"Buď se finanční prostředky navýší, nebo se bude muset redukovat počet spojů," řekl novinářům náměstek ředitele pro osobní přepravu ČD Václav Kůžel.
České dráhy by pro zachování všech spojů potřebovaly 453 milionů korun, uvedl Petr Hinterholzinger z krajského centra Českých drah.
Kraj ovšem zároveň požaduje zachování železniční dopravy v současném rozsahu. Hejtman Jiří Šulc po hlasování zastupitelstva sdělil, že radní jsou přesvědčeni, že 335 milionů korun společnosti musí stačit.
"Pokud vypustí spoj, který občané nepoužívají, zlobit se nebudeme," uvedl. Rozhodnout se, které spoje nepojedou, musí podle Hinterholzingera kraj. "Kraj je objednavatelem dopravy, musí tedy vyjmenovat, které spoje mají kdy a kde jezdit," uvedl.
Ústecký kraj požadoval, aby dráhy vyčíslily ztrátu na konkrétních spojích. To je podle Hinterholzingera nemožné. "Nelze zjistit, zda cestující jízdenku použil v osobním vlaku či rychlíku, ráno nebo večer," uvedl. Podle něj však dráhy vyčíslily náklady k jednotlivým tratím a ty předaly kraji.
Za 335 milionů korun jsou dráhy schopny udržet provoz na dvanácti páteřních tratích, jako je Děčín-Ústí-Praha, Ústí-Litoměřice-Mělník či Ústí-Chomutov-Klášterec. Z jízdního řádu by vypadly některé spoje v Krušných horách či na Šluknovsku.
Ústecký kraj je podle Šulce připraven zajistit dopravu občanů autobusy. "Autobusy jsou podstatně levnější než vlaky a díky tomu jich může jezdit i víc. Za polovinu peněz, které žádají dráhy, jsme schopni zajistit stejný rozsah dopravy," uvedl Šulc. Dráhy podle Šulce kraj vydírají.
Cestující se dozvědí, které vlaky budou nadále jezdit, až po podpisu smlouvy. "Kraj vypočítá vlaky, které si objedná, u ostatních zvážíme obchodní rizika a buď je budeme provozovat dále, nebo ne," dodal Hinterholzinger.
Podle pravidel základní dopravní obslužnosti, které zastupitelé schválili loni, musí do každé obce denně jezdit sedm párových spojů ve všední dny a dva párové spoje o víkendech.