Největší zklamání o vánocích v loňském roce podle výzkumu přinášely měkké (32 procent) a tvrdé (17 procent) dárky. Těch si totiž lidé nadělují nejvíc. „Konkrétně šlo například o domácí potřeby, něco do koupele, legrační dárky, parfémy, ponožky nebo svetry,“ uvádí mluvčí Slevomatu Nikola Sojková.
Z výpočtu mediánu středních hodnot měřených cenových rozsahů za lidi v dospělé populaci, kteří minulé Vánoce dostali alespoň jeden nevhodný dárek, vychází, že na nechtěných předmětech Češi utratili asi 494 milionů Kč.
TIPY NA DÁRKY: Světlo i smích zajistí na Vánoce Obamová i Šíp |
Až 54 procent obdarovaných na nevhodný dárek navíc reaguje mlčením. Radost pak předstírá 40 procent, nevoli však vyjádří pouhých šest procent. Zřejmě z toho důvodu se na vánočním potěšení preferuje domluvit až 56 procent lidí, dalším 29 procentům je to jedno. Ostatní se rádi nechají překvapit.
Radost podle společnosti Slevomat dělají také poukazy na zážitek či cestování. „Zatímco v zahraničí by voucher potěšil přibližně třetinu lidí, v ČR by jej letos ocenily více jak dvě třetiny obdarovaných,“ píše v tiskové zprávě Sojková.
Další ceněné předměty jsou ručně vyráběné. Takový dárek by letos pod stromečkem opět rády dostaly tři čtvrtiny populace. Jinde ve světě zase vedou obálky. V USA peníze ocení 40,5 procenta, v Británii pak 44 procent.
Zvíře jako dárek? To nebývá dobrý nápad, takových jsou plné útulky |
„Na rozdíl od jiných států u nás hotovost v obálce není tak žádaná. Vouchery na zážitky ale lákají všechny napříč zeměmi,“ porovnává rozdíly ředitel Slevomatu Ladislav Veselý a dodává, že částečně na vině bude zřejmě pandemie a lockdown. „Lidé už nemusí sedět doma, a tak chtějí zažívat nové a objevovat vše, co život nabízí,“ myslí si.
Říjnový průzkum se zabýval názory tisícovky Čechů. Výsledek zároveň prokázal, že každý čtrnáctý člověk k Vánocům nedostane žádný dárek.