zvýšení bezpečnosti.

Protože jde ale o špičkové vybavení projektované na páteřní trasy, jeho cena tomu odpovídá. Ministerstvo dopravy sice již dříve uvedlo, že pro regionální a lokální tratě využije zjednodušenou, lacinější variantu, jenže ta zatím existuje jen ve formě plánů.

Resort dopravy odhadoval cenu na vybavení 5 400 kilometrů tuzemských železnic takzvanými balízami pro komunikaci s vlaky loni na podzim na 46,85 miliardy korun. Další miliardy nicméně poputují dopravcům, které stát fakticky nutí na novou technologii přejít, pokud chtějí i do budoucna na tuzemských kolejích jezdit.

Tratě bez návěstí

Nejdříve mají podle plánů ministerstva zmizet vlaky bez ETCS z páteřních tras z prvního koridoru vedoucího z Děčína do Prahy a dále přes Brno do Břeclavi a ze druhého koridoru z Polska přes Ostravu a Přerov do Břeclavi. Na těchto tratích má být zaveden výhradní provoz s evropským zabezpečovačem od začátku roku 2025, ještě společně s částí třetího koridoru vedoucí z Přerova do České Třebové.

Na konci následujícího roku se má připojit čtvrtý koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi. A do roku 2028 i zbytky třetího tranzitního koridoru.

Cestující zaznamenají zavedení ETCS zejména podle toho, že se z okolí tratí ztratí vlaková návěstí. Všechny potřebné informace budou strojvedoucí dostávat do kabiny elektronicky. Podmínkou je ale vybavení funkčními palubními jednotkami.

„Prověříme, čím to je, že podíl financování klesá, a jak častý tento problém je,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Částečně to podle něho může být tím, že dopravci ještě v rámci vybavení lokomotiv novým zabezpečovačem provádějí modernizaci dalšího vybavení, takže se podíl veřejné podpory vůči vynaloženým nákladům snižuje.

Podle dopravců je paradoxní, že naroubovat zabezpečovač na starší typy lokomotiv je mnohem snazší a levnější než na moderní. Ty mají už vlastní elektronické systémy řízení, které se musí evropskému zabezpečovači podřídit.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....