Konec provozu vlaků potvrdil MF DNES mluvčí drah Petr Štáhlavský. "Důvodem k našemu rozhodnutí je především plánovaná výluková činnost a modernizace několika traťových úseků, které by narušily jízdu těchto vlaků. Konkrétně probíhá rozsáhlá modernizace železniční stanice Ústí nad Orlicí a hovoří se také o rekonstrukci velmi zatíženého úseku Běchovice - Úvaly na okraji Prahy," vysvětlil Štáhlavský.
D1 Express dosud jezdí dvakrát denně každým směrem, v některé dny i třikrát. Dráhy už v minulosti mírně redukovaly počet vozů, které na tyto spoje nasadily. S výjimkou neděle vlak nikde za celou cestu nestaví a je ze všech železničních spojení mezi Prahou a Brnem nejrychlejší. Může do cíle dojet i výrazně dříve, než je v jízdním řádu.
Investice do propagace budou bezcenné
Dráhy zavedly D1 Express loni a investovaly i nemalé prostředky do jeho propagace. Na rozdíl od jiných vlaků mezi Prahou a Brnem na jejich provoz nepřispívá vůbec stát a dráhy je provozují na vlastní komerční riziko.
Obsazenost vlaku byla však často velmi nízká, i když jde v podstatě vedle pendolin o nejpohodlnější vlak v nabídce Českých drah. Ty na spoje nasadily nejnovější vagóny, navíc s připojením k internetu. Uvolněné vozy vyšlou dráhy na jiné rychlíky.
Podle Štáhlavského neznamená konec D1 Expressu rezignaci na nabídku alternativní dopravy k cestě autem po dálnici. "Naši nabídku stavíme především na pravidelných spojích sítě EuroCity," dodal. Ty jezdí každou hodinu, jízda se kvůli zastavení v Pardubicích a u některých spojů i v České Třebové či Kolíně o několik minut prodlouží. Dráhy předpokládají, že internetové připojení přes wi-fi rozšíří i do dalších vozů. Navíc se už během léta na této trase objeví ve zkušebním provozu nové jednotky Railjet.
Podle informací MF DNES dráhy v létě zvažovaly i možnost, že na trať do Brna nasadí pendolina, které mohou v úseku ze Svitav do Brna díky velkému množství oblouků dobře využít naklápění skříně a zvládnout cestu rychleji, než klasické soupravy. Od záměru však nakonec sešlo.