Jak se vyhnout železničním nehodám. Vláda hledá způsob, jak bezpečnost zlevnit

  18:00
Plán na rozšíření jednotného evropského zabezpečovacího zařízení z hlavních tratí na lokální a další méně vytížené tratě kritizují dlouhodobě zejména drobní dopravci. Nyní se k nim připojují i jednotliví objednatelé dopravy z­ řad krajů. Zařízení je podle nich příliš drahé a na některých trasách zbytečné. Nová vláda hledá cenově dostupnější řešení.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Polívka, MF DNES

Hlavním cílem evropského zabezpečovače ETCS je propojit koleje po celé Evropě tak, aby po hlavních tazích mohly jezdit vlaky dopravců bez ohledu na hranice a lokální zabezpečení. Česko se ale po sérii nehod z roku 2020 rozhodlo toto zařízení rozšířit po celé síti. Nový zabezpečovač by řadě železničních nehod dokázal předejít, je ale pro provoz mimo hlavní trasy neúměrně drahý.

Už v první základní fázi umí ETCS přijímat informace o poloze vlaku prostřednictvím takzvaných balz, které jsou umístěné v kolejišti, a dokáže tak kontrolovat například projetí návěstidla na znamení stůj.

Druhá úroveň už umožňuje předávat mezi jednotkou ve vlaku a infrastrukturou podél trati více informací. Umožňuje například hlídat rychlost vlaků nebo plně nahradit fyzická návěstidla tím, že informace z nich přenáší strojvedoucímu přímo do kabiny.

Plošné zavedení je drahé

„ETCS je jistě dobrá cesta na některých tratích, ale rozhodně není správná úvaha, že by se mělo zavádět plošně,“ řekl MF DNES hejtman libereckého kraje a zároveň šéf dopravní komise Asociace krajů Martin Půta. Kraje proto vládu vyzvaly, aby plán na rozšíření ETCS ještě přehodnotila. „Například na trase Liberec–Jablonec–Harrachov, kde mám jednokolejku, kterou nikde nekříží žádná jiná trať, je zavádění celoevropského zabezpečovače za každou cenu nesmysl,“ dodal hejtman.

Nehody na tuzemské železnici

Náklady na modernizaci vozidel vyčíslil například Středočeský kraj. Podle něj vyjde zavedení ETCS spolu se zavedením bezemisních autobusů krajskou kasu na 1,5 miliardy ročně. Tím se roční útraty za dopravní obslužnost kraje vyšplhají na sedm miliard korun.

Vybavení zejména starších motorových vlaků palubním zařízením ETCS totiž může vyjít na více než deset milionů korun a řada dopravců tak poukazuje na to, že tím mnohdy překračuje zbytkovou hodnotu samotného drážního vozidla. Náklady to ale představuje i pro stát.

Správa železnic musí šetřit. Pro trať na pražské letiště chybí peníze

„ETCS nás nemine. To je trend, který je neměnný a který nás do roku 2030 bude stát zhruba sto miliard korun na infrastruktuře a dalších 20 až 30 miliard korun půjde do vlakových souprav, což budeme muset rovněž spolufinancovat,“ uvedl vloni tehdejší ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček.

V jeho koncepci se počítá se zabezpečením zhruba 5 400 kilometrů tratí tímto systémem do roku 2030. Během dalších deseti let to pak bude ještě čtyři tisíce kilometrů. V plánu je tak zavedení ETCS byť v zjednodušené verzi i na tratích, na nichž nedávno Středočeský kraj přestal objednávat pravidelnou osobní dopravu.

Budeme hledat cenově dostupnější řešení pro regionální tratě, aby to zároveň neznamenalo zdražení železnice jak pro kraje, tak pro cestující.

Martin KupkaMinistr dopravy

Na rozdíl od předchozího kabinetu, který alespoň navenek deklaroval, že peníze nejsou problém, se nynější vláda Petra Fialy zaklíná šetřením. Přestože velkou část nákladů na vybavení vlaků i tratí zabezpečovačem ETCS může být financována z evropských peněz, zbývající miliardy bude muset doplatit stát. Například při nutných dotacích na nákup vlakových jednotek ETCS půjde podle Plánu moderního zabezpečení české železnice ročně o stovky milionů korun.

Železničáři loni zrušili pět desítek přejezdů. Opravdový boom se teprve čeká

Ke zhruba devíti miliardám korun z EU tak bude Česko doplácet takřka šest miliard.

O tom, že bude nutné zohlednit i cenu bezpečí na železnici, už mluví i nové vedení ministerstva dopravy. „Budeme hledat cenově dostupnější řešení pro regionální tratě, aby to zároveň neznamenalo zdražení železnice jak pro kraje, tak pro cestující,“ uvedl nový ministr dopravy Martin Kupka. Takovéto řešení ale neznamená upuštění od ETCS, ale vytvoření zjednodušené a lacinější varianty zabezpečovače.

Existuje levnější varianta

Takovýmto technickým řešením se v Česku zabývala společnost AŽD, nyní ale na něm pracovat přestala. „Do doby, než padne rozhodnutí, že zjednodušené řešení ETCS lze instalovat na naši železniční síť, nemá smysl do konkrétních řešení investovat peníze a čas,“ uvedl mluvčí společnosti Jiří Dlabaja. V minulosti takto firma vyvinula zařízení Radioblok, které, přestože bylo schválené, se právě kvůli úvahám o­ ETCS přestalo zavádět.

Zjednodušené ETCS by podle odhadů AŽD mohlo snížit náklady na vybavení tratí zhruba na polovinu a cenu vozidlové jednotky dokonce desetkrát.

Nejčtenější

Test řeckých jogurtů: Tučné i plné bílkovin. Který je ale nejlepší?

