Vedle třinácti věrnostních programů, v nichž jsou čeští spotřebitelé v průměru zaregistrováni osobně, využívají ve zbývajících pěti případech toho, že do programu vstoupil některý z jejich rodinných příslušníků.
Výzkum ukazuje, že mezi muži je celkový počet využívaných věrnostních programů sedmnáct, mezi ženami je to devatenáct, přičemž ženy nejen že využívají více programů, ale jsou i častěji těmi, na něž je věrnostní program registrován – u žen se jedná o čtrnáct registrací do programu, zatímco muži jsou registrováni v jedenácti programech a dalších šest využívají na jméno partnerky či někoho dalšího z rodiny.
Vůbec nejvýznamnějšími uživateli věrnostních programů jsou ženy čtyřicátnice a muži třicátníci. Obě tyto skupiny uplatňují v průměru 21 věrnostních programů, z toho do 15 z nich jsou jejich příslušníci registrováni osobně.
„Nelze však říct, že věrnostní programy jsou v oblibě jen u hlavních produktivních věkových skupin: jejich výhod požívají nadprůměrně také mladí, lidé do třiceti let. Tato skupina využívá v průměru dvacet věrnostních programů, ale typické je pro ně sdílené využívání, když v bezmála polovině případů benefitují ze systému, do něhož sami nejsou registrováni,“ uvedl František Trunec ze společnosti Incomind.
Kolik věrnostních programů využíváte?
Dominují řetězce
Největší konkurence mezi věrnostními programy je v segmentu potravin, respektive mezi řetězci s rychloobrátkovým zbožím (FMCG). V českých domácnostech se v průměru využívá téměř pět věrnostních programů, které nabízejí jednotlivé řetězce.
„Jednotlivé věrnostní programy jsou konkrétními zákazníky využívány samozřejmě s různou intenzitou. Nic to ovšem nemění na tom, že velký počet programů, které domácnosti využívají, svědčí o velmi slabé loajalitě českého spotřebitele. Na straně obchodníků pak nevyhnutelně vede k nezbytnosti dobře znát očekávání zákazníka a nepřetržitě pracovat na svém programu, a to jak z hlediska jeho celkového pojetí, tak i při nastavování jednotlivých kampaní“, říká Trunec.
Aplikaci máte? Věrnostní programy se stěhují do digitálního světa |
Podle výzkumu si Češi nejsilněji spojují s věrnostními systémy společnosti Tesco (Clubcard), Lidl (Plus) a Kaufland (Card), mimo potraviny pak drogistické a lékárenské řetězce dm (active beauty), Teta (Klub), Dr. Max (Karta výhod, která je nadále vůbec nejvyužívanějším věrnostním systémem) a BENU (Plus). V ostatních segmentech jsou nejvíce v povědomí systémy společností Alza (Plus+, Premium), IKEA (Family), Sportisimo (Klub), Datart (VIP Program), Decathlon či Shell (ClubSmart).
Nejdoporučovanější věrnostní program obhájil Moneyback České spořitelny před programem Můj Albert. V hodnocení prostřednictvím míry ochoty doporučit věrnostní program si meziročně významněji polepšily mimo jiné věrnostní programy sítí čerpacích stanic Tankarta ORLEN Benzina, MOL Move a dodavatelů energií innogy Premium či E.ON Bonus.
Segment | Celkem | Muži | Ženy | 18-29 | 30-39 | 40-49 | 50-59 | 60-70 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
CELKEM | 17,9 | 17,3 | 18,5 | 20,0 | 18,3 | 20,0 | 17,0 | 13,7 |
Potraviny / FMCG | 4,7 | 4,5 | 5,0 | 4,7 | 4,6 | 5,0 | 4,7 | 4,5 |
Drogerie | 2,0 | 1,5 | 2,4 | 2,3 | 2,1 | 2,2 | 1,9 | 1,4 |
Lékárny | 1,6 | 1,4 | 1,7 | 1,5 | 1,5 | 1,6 | 1,6 | 1,5 |
Elektro a velcí on-line hráči | 1,4 | 1,6 | 1,3 | 1,5 | 1,5 | 1,7 | 1,4 | 1,0 |
Banky / finanční sektor | 1,4 | 1,5 | 1,3 | 1,6 | 1,5 | 1,4 | 1,3 | 1,2 |
Móda | 1,3 | 0,9 | 1,7 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,2 | 0,8 |
Gastronomie | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 2,1 | 1,4 | 1,6 | 0,9 | 0,5 |
Sport | 1,1 | 1,2 | 1,1 | 1,1 | 1,2 | 1,6 | 1,1 | 0,6 |
Nábytek | 0,9 | 0,9 | 1,0 | 1,1 | 1,0 | 1,1 | 0,8 | 0,6 |
DIY | 0,9 | 1,0 | 0,8 | 0,9 | 0,7 | 1,0 | 0,9 | 0,8 |
Čerpací stanice | 0,8 | 0,9 | 0,6 | 0,9 | 0,8 | 0,9 | 0,7 | 0,5 |
Dodavatelé energií | 0,3 | 0,3 | 0,2 | 0,3 | 0,3 | 0,2 | 0,3 | 0,3 |
Zdroj: agentura Incomind |