Půl století tvořily jednovozové motoráky řady 810 obrázek českých lokálek. Letos se s nimi cestující rozloučí a napřesrok s nimi už České dráhy v běžném provozu nepočítají. Razantní obměna vozidlového parku má být totiž hlavním lákadlem a výhodou Českých drah proti konkurenci. Změnit se tak má pohled na železnici jako nejlevnějšího způsobu dopravy. Vlak nemá být levnější než auto, ale pohodlnější.
Pokud se nám podaří přiblížit se s našimi vlaky na dohled západních zemí, nebude jízdné stát dvě koruny za kilometr. „Lidé budou ochotni zaplatit třeba tři koruny a padesát haléřů,“ věří generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Můžete prozradit, jak budou vypadat hospodářské výsledky za uplynulý rok?
Standardně to ještě nemůžeme komentovat, 25. dubna vyjde konsolidovaná účetní závěrka, tak aby se první informace dostaly našim věřitelům. Můžeme ale potvrdit pozitivní trend hospodaření, který jsme vyhlásili loni v pololetí, kdy skupina vykázala přibližně miliardu zisku, přesně to bylo 987 milionů korun. Z poloviny se na tom podílela mateřská společnost České dráhy a z druhé poloviny skupina, jejíž nejvýznamnější člen je nákladní dopravce ČD Cargo. Tento trend pokračoval i v pololetí druhém. Výsledek za rok 2023, který teprve zveřejníme, bude velice dobrý.
Skončí takový relikt, motorový vůz 810, který má spoustu přezdívek. Jednu z nich naschvál neřeknu, ale říká se mu třeba skleník nebo orchestrion.