Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Výroba aut v Česku dál poroste, podle odhadů až o třetinu

  2:13
Automobilový průmysl se v Česku znovu stává motorem růstu exportu a platů. Česko bude stále těžit z vybudované průmyslové základny, dobré polohy, nižších mezd a také moderních investic, které prý automobilky nebudou chtít opustit, shodují se ekonomové a lidé detailně sledující automobilový průmysl.
Výroba aut v Česku by se mohla zvednout až o třetinu. Ilustrační foto

Výroba aut v Česku by se mohla zvednout až o třetinu. Ilustrační foto | foto: MAFRA

"Nelze vyloučit ani příchod nového výrobce, zájem o středoevropský region přetrvává a Česká republika je při výběru firem o tom, kam investovat, obvykle mezi třemi zeměmi v posledním kole," uvedl pro MF DNES Roland Zsilinszky, šéf tuzemské pobočky poradenské společnosti Roland Berger.

Podle její analýzy budoucnosti středoevropského regionu z pohledu výroby aut a dílů může být v Česku v roce 2025 vyráběno přes 1,3 milionu vozů. Loni tuzemští výrobci poprvé překonali milionovou hranici.

Analýza věří Česku, Slovensku a nově také Rumunsku podstatně více než západní Evropě, kde podle ní bude kvůli odlivu výrobců s kapacitami do Asie v ohrožení až tři sta tisíc pracovních míst.

"Česko ale nebude ztrácet, firmy tady mají nejmodernější továrny a spíše je budou dále rozvíjet," dodal Zsilinszky.

Souhlasí s ním také šéf Asociace evropských výrobců automobilů Ivan Hodač. "Už sice nelze očekávat takový skokový růst jako v minulých letech, ale je reálná hranice 1,2 až 1,3 milionu aut vyrobených v Česku," uvedl v pátek.

Automobilky by mohly vydělat i na havárii Fukušimy

Někteří dodavatelé mimo záznam mluví také o tom, že by paradoxně mohli vydělat i na současné krizi týkající se nedostatku dílů z Japonska kvůli poničení tamních továren zemětřesením. Evropské automobilky by proto mohly začít více poptávat zdejší výrobce.

"Automobilky si myslím začínají uvědomovat, že není vždy až tak výhodné vozit nějaký díl o pár centů levněji z takové dálky, když je celý logistický řetězec velmi křehký," řekl šéf jednoho z velkých výrobců dílů.

Při nástupu českého automobilového boomu, který v podstatě znamenala investice Toyoty, Peugeotu a Citroënu do továrny TPCA u Kolína v roce 2001, hodně hlasů upozorňovalo, že zde firmy jen využijí státní podpory a půjdou dál.

"Efekt nenasytných lučních kobylek se ale nepotvrdil," dodal Zsilinszky.

Přesto právě u TPCA dnes existuje asi nejméně jasná budoucnost. Bude záležet na tom, jak se automobilkám výrobu "kolínských trojčat" podaří nahradit novými modely.

Z pohledu příchodu budoucích krizí je nutné, aby se Česko v autobranži stalo ještě více konkurenceschopné. "Je potřeba doplnit montáže o zákaznické služby, výzkum a vývoj," myslí si Jiří Zouhar, šéf tuzemské automobilové expertní skupiny PwC.

"Obrazně řečeno, posunout se směrem od Číny k Německu," říká ekonom Patria Finance David Marek.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Přepych na umělých ostrůvcích. V Dubaji ožívá projekt luxusních vil

5. května 2024

Uměle vybudované souostroví ve tvaru mapy světa se po léta považovalo za symbol excesů, které Dubaj...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....