Premium

Jako superpotravina se dnes označuje kdeco. Přitom jogurtu – zvlášť originálnímu řeckému, který je plný bílkovin, vápníku, vitaminu D a probiotik – by takové ocenění slušelo.

Americké značky pod palbou. Číňané na sítích odhalují, kde se vyrábí luxus

Napětí mezi USA a Čínou se přelévá i do světa módy. Čínští uživatelé sociálních sítí ve videích ukazují, že luxusní zboží s etiketou Made in USA ve skutečnosti často vzniká v čínských továrnách....

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Po pěti letech znovu otevřel luxusní hotel na kraji Pařížské ulice v Praze. Bývalý hotel InterContinental se po rozsáhlé rekonstrukci za čtyři miliardy korun proměnil v pětihvězdičkový Fairmont...

Velikonoční otevírací doba obchodů. Co můžete očekávat letos

Většina obchodů bude otevřená v průběhu Velikonoc, ale zákonné omezení na Velikonoční pondělí stále platí. Čerpací stanice, lékárny a obchody na nádražích zůstanou v provozu. Své prodejny uzavře také...

Nenechte se zaskočit. Jeden z řetězců zavře obchody i na velikonoční neděli

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že ty s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít zavřeno během některých svátků. Mezi ně patří Velikonoční pondělí, které letos připadá...

Švýcarský farmaceutický gigant investuje v USA. Vytvoří nová pracovní místa

Švýcarská farmaceutická společnost Roche investuje v příštích pěti letech ve Spojených státech 50 miliard dolarů (1,1 bilionu Kč). Je to jedna z největších investic od firem, které se snaží...

22. dubna 2025  8:54

Voda se filtruje na benzinkách, v obchodech a kavárnách, říká odborník

Nejkvalitnější voda je potřeba nejenom ve farmaceutickém a kosmetickém průmyslu, ale také v rozpékárnách pečiva, tedy prakticky v každém obchodním řetězci nebo na benzinových pumpách, říká ředitel...

22. dubna 2025

Za výběr z bankomatu v cizině poplatek i dvě stovky. Pozor také na nevýhodné kurzy

Premium

Poplatek za výběr z bankomatu v přepočtu skoro dvě stě korun zaskočil pana Tomáše z Prahy během dovolené v sousedním Rakousku. S platební kartou od svého účtu vedeného u ČSOB si šel vybrat 90 eur do...

22. dubna 2025

Unijní peníze jsme utratili dobře. Jih Itálie spojí nová vysokorychlostní trať

Kvalitní železniční spojení napříč Evropou se dlouhodobě řadí k největším unijním prioritám. Ačkoliv třeba Česká republika se v této oblasti zatím příliš neposouvá, nové vysokorychlostní železniční...

21. dubna 2025

Čína staví nejvyšší most světa, šest set metrů nad řekou. Cestu zkrátí z hodin na minutu

Čína se chystá otevřít nejvyšší most na světě. Jeho stavba na jihozápadě země se blíží ke konci a autům se otevře už v červnu. Most usnadní dopravu a s výškou přes šest set metrů přeroste Eiffelovu...

21. dubna 2025  16:14

Nike je pod palbou čínských influencerů. V Šanghaji vybuduje nové kreativní studio

Společnost Nike chystá otevřít v Šanghaji nové kreativní studio. Volba země je nasnadě. Největší světová společnost vyrábějící sportovní oblečení investuje do jednoho ze svých nejdůležitějších trhů....

21. dubna 2025

Soutěžím poprvé, za výhru asi koupím novou lednici, říká další vítěz Megahry

Soutěž Megahra o auto zná svého čtvrtého týdenního vítěze, stal se jím pan Petr Hnilica ze Štramberka. Protože hraje v soutěži poprvé, výhra ho o to víc překvapila. Ještě si není stoprocentně jistý,...

21. dubna 2025  12:36

Jižní Korea se chystá na vyjednávání s USA o clech. Trumpovi nabídne loděnice

Na náročné vyjednání se Spojenými státy o clech se připravuje i Jižní Korea, jejíž ekonomika je na vývozu i do Spojených států citelně závislá. Pochází odtud spousta známých značek včetně automobilek...

21. dubna 2025

Kanaďané, my vás máme rádi. Americké Palm Springs zaplnily vzkazy sousedům

Navzdory eskalujícímu napětí mezi USA a Kanadou vyvěsilo kalifornské Palm Springs po ulicích transparenty, aby obyvatele Kanady ujistilo, že zde jsou a vždy budou vítáni. Čtyři desítky reklamních...

21. dubna 2025

Staré textilce zasvětil život. Po více než třiceti letech se otevře veřejnosti

Premium

V roce 1992 koupil Dušan Barnáš starou textilní fabriku v podhůří Krkonoš. V příštím roce bude na jejím místě stát volnočasový resort. Původní továrnu, která stojí v Žacléři 200 let, však nikdy...

21. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zelená elektřina a stabilní ceny. Rakouské komunitní energetiky se účastní i mniši

Rakousko sází do budoucna plně na obnovitelné zdroje energie. Od roku 2030 se má veškerá elektřina v zemi vyrábět pouze z obnovitelných zdrojů. Deset let poté, v roce 2040 chce Rakousko dosáhnout...

21. dubna 2025

Čína pod tlakem. Pracovní místa jsou v ohrožení, firmy čekají na jasnější signály

Obchodní válka Číny s USA může citelně zasáhnout exportně orientovanou čínskou ekonomiku. Odborníci varují, že 145procentní cla ohrozí až dvacet milionů čínských pracovníků, kteří i bez ohledu na...

20. dubna 2025