Automobilky pocítily japonské zemětřesení. Chybí součástky i barvy

  16:59aktualizováno  16:59
Ničivé japonské zemětřesení má prakticky celosvětové dopady na automobilový průmysl. I automobilkám, které zdánlivě nemají s Japonskem nic společného, chybí některé součástky a také přísady pro výrobu barev.

Ilustrační snímek | foto: Fiat

Japonské automobilky uvažují o tom, že se kvůli problematickým dodávkám elektřiny, které je kvůli výpadku elektráren nedostatek, budou muset v produkci svých vozů střídat. To by jim umožnilo zachovat výrobu alespoň v rozumném rozsahu. Automobilky už nyní hlásí, že nestihly vyrobit statisíce plánovaných vozů.

Dopady zemětřesení ale nepocítily jen domácí japonské automobilky. I jinde ve světě se totiž potíže začínají projevovat. Automobilkám chybí některé součástky, problém je také s dodávkami barev. Řada z nich totiž používá pigmenty vyráběné v zasažených japonských továrnách. Analytici odhadují, že pokud postižené japonské továrny neobnoví produkci do šesti týdnů, zpomalí se celosvětová automobilová produkce o minimálně 100 000 vozů denně. To je radikální hrozba, automobilový průmysl totiž denně vychrlí asi 280 až 300 tisíc aut.

Výroba ale klesá už v současnou chvíli, a to v továrnách po celém světě. Subaru třeba ruší přesčasy v továrně v americké Indianě, na omezení svých severoamerických továren se chystá i Honda. Toyota se rovněž připravuje na omezení, zároveň tvrdí, že mezi 14. březnem a dnešním dnem přišla v produkci asi o 140 000 vozů. Američtí dealeři Mazdy přestali od zákazníků brát objednávky na modely vyráběné v Japonsku.

Kvůli nedostatku součástí zůstávají zavřené i továrny Suzuki, firma prakticky nevyrábí. Nissan pracuje na obnově své motorárny v Iwaki. Továrna vyrábí šestiválce VQ V-6 a Nissan zvažuje, zda by výpadek v produkci motorů nemohl dočasně nahradit dovozem stejných jednotek ze své americké továrny. Mitsubishi se k omezením produkce příliš nevyjadřuje, jisté je, že jeho továrny ale jedou jen na částečný výkon.

Evropský Ford zavře 4. dubna svou továrnu v belgickém Genku. Továrna, která vyrábí modely Galaxy, S-Max a Mondeo, bude zavřená pět dní. Ford tak chce šetřit díly. Automobilka také celosvětově přestala přijímat objednávky na vozy v některých barvách. Konkrétně se to týká jednoho druhu černé a tří odstínů červené barvy. Tyto barvy totiž používají pigmenty z japonských továren.

Kromě Fordu má stejný problém i Chrysler. Továrny nevyrábí proto, že jsou příliš blízko jadernému nebezpečí reaktorů elektrárny Fukušima I. Obnovení produkce pigmentů bude prý po návratu pracovníků do továrny trvat čtyři až osm týdnů. Kromě výše zmíněných barev se omezení týkají i některých druhů zelené barvy, barvy slonovinové a některých dalších. Potíže mohou mít i BMW a Audi, které rovněž používají stejný pigment z japonských továren.

Opel zrušil některé směny ve svých výrobních závodech v Německu a ve Španělsku, mezi tím hledá náhradního dodavatele elektronických součástek v USA. Koncern PSA varuje, že produkce některých jeho modelů může klesnout až o 60 % kvůli nedostatku součástek pro naftové motory, které dodává japonské Hitachi. Volkswagen situaci monitoruje, žádná omezení zatím nehlásí.

Japonské zemětřesení tak zasadilo po ekonomické krizi automobilovému průmyslu další ránu. Ta by ale tentokrát nemusela být tak závažná a rozhodně nebude mít tak dlouhodobé následky. Návrat celého průmyslového odvětví do normálu ale i tak bude podle všeho trvat řadu měsíců.

89. ročník ženevského autosalonu se koná od 7. do 17. 3. 2019 ve veletržním komplexu Palexpo ve Švýcarsku. Škoda představí novinky Scala, Kamiq a nový koncept elektromobilu Vision iV. Na letošním ročníku budou chybět expozice Volva, Fordu a britské automobilky Jaguar Land Rover. 

Nejčtenější

Chystá se past na vjezdu do Prahy: neznačená padesátka od severu

Ilustrační snímek

Budete-li v blízké budoucnosti přijíždět do Prahy od D8 směrem k tunelovému komplexu Blanka, s největší...

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Magnus Walker, nejbláznivější sběratel porsche, má image bezdomovce

Magnus Walker, známý sběratel porschí na autosalonu v Ženevě obdivuje expozici...

Pokud ho ještě neznáte, těžko byste hádali, že tento starší muž s vzezřením bezdomovce je jedním z nejvýznamnějších...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Další z rubriky

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Je pojištění skla zbytečnost nebo ne? Pojišťovny se přou

Větve stromu probodly přední sklo zaparkovaného suzuki v brněnském Králově Poli.

Pojištění čelního skla se vyplatí, jen pokud objíždíte rovník, tvrdí První klubová pojišťovna. Prý je lepší si pojistné...

Najdete na iDNES.cz