Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Firmy se po japonském zemětřesení poučí, připraví záložní plány

  2:46
Firmy budou po zemětřesení v Japonsku pracovat na tom, aby měly do budoucna na výběr dodavatele s dostatečnou kapacitou. Podle Jana Linharta, partnera tuzemské KPMG, který sleduje automobilový trh, to budou dělat i za cenu vyšších nákladů.
Automobilky budou pracovat na tom, aby měly vždy alternativu s dostatečnou kapacitou. Ilustrační foto.

Automobilky budou pracovat na tom, aby měly vždy alternativu s dostatečnou kapacitou. Ilustrační foto. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Jak vážný je pro japonské automobilky aktuální problém s prodlužováním obnovy výroby po zemětřesení?
Rozlišil bych krátkodobý a dlouhodobý dopad. Aktuálně je trápí přerušení výroby buď kvůli bezprostřednímu poškození závodů či jejich okolí, nebo byly narušeny okolní silnice či přívody elektřiny. To se spraví. V dlouhodobém horizontu měsíců až let bude jejich hlavním problémem nedostatek energie. Celá země se bude muset vyrovnat s tím, že nebude moci vyrábět tolik elektřiny jako před zemětřesením. Nejvíce jí bude chybět hlavně v letních měsících, kdy jedou klimatizace. Odhady hovoří o deseti až patnácti procentech.

Bude celá tato situace znamenat vyšší výrobní náklady pro japonské automobilky?
Ano. Zvýší se náklady na základní obsluhu a vzroste neefektivita. Například se počítá s tím, že více závodů bude muset sdílet elektřinu. Některé automobilky už zvažují, že by zapínaly výrobní linky střídavě. To však znamená výrobní prostoje.

Japonské firmy před zemětřesením pomalu vycházely z krize. Dostaly teď tvrdou ránu?
Zemětřesení a jeho následky je velmi poškodí ekonomicky v letošním roce. Analytici už snižují odhady na jejich ziskovost.

Začnou ještě více než dnes přesunovat výrobu z Japonska?
Bezprostřední dopad bude takový, že firmy se zámořskou výrobou začnou část japonské produkce přesouvat tam. V delším horizontu budou určitě uvažovat tak, že budou chtít mít více záložních plánů pro podobné případy. Jinak řečeno, že jeden díl budou moci dělat různí dodavatelé zastupitelně. Automobilky budou pracovat na tom, aby měly vždy alternativu s dostatečnou kapacitou. Lépe na tom budou výrobci s velkým objemem výroby, protože se jim bude produkce snadněji rozkládat po světě.

Je to poučení ze zemětřesení pro všechny světové automobilky?
Ano. Firmy se budou více ptát svých dodavatelů, kde vyrábějí a jak jsou zajištěni proti případným výpadkům. A nebude se to týkat jen automobilek, ale i dalších průmyslových výrobců a odvětví. Je to podobné, jako když se Škodovka nedávno potýkala s výpadkem dílů kvůli povodním. Jen je to ve větším měřítku.

Nejde taková snaha o alternativy proti globalizaci a maximálním úsporám nákladů? Dnes všichni nakupují odkudkoli, hlavně pokud je to nejlevnější.
Ano, jde to proti trendu na snižování nákladů, protože alternativa vždy něco stojí. Ale na příkladu Japonska se ukazuje, že alternativa nemusí být vždy drahá, protože nejdůležitější je udržet si výrobu.

Kdy odhadujete, že se výroba v Japonsku vrátí do normálu?
Bude to pozvolný proces. V řádu týdnů až měsíců by měla naprostá většina výrobců obnovit produkci, ale v horizontu jednoho a více let budou narážet na poškozenou infrastrukturu.

Bude tato situace nahrávat evropským automobilkám?
Může se stát, že dojde ke krátkodobému přerozdělení trhu, pokud by například japonští výrobci nemohli dodávat nějaké konkrétní modely či segmenty aut. Ale nečekám, že by tato výhoda pro jiné firmy trvala dlouho.

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Stovky miliard do jádra by se Česku měly vyplatit, jde o investici na 60 let

10. května 2024

Premium Evropská komise povolila státní podporu při financování stavby pátého bloku Jaderné elektrárny...

Natěšené hotely i hospody. Šampionát má ekonomice přinést dvě miliardy

10. května 2024

Do Česka se po devíti letech vrací hokejový šampionát, který v roce 2015 přinesl české ekonomice...

Chybějící byty, příliš vysoké nájmy. Krize bydlení zasáhla celou Evropu

9. května 2024

Dlouhodobá evropská krize bydlení zasahuje všechny země napříč kontinentem: od Nizozemska přes...

Na nákup s kufry peněz. Argentina tiskne bankovku v hodnotě deset tisíc pesos

9. května 2024

Roční míra inflace v Argentině dosáhla v březnu míry 287 procent, to je jedna z nejvyšších hodnot...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...