Zpěváci bojují za delší život písní

  • 58
Evropské hudební hvězdy běží závod s časem. V jejich případě dvojnásob platí, že čas jsou peníze. Skupiny Rolling Stones, Beatles nebo v Česku třeba Karel Gott, kteří začali kariéru na začátku 60. let, už mají jen málo času, než uplyne doba hájení jejich písní.

Už za deset let skončí padesátiletá ochrana práv vydavatelů a interpretů na písně, jež vydali v polovině šedesátých let.

Po uplynutí ochranné lhůty může písně vydávat a šířit kdokoli, třeba na mobilních telefonech nebo v reklamách.

Umělci lobbují
Firmy a umělci proto začínají klepat na dveře Bruselu, aby tuto lhůtu prodloužil.

"Právě jsme skončili turné a po 46 letech máme stále své loajální fanoušky," řekl kytarista Bruce Welch ze skupiny The Shadows listu Financial Times. "Fanoušci si to možná neuvědomují, že brzy může kdokoli kopírovat naši hudbu, ať se jim to líbí, nebo ne."

Welch vede kampaň za změnu evropských zákonů. "Začali jsme s Cliffem Richardem v roce 1958. Teď je mi 62, ale když to všechno vypuklo, bylo mi jenom šestnáct. Tenkrát nikdo netušil, že umělci tak dlouho vydrží," řekl Welch.

Podle platné evropské směrnice interpreti či výkonní umělci, jak je zná český zákon i evropské předpisy, jsou pod autorskou ochranou po dobu 50 let. Autory hudby nebo textu jejich písní chrání zákon po celý život a navrch 70 let po jejich smrti.

Stejné lhůty platí i v Česku. Mick Jagger a Keith Richards jako autoři sklady I Can Get No Satisfaction skupiny Rolling Stones budou ze skladby z roku 1965 těžit do své smrti a jejich dědicové ještě 70 let po ní.

Ostatní členové legendárních "Stounů" o práva k téže písni přijdou už za deset let. Podle některých umělců prodloužená práva omezená pouze na autory nestačí. Současná hudba "klade mnohem větší důraz na ústní přednes umělců a na jejich výkon", řekl Financial Times zpěvák Mick Hucknall ze skupiny Simply Red.

Zájem na prodloužení mají kromě interpretů také nahrávací společnosti. Ty se v posledních letech potýkají s klesajícími tržbami z prodeje hudby, kterému konkuruje nelegální stahování písní z internetu a kopírování.

Za poslední čtyři roky klesl celosvětově prodej hudby o více než 20 procent, na 32 miliard dolarů. "Evropa je co do ochrany umělců ve světě na nejnižší hranici," uvedl Frances Moore, ředitel evropské části Mezinárodní federace fonografického průmyslu.

"Evropští umělci jsou chráněni o 45 let méně než ve Spojených státech. Za šest let budou moci veřejně kopírovat a znovu vydávat už Beatles," dodává. Ve Spojených státech jsou nahrávky chráněny 95 let a v Mexiku 75 let.

Snahy některých umělců na prodloužení ochranných lhůt však mohou podle listu Financial Times narazit. Čím dál častěji se objevují hity na jednu sezonu, které jsou spíše produktem marketingu a nepotřebují ochranu autorských práv a ani si ji nezaslouží, píše list.

Změny mají naději
Evropská komise už nicméně přislíbila, že se současnou směrnicí týkající se lhůt a ochrany autorských práv z roku 1993 bude opět zabývat. Evropský parlament se pak má případnými změnami zaobírat letos na podzim.