Obchod, elektro, televize (c) profimedia.cz/corbis

Obchod, elektro, televize (c) profimedia.cz/corbis - Televize, elektro - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Velcí prodejci elektra míří na internet

  • 49
Nákupy přes internet rostou svižným tempem a velcí obchodníci z kamenných prodejen chtějí získat svůj podíl. Otevřít své internetové obchody jako doplněk k prodeji v hypermarketech plánují dva přední prodejci elektra, Electroworld a Datart.

Elektronika patří ke zboží, které lidé nakupují přes webové stránky nejčastěji.

„Internetový obchod je další možnost, jak zvyšovat obrat,“ říká šéf Electroworldu pro střední Evropu Milan Růžička. Jestli spustí stránky ještě letos, nechce prozradit.

Podobnou cestou šel majitel Electroworldu, britská firma Dixons. Nedávno Britové uvedli, že do pěti let chtějí prodávat přes internet elektroniku za miliardu liber ročně, šestkrát více než dnes.

Electro World leták

Nakupujete rádi v prodejnách Electro World? Všechny aktuální letáky Electro World a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Podobné plány má i Datart, největší konkurent Electroworldu. „Internetový obchod chystáme už dlouho a chceme to zvládnout ještě letos, pokud se nic nestane,“ říká šéf firmy Pavel Sláma.

Obě firmy se tím snaží obsadit další část trhu, kam se lidé při nákupu obrací čím dál častěji. Pryč je doba, kdy byl internet jen nechtěná hrozba.

V Česku se podle odhadů společnosti Gfk odehrává přes webové stránky osm až deset procent nákupů elektroniky. Nejvíce jdou touto cestou na odbyt digitální fotoaparáty a velké zboží, jako jsou ledničky a pračky.

„Ale drahé věci, třeba ledničku za třicet tisíc, už si lidé přes internet nekoupí. Tu si chtějí osahat,“ říká mluvčí sítě Euronics Bohuslav Komín. S internetem začali před třemi lety a prodeje přes něj rostou ročně o desítky procent. Podíl na celkových tržbách je zatím malý, asi dvě procenta.

Výhodou nákupu přes internet jsou většinou nižší ceny a pohodlné zařízení všeho od stolu. Například DVD přehrávače lze pořídit přes web o pár stovek levněji, dražší zboží, jako ledničky, až o tisícovku či dvě.

Za lepší ceny než ve svých kamenných obchodech prodává zboží na internetu Euronics a plánuje to takto dělat i Electroworld či Datart. „Internetový obchod je od toho, že dostanete nejlepší cenu. I když neříkám, že jiné ceny budou u všech výrobků,“ uvedl Růžička.

Kouzlo příznivějších cen spočívá v tom, že obchodníci na internetu si vystačí s nižšími maržemi, protože odpadají některé náklady. Většinu zboží nedrží na skladu, neplatí tolik na nájmech, nemají prodavače.

Nižší náklady s sebou nesou i nedostatky internetového prodeje. Předem se vyplatí zeptat, je-li zboží na skladu či za jak dlouho jej bude moci firma doručit. „Obtížněji se třeba řeší i reklamace, kdy si nedojdete do svého krámku, ale musíte přes telefon,“ připomíná Komín.

Častou a oblíbenou praxí proto je nejprve si zajít zboží okouknout do obchodu a pak jej teprve koupit přes internet. „Takhle se chová asi polovina lidí,“ odhaduje Tomáš Kovařík, mluvčí největšího internetového prodejce v Česku Internet Mall.

Další skupina lidí si naopak podle něj na internetu o výrobku zjistí všechno možné a pak jej koupí v normálním obchodu, protože webu nedůvěřuje.

Kromě elektra jsou dalšími nejvíce žádanými výrobky na internetu především knížky, cédéčka, dévédéčka a letenky. I do těchto oblastí míří čím dál více firem dosud využívajících jen klasického prodeje.

Například ČSA plánuje podle prezidenta Jaroslava Tvrdíka od září na některé linky začít prodávat elektronické letenky. „Nejpozději začátkem příštího roku by si cestující na více než devadesáti procentech letů nemuseli pořizovat papírovou letenku vůbec,“ říká.

Výhodné to je i pro aerolinie, protože by tak snížily náklady. Klasických letenek přes internet prodají čtyři procenta, nízkonákladové aerolinie zhruba polovinu.