„Naše Vize 2030 počítá s vyřazením typů, které jsou na konci své životnosti, ale také těch vozidel, která jsou zastoupena malým počtem nebo jejich provoz je z různých příčin, například kvůli instalaci ETCS, neperspektivní. Postupně vyřadíme 900 starších vozidel a nahradíme je moderními jednotkami a lokomotivami. Počítáme s tím, že se sníží různorodost našeho vozidlového parku, a proto se zjednoduší údržba a opravy,“ vysvětlil náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus.
Letos dráhy chtějí začít s vyřazováním elektrických lokomotiv řady 242, takzvaných plecháčů, které by měly postupně nahrazovat elektrické jednotky RegioPanter a následně Moravia. Během tohoto roku by měly zmizet z regionálních osobních vlaků v Čechách a také na jižní Moravě. Během dvou až tří let pak podle dopravce klesne jejich využití z přibližně 50 lokomotiv na několik málo posledních kusů. Podle současných plánů ČD dojezdí do roku 2025 na rychlících linky R11 v úseku Plzeň–České Budějovice–Jihlava.
Fotogalerie |
Na začátku roku 2024 by měly ukončit provoz také starší elektrické jednotky řady 560 na jižní Moravě a řady 460 na střední a severní Moravě. Do konce roku 2024 by pak měly kvůli zahájení provozu zabezpečovacího systému ETCS v následujícím roce skončit také vozy řady 150.2 a 151, které jsou na konci své životnosti. Stejný osud čeká také málo početnou řadu 371. „Do té se z ekonomických důvodů nevyplatí instalovat ETCS,“ podotkl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
České dráhy objednaly 20 nových vlaků za 12,5 miliardy. Pojedou až 230 km/h |
Dráhy naopak plánují rozšířit počet lokomotiv Vectron. „V letošním roce nasadíme do provozu další desítku těchto lokomotiv, které jsme si v souladu s dlouhodobým plánem pronajali,“ dodal Ješeta.
Snižovat bude postupně dopravce letos a v dalších letech o desítky kusů také počet provozovaných vozidel řad 810 a 814. Tyto motorové vlaky chce dopravce nahrazovat vozidly zakoupenými v zahraničí, například Stadler RS 1, nebo novými motorovými jednotkami PESA. Část této řady by však měla v následující dekádě zůstat. Do roku 2024 dráhy utlumí dále provoz řad 163 a 162 bez WTB (Wire Train Bus, systém zajišťující komunikaci mezi vozidly zařazenými v jedné soupravě), a to kvůli plánované konverzi stejnosměrné trakční soustavy na střídavou. Vzhledově stejné řady 162 WTB, 362 a 362 WTB zůstanou i po roce 2030, jsou to vozy WTB s řídicími vozy souprav push-pull.