Dráhy zruší od prosince D1 Express. Důvodem jsou výluky, tvrdí

  12:07aktualizováno  12:07
Aktuálně jeden z nejpohodlnějších vlaků na české železnici od prosince skončí. České dráhy od nového jízdního řádu přestanou provozovat speciální vlaky D1 Express mezi Prahou a Brnem, které zavedly loni na podzim kvůli modernizaci nejvytíženější české dálnice. Ostatní spoje mezi oběma městy zůstanou zachovány.

D1 Express Českých drah vyjíždí z pražského hlavního nádraží. Cestu z Prahy do Brna zvládá za 2 hodiny a 35 minut. | foto: České dráhy

Konec provozu vlaků potvrdil MF DNES mluvčí drah Petr Štáhlavský. "Důvodem k našemu rozhodnutí je především plánovaná výluková činnost a modernizace několika traťových úseků, které by narušily jízdu těchto vlaků. Konkrétně probíhá rozsáhlá modernizace železniční stanice Ústí nad Orlicí a hovoří se také o rekonstrukci velmi zatíženého úseku Běchovice - Úvaly na okraji Prahy," vysvětlil Štáhlavský.

D1 Express dosud jezdí dvakrát denně každým směrem, v některé dny i třikrát. Dráhy už v minulosti mírně redukovaly počet vozů, které na tyto spoje nasadily. S výjimkou neděle vlak nikde za celou cestu nestaví a je ze všech železničních spojení mezi Prahou a Brnem nejrychlejší. Může do cíle dojet i výrazně dříve, než je v jízdním řádu.

Investice do propagace budou bezcenné

Dráhy zavedly D1 Express loni a investovaly i nemalé prostředky do jeho propagace. Na rozdíl od jiných vlaků mezi Prahou a Brnem na jejich provoz nepřispívá vůbec stát a dráhy je provozují na vlastní komerční riziko. 

Fotogalerie

Obsazenost vlaku byla však často velmi nízká, i když jde v podstatě vedle pendolin o nejpohodlnější vlak v nabídce Českých drah. Ty na spoje nasadily nejnovější vagóny, navíc s připojením k internetu. Uvolněné vozy vyšlou dráhy na jiné rychlíky.

Podle Štáhlavského neznamená konec D1 Expressu rezignaci na nabídku alternativní dopravy k cestě autem po dálnici. "Naši nabídku stavíme především na pravidelných spojích sítě EuroCity," dodal. Ty jezdí každou hodinu, jízda se kvůli zastavení v Pardubicích a u některých spojů i v České Třebové či Kolíně o několik minut prodlouží. Dráhy předpokládají, že internetové připojení přes wi-fi rozšíří i do dalších vozů. Navíc se už během léta na této trase objeví ve zkušebním provozu nové jednotky Railjet. 

Podle informací MF DNES dráhy v létě zvažovaly i možnost, že na trať do Brna nasadí pendolina, které mohou v úseku ze Svitav do Brna díky velkému množství oblouků dobře využít naklápění skříně a zvládnout cestu rychleji, než klasické soupravy. Od záměru však nakonec sešlo.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Najdete na iDNES.cz