Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

České dráhy nakupují: některé vlaky bez tendru, jiné zase dráž

  3:33
České dráhy mají výrazně více peněz na investice než v předchozích letech. Většinu vlaků však stále nakupují od Škody Transportation. Motorové soupravy Regionova dokonce meziročně podražily o 15 procent. Kritikům navíc vadí, že část zakázek zadává firma přímo, bez vypsání soutěže.

Žluto-zelený vláček Regionova dobře ilustruje vztahy mezi Českými drahami a Škodou Transportation. | foto: České dráhy

Rozdíl mezi modernizovaným žluto-zeleným motoráčkem Regionova vyrobeným v roce 2008 a jeho o rok mladším bratrem okem nepoznáte. Vlaky dodávané firmou Pars Nova, která patří pod Škodu Transportation, se přesto výrazně liší: svou cenou.

Ještě v srpnu roku 2008 stála dvouvozová souprava Regionova České dráhy 25,8 milionu korun, o rok později už 29,7 milionu. Případ vlaků Regionova dobře ukazuje vztahy mezi drahami a Škodou Transportation. Dopravce, který se chlubí transparentností, nemá problém zadat miliardové zakázky bez soutěží firmě, jejíž skuteční vlastníci jsou v utajení.

Dráhy mají pro vyšší ceny regionov vysvětlení. Jde o zakázku z nové soutěže a jinak vybavené vozy. "ČD u druhého výběrového řízení požadovaly některá technická vylepšení, například jiné vedení dvojkolí, mazání okolků či elektrické spínání kompresorů," vypočítává mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

S tím však nesouhlasí železničář Jindřich Berounský, který současné vedení dlouhodobě kritizuje a dostal nedávno výpověď. "Elektrické spínání představuje jedno relé za dvě stovky, mazání okolků je pro poslední kontrakt naopak o 35 až 40 tisíc korun levnější," oponuje Berounský.

O zdražení se zajímá ministerstvo

Lepší výbavou vysvětluje zdražení regionov i jejich výrobce. "Zvýšení ceny odpovídá inovacím, díky nímž jsou vozy třeba méně hlučné nebo lépe topí," uvedl mediální zástupce Škody Transportation Miroslav Novák.

O zdražení se začalo zajímat i ministerstvo dopravy, jehož zástupci v dozorčí radě drah si chtějí vyžádat dokumentaci tendru.

Dopravce přitom nemá problém ani se zadáním zakázky úplně bez soutěže. Třeba v závěru loňského roku si objednaly dráhy během dvou měsíců od firem patřících pod Škodu Transportation bez soutěže vlaky za čtyři miliardy korun. Dráhy přímé zadání obhajují tím, že by se do soutěže jiní zájemci nepřihlásili.

Z celkových 12,6 miliardy korun, které od roku 2007 šly do nových vozidel, modernizací či pravidelných oprav, směřovalo ke Škodě či jejím dcerám 11,3 miliardy. Většina z nich právě do regionov a elektrických souprav CityElefant, které jezdí zejména v okolí Prahy, méně pak na Ostravsku.

Firma by přitom mohla ušetřit. Jeden CityElefant stojí dráhy 230 milionů korun. Když se tato částka vydělí počtem míst (310), tak vyjde, že náklady na jednu sedačku činí 742 tisíc korun. Třeba u čtyřvozových vlaků od Siemensu, které nakoupily švýcarské dráhy SBB, činí náklady na sedačku 516 tisíc korun, což je ve srovnání se CityElefanty o 30 procent méně.

"Chtěl jsem předejít řečem, že nadržujeme Pentě"

Podobně nevýhodný je v tomto srovnání také nákup lokomotiv řady 380. Například slovinské železnice si v roce 2004 objednaly obdobné lokomotivy Taurus v přepočtu za 100 milionů korun za jednu. České stroje vycházejí na 133 milionů korun.

Ani vypsání soutěže však nemusí znamenat, že se na dráhy přiřítí konkurence. Jako příklad může posloužit tendr na pronájem nádražních prostor z konce loňského roku, jehož podmínkám nápadně vyhovovala trojice společností patřících skupině Penta: obchody Žabka, sázkové kanceláře Fortuna a lékárny Dr. Max.

Výběrové řízení na pronájem prostor bylo vypsáno před vánočními svátky a na podání nabídek bylo jen 14 dnů. Šéf nemovitostí Českých drah Milan Matzenauer krátkou lhůtu na soutěž obhajuje tím, že firma měla řadu nádraží v opravě a chtěla je co nejdříve pronajmout.

Sám tvrdí, že je rád, že prostory získaly právě firmy Penty. Smlouvu prý mohl podepsat i bez soutěže. "Mám na to pravomoci, ale chtěl jsem předejít řečem, že nadržujeme Pentě. Hodně kolem toho naběhali, proto jsem rád, že to takto dopadlo," říká Matzenauer.

Firmám, které mají s dráhami na pronájmy dvacetileté smlouvy, se nelíbí, že je obešly a prostory jim nenabídly. "Naše žádosti včetně dispozičních studií leží na dráhách několik let," tvrdí šéf firmy JPServis provozující prodejny Pont Marek Cagášek.

Autor:

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Telefon nebo výsledky voleb. Jak firmy testují žadatele o odloženou platbu

22. května 2024

Premium Výsledky voleb, průměrná mzda nebo míra nezaměstnanosti v lokalitě, kam má objednávka dorazit. I to...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

V Aucklandu vydražili pírko vyhynulého ptáka. Zájemce zaplatil přes půl milionu

21. května 2024

Vzácné a velmi ceněné pírko pocházející z vyhynulého novozélandského ptáka huia vydražili v...

EU schválila reformu trhu s elektřinou, nové předpisy více chrání spotřebitele

21. května 2024

Členské státy definitivně schválily reformu trhu s elektřinou v Evropské unii. Cílem nových norem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...