Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

D1 Express jezdí ze tří čtvrtin prázdný, přiznaly poprvé dráhy

  13:45
Ani téměř rok po spuštění se Českým drahám nepodařilo dostatečně zaplnit D1 Express cestujícími, a proto v prosinci skončí. Dráhy poprvé přiznaly, že vlakem jezdí málo lidí: vozy jsou obsazené v průměru ze čtvrtiny, každý vlakem jede kolem šedesáti lidí, což je v podstatě kapacita jednoho autobusu. Při takovém nezájmu lidí jsou D1 Expressy ztrátové.

D1 Express Českých drah vyjíždí z pražského hlavního nádraží. Cestu z Prahy do Brna zvládá za 2 hodiny a 35 minut. | foto: České dráhy

Malou obsazenost D1 Expressů přiznal generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený na setkání s odboráři. "Budou zrušeny D1 expressy s 23 % až 25 % průměrnou obsazeností," citoval Zeleného týdeník Odborového sdružení železničářů Obzor. Obsazenost D1 Expressů je tak na stejné úrovni, jaké ČD dosahují v celorepublikovém průměru všech svých vlaků.

Podle Zeleného D1 Expressy navíc odebírají cestující z jiných vlaků na této trase. "Na vlacích Praha – Brno – Břeclav budeme mít více práce pro naše lidi, protože dojde k posílení souprav o vozy i o personál. Namísto jídelních vozů tam přijdou bistrovozy, které stáhneme z D1 Expressů," dodal Zelený.

Křišťálová lupa

Dráhy dosud oficiálně vysvětlovaly konec D1 Expressů tím, že se chystá velká výluka mezi Úvaly a Běchovicemi a k omezení už dochází i u Ústí nad Orlicí (vyjádření drah čtěte zde).

Stát na Expressy nepřispívá

D1 Express je po pendolinech druhým ryze komerčním projektem drah, u kterého stát nijak nepřispívá na jeho ztrátovost. Zatímco ostatní vlaky drah mezi Prahou a Brnem jezdí s příspěvkem od státu ve výši přes sto korun za ujetý kilometr, na D1 Express stát přispívá podobně jako u jiných komerčních spojů na železnici či u autobusů jen na povinně nařízené slevy pro studenty či postižené.

Na nízkou obsazenost vlaků, které jsou výmyslem managementu Petra Žaludy, upozorňoval iDNES.cz několikrát (více čtěte například zde). Ještě v červnu dokonce firma mluvila o tom, že vlaky jsou obsazené ze 40 až 60 %.  Neúspěch D1 Expressů je přitom překvapivý: dráhy investovaly značné sumy do jeho propagace a navíc na vlaky nasadily v podstatě nejlepší vozy, které mají k dispozici.

 Je přitom jasné, že vlak si na sebe nemohl při tak nízké obsazenosti vydělat: jen na poplatcích za dopravní cestu a trakční energii ČD za jednu cestu mezi Prahou a Brnem zaplatí zhruba deset tisíc korun. V součtu se mzdovými náklady či odpisy náklady za jednu jízdu představují nejméně 20 tisíc korun. Dráhy jízdenku přitom prodávají nejdráž za 210 korun, což znamená tržby kolem dvanácti tisíc korun.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie

25. dubna 2024  16:19

Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...