Obce brání rušení vlakových přejezdů, ministerstvo jim chce vystavit stopku

  5:06aktualizováno  5:06
Resortu dopravy došla trpělivost při vyjednávání s obcemi o rušení železničních přejezdů. Těch je v Česku ve srovnání s okolními zeměmi neúměrně mnoho, ale obecní úřady zpravidla správci železničních tratí nepovolí nadbytečná křížení zrušit. Resort proto navrhuje, aby obce o poslední slovo při těchto jednáních přišly.

Přejezd ve Studénce, na kterém v roce 2015 došlo ke střetu vlaku s kamionem. Nehoda stála život tři cestující. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Opatření se nachází v novele zákona o ­urychlení výstavby dopravní infrastruktury.

Celkem je v Česku více než 7 800 křížení silnic a železnic, z nichž zhruba polovina je vybavena jen nejzákladnějším typem zabezpečení, takzvaným výstražným křížem. Zredukováním jejich množství si železničáři slibují snížení počtu dopravních nehod. Zároveň by se tím na řadě úseků otevřela cesta ke zrychlení vlaků a zatraktivnění železnice na úkor silniční dopravy.

„Rušení přejezdů by se v první řadě mělo týkat křížení tratí a místních a účelových komunikací,“ řekl MF DNES mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš. 

Stávající legislativa podle něj obce nemotivuje při rušení nadbytečných přejezdů spolupracovat. Tomu odpovídají i výsledky takovýchto jednání, při kterých se letos podařilo z české sítě odstranit dvacet křížení, v loňském roce pouze šestnáct.

Objížďka do deseti kilometrů

Podle návrhu ministerstva dopravy by obce nadále nemohly blokovat žádosti o zrušení silnic, které křižují koleje k pozemkům přístupným i­ jinou cestou. Objízdná trasa přitom nesmí být proti původní silnici delší o více než deset kilometrů a zároveň nesmí křižovat další železniční přejezd, který by byl hůře zabezpečený. Druhá podmínka by tak znemožňovala například zrušit přejezd se závorami a nutit řidiče původní trasu objíždět po přejezdu vybaveném pouze výstražnými světly.

Nehoda na přejezdu ve Studénce

Kromě délky objízdné trasy a případného dalšího křížení budou úřady posuzovat i další kritéria. „Vhodnost trasy bude posuzována zejména s ohledem na stavebně technický stav pozemních komunikací, po nichž tato trasa povede, hustotu provozu na těchto pozemních komunikacích, jejich kapacitu a intenzitu provozu, který se na ně v důsledku zrušení přejezdu přesune,“ uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy.

„Při délce železniční sítě zhruba 9­500 kilometrů vychází v Česku jeden železniční přejezd na necelých jeden a půl kilometru. V tom je Česko když ne světový, tak určitě evropský rekordman,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Jeho úřad musí každou žádost správy železnic posvětit ještě předtím, než začne o odstranění přejezdu vyjednávat s místním silničním úřadem.

Nehody na přejezdech

Smutným příkladem marné snahy o zrušení železničního přejezdu je křížení ve Studénce, na kterém při srážce pendolina s kamionem v ­roce 2015 zemřeli tři lidé a další dvě desítky osob byly zraněny. Po jeho odstranění volal krátce po nehodě ministr dopravy Dan Ťok. Přestože je železniční trať možné přímo v obci přejet i po nadjezdu, narazil na neochotu obce nebezpečné křížení odstranit. „Je frekventovaný, ale je to přejezd jako každý jiný. Že na něm řidiči nedodržují pravidla, je problém jiný,“ uvedl tehdy starosta Lubomír Šobich.

Zrychlení na 200 kilometrů

Správa železnic proto na tomto místě chystá podjezd za 700 milionů korun, jehož výstavba by měla začít v roce 2020.

Kromě bezpečnosti argumentuje resort dopravy i snahou zmodernizovat tratě a na vybraných místech koridorů zavést dvousetkilometrovou rychlost. Jednou z legislativních podmínek je však odstranění klasických přejezdů z cesty rychle jedoucím vlakům. Ty budou muset buď zmizet, nebo je nahradí nadjezdy. Jde o úseky Choceň–Uhersko, Břeclav–Vranovice, Olomouc–Dluhonice, Sudoměřice–Votice a úseky Soběslav–Doubí, Nemanice–­Ševětín.

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Ilustrační snímek

Největší britská automobilka Jaguar Land Rover zruší zhruba 4500 pracovních míst, převážně v Británii, kde má kolem 40...

Najdete na iDNES.cz