"Nelze vyloučit ani příchod nového výrobce, zájem o středoevropský region přetrvává a Česká republika je při výběru firem o tom, kam investovat, obvykle mezi třemi zeměmi v posledním kole," uvedl pro MF DNES Roland Zsilinszky, šéf tuzemské pobočky poradenské společnosti Roland Berger.
Podle její analýzy budoucnosti středoevropského regionu z pohledu výroby aut a dílů může být v Česku v roce 2025 vyráběno přes 1,3 milionu vozů. Loni tuzemští výrobci poprvé překonali milionovou hranici.
Analýza věří Česku, Slovensku a nově také Rumunsku podstatně více než západní Evropě, kde podle ní bude kvůli odlivu výrobců s kapacitami do Asie v ohrožení až tři sta tisíc pracovních míst.
"Česko ale nebude ztrácet, firmy tady mají nejmodernější továrny a spíše je budou dále rozvíjet," dodal Zsilinszky.
Souhlasí s ním také šéf Asociace evropských výrobců automobilů Ivan Hodač. "Už sice nelze očekávat takový skokový růst jako v minulých letech, ale je reálná hranice 1,2 až 1,3 milionu aut vyrobených v Česku," uvedl v pátek.
Automobilky by mohly vydělat i na havárii Fukušimy
Někteří dodavatelé mimo záznam mluví také o tom, že by paradoxně mohli vydělat i na současné krizi týkající se nedostatku dílů z Japonska kvůli poničení tamních továren zemětřesením. Evropské automobilky by proto mohly začít více poptávat zdejší výrobce.
"Automobilky si myslím začínají uvědomovat, že není vždy až tak výhodné vozit nějaký díl o pár centů levněji z takové dálky, když je celý logistický řetězec velmi křehký," řekl šéf jednoho z velkých výrobců dílů.
Při nástupu českého automobilového boomu, který v podstatě znamenala investice Toyoty, Peugeotu a Citroënu do továrny TPCA u Kolína v roce 2001, hodně hlasů upozorňovalo, že zde firmy jen využijí státní podpory a půjdou dál.
"Efekt nenasytných lučních kobylek se ale nepotvrdil," dodal Zsilinszky.
Přesto právě u TPCA dnes existuje asi nejméně jasná budoucnost. Bude záležet na tom, jak se automobilkám výrobu "kolínských trojčat" podaří nahradit novými modely.
Z pohledu příchodu budoucích krizí je nutné, aby se Česko v autobranži stalo ještě více konkurenceschopné. "Je potřeba doplnit montáže o zákaznické služby, výzkum a vývoj," myslí si Jiří Zouhar, šéf tuzemské automobilové expertní skupiny PwC.
"Obrazně řečeno, posunout se směrem od Číny k Německu," říká ekonom Patria Finance David Marek